13.11.2020

Drodzy Rodzice!

Zachęcam Was do skorzystania z przygotowanych przeze mnie propozycji zabaw i ćwiczeń, które możecie wykonać wspólnie z dziećmi w domu.

Temat zajęć: A to ciekawe… Co można rozpuścić w wodzie?

ZABAWA RUCHOWA ZE ŚPIEWEM „Tu jest rączka”. Zachęcam Was do wspólnej zabawy. Skorzystajcie z zabawy, którą znajdziecie pod linkiem:

Zabawa ma na celu rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej i orientacji w schemacie ciała.

EKSPERYMENTOWANIE – DOŚWIADCZANIE: „Woda”. Stwórzcie dzieciom okazję do wielozmysłowego poznania wody. Możecie wlać wodę mineralną do kubka. Poproście, aby dziecko obejrzało ją, powąchało, posmakowało i posłuchało, jak chlupie w kubeczku. Możecie spryskać dziecko wodą ze spryskiwacza. Pomóżcie dziecku wyciągnąć wnioski z tego doświadczenia: Jaka jest woda? (mokra, nie ma smaku, jest przezroczysta, chlupie, kiedy nią poruszamy…. ).

Zabawa badawcza „Co rozpuszcza się w wodzie?”. Przygotujcie cztery słoiczki/ szklanki i do każdej wlejcie tyle samo wody (możecie powierzyć tę czynność dziecku). Następnie do naczyń wsypcie kolejno: łyżkę cukru, soli, mąki, piasku (może być kawa). Poproście dzieci, aby zamieszały wodę i sprawdziły, co się w niej rozpuściło.

Jeśli chcecie, możecie kontynuować eksperyment – sprawdźcie, czy w wodzie można rozpuścić więcej soli: dosypcie kolejne 3 łyżeczki. Następnie połóżcie na tej samej szklance/słoiczku patyczek z przywiązanym do niego sznureczkiem, który zanurzcie w wodzie z solą, po czym odstawcie w miejsce, gdzie będziecie mogli obserwować wyniki eksperymentu.

Opis eksperymentu znajdziecie w filmiku:

Zabawy i eksperymenty mają na celu pobudzanie ciekawości poznawczej, rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego oraz skłanianie dzieci do wyciągania wniosków.

UTRWALENIE PIOSENKI „Płyną chmurki”. Zachęcam Was do utrwalenia piosenki.

Rozwijanie samodzielności. Samodzielność jest jednym z najważniejszych wyznaczników prawidłowego rozwoju dziecka. Jest to dyspozycja do podejmowania wyzwań i działania zgodnie z własną wolą. Wynika ona z potrzeby niezależnego zdobywania i gromadzenia doświadczeń, pokonywania przeszkód, sprawdzania swoich umiejętności w różnych sytuacjach. Jest wyrazem dążenia do poznania granic osobistych możliwości. Wiąże się z gotowością do podjęcia kolejnych prób działania w celu realizacji zamierzenia, a także z umiejętnością poniesienia konsekwencji własnych wyborów i decyzji.

Zachęcam Was do rozwijania samodzielności dzieci w zakresie spożywania posiłków. Stwarzajcie dzieciom okazje i doskonalcie samodzielne spożywanie posiłków. Uczcie: prawidłowego chwytu łyżki i widelca. Pamiętajcie także o poprawnym siedzeniu przy stole w trakcie jedzenia i kulturalnym zachowaniu podczas spożywania posiłków.