9d. Propozycje zabaw i zadań 08-12.06.2020r.

Temat kompleksowy: Świat owadów

Ćwiczenia poranne „Na łące”

– Zabawa z elementem czworakowania „Biedronki”- dziecko biedronka spaceruje w różnych kierunkach po pokoju na czworakach, co pewien czas przewraca się na plecy, macha rękami i nogami.
– Zabawa z elementem skoków „Strachliwe żabki” – dziecko skacze po dywanie, na hasło Bocian zastyga w bezruchu, na hasło: Nie ma bociana wraca do skoków.
– Ćwiczenie równowagi „Bocian szuka żabek” – dziecko bocian – chodzi po dywanie łące, wysoko podnosząc kolana, co pewien czas zatrzymuje się , staje na jednej nodze i mówi: „kle kle żabki mi się chce”.

Poniedziałek – 08.06.2020r.

  1. Zajęcia z mowy ojczystej:

„Na łące” – poznanie środowiska przyrodniczego: łąka – roślinność i mieszkańcy na podstawie wiersza M. Mazan Łąka oraz filmików. Wzbogacanie słownictwa, rozwijanie umiejętności rozpoznawania kwiatów.

  • Wysłuchaj uważnie wiersza przeczytanego przez rodzica, brata albo siostrę, a następnie obejrzyj dwa krótkie filmiki „Zagadkowa łąka” (https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg) i „Rośliny na łące” ( https://www.youtube.com/watch?v=yzlyuHLj37Yk). Odpowiedz całym zdaniem na pytania:
    – Jakie zwierzęta możemy spotkać na łące?
    – Jakie dźwięki możemy tam usłyszeć?
    – Co możemy zobaczyć na łące?
    – Jak pachnie łąka?
    – O jakiej porze dnia najlepiej wybrać się na łąkę?

Łąka

My mieszkamy w blokach, wieżowcach lub domkach,
a gdzie mieszka motyl, żabka i biedronka?
Sypią, na kwiatkach, albo pod listkami,
bawią się pomiędzy trawą i drzewami,
albo wygrzewają się w promieniach słonka.
Czy już wiesz, dlaczego? Bo ich dom to łąka.

  • Zabawa „Mieszkańcy łąki”. Wymieniaj na zmianę z rodzicem nazwy zwierząt, żyjących na łące. Określ pierwszą i ostatnią głoskę w tych wyrazach.
  • Wybierz jednego mieszkańca łąki i poproś rodzica, aby pokazał ci ilustrację z twoim wybrankiem. Opisz go w kilku zdaniach.

„Spacer po łące” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Spaceruj po pokoju lub ogrodzie, naśladując owady i zwierzęta, które można spotkać na łące, np. szybko poruszaj się drobnymi kroczkami jak mrówka, bzycz jak pszczółka, lekko machaj rękami, naśladując latającego motyla, chodź wolno jak ślimak, skacz jak żabka.

  1. Zajęcia plastyczno-konstrukcyjne:

„Stemplowa łąka” – wykonanie pracy plastycznej z użyciem farb, kartek papieru i patyczków do uszu na podstawie filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc

 

Propozycje popołudniowe:

  • Zabawa „Bocian szuka żabek” – kształtowanie umiejętności poruszania się według wskazówek, rozpoznawanie kierunków w przestrzeni – prawa, lewa. Rodzic ukrywa w pokoju obrazek żaby, zadaniem dziecka – bociana jest szukanie ukrytej żabki, poruszając się według wskazówek rodzica, np. Dwa kroki do przodu, trzy krowi w prawo…
  • Doskonalenie techniki czytania – Praca z książką s. 51 (6latki).
  • Kalkowanie rysunków przedstawiających wybranych mieszkańców łąki. Doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej (oko – ręka). Rodzic drukuje lub rysuje obrazek przedstawiający mieszkańca łąki. Dziecko kładzie czystą kartkę na obrazku i przerysowuje go.
    • https://przedszkolankowo.pl/2018/04/23/na-wiosennej-lace-kolorowanki/

      Wtorek – 09.06.2020r.           

      1. Zajęcia z mowy ojczystej:

       „Na biwaku” – przygotowanie do nauki czytania i pisania – poznanie litery h, H drukowanej i pisanej, odczytywanie wyrazów z poznaną literą. Wymyślanie wyrazów, które rozpoczynają się głoską „h”.

      • Ułóż obrazki historyjki, która wydarzyła się na biwaku (s.48-49). Opowiedz treść historyjki i wymyśl jej zakończenie. Sześciolatku odczytaj dialogi.
      • Prezentacja litery h drukowanej i pisanej https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2016/08/plansze-z-literami-pisanymi-z-kierunkiem.pdf
      • Ułóż kształt litery „h” wykorzystując fasolki/koraliki.
      • Napisz literę „h” małą i wielką palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica.
      • Ułóż wyraz hamak z liter przygotowanych przez rodzica na małych karteczkach (5-latki litery drukowane / 6-latki drukowane i pisane).
      • Wymyśl jak najwięcej wyrazów zaczynających się na głoskę h (w razie potrzeby rodzic pomaga).
      • Wykonaj ćwiczenia w książce – 5-latki str.40-41, 6-latki str. 48-49.
      1. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw nr 2 wg Doroty Świdurskiej, pedagoga-fizjoterapeuty Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu.

      Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej

      • Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
      • Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie
      • Porządki – wrzucanie do butelki palcami stóp  kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
      • Grzechotka – butelka wypełniona ryżem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

      Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej

      • Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
      • Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
      • Złap mnie – rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10 )
      • Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek „kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

        Propozycje popołudniowe:

      Środa – 10.06.2020r.

      1. Zajęcia z mowy ojczystej:

      „Jaka pogoda?” – zajęcia z wykorzystaniem opowiadania U. Piotrowskiej Burza i po burzy – budzenie zainteresowania zjawiskami atmosferycznymi, próba zrozumienia powstawania zjawiska tęczy na podstawie filmiku pt. „Jak powstaje tęcza?”

      • Posłuchaj uważnie opowiadania czytanego przez rodzica/rodzeństwo:

       Burza i po burzy
      Ciepły, wiosenny dzień sprzyjał zabawie na przedszkolnym podwórku.
      – Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Zapraszam na pokaz skoków na trampolinie!
      I zaczął robić skoki z obrotami i przewrotkami jak najlepszy akrobata. Aż tu nagle nad głową Trampolinka pojawiły się jaskółki.
      – Trampolinku, Trampolinku! Wit, wit, widewit! – szczebiotały. – Powiedz dzieciom, że trzeba wracać do przedszkola, bo zbliża się burza. I odleciały. Wokoło zapanowała cisza. Nawet wróbelki, wesołe ćwierkotki, ukryły się gdzieś pośród gałęzi.
      Pani chyba usłyszała ostrzeżenie jaskółek, bo poprosiła, żeby dzieci szybciutko wróciły do sali. Uf! W samą porę. Wnet zerwał się groźny, burzowy wiatr i wszędzie było słychać jego wołanie:
      Jestem władcą wszystkich wichur,
      ze mną nie ma chichów-śmichów.
      Wnet zaświszczę i zadmucham,
      wnet zawyję wam do ucha!
      Wpadł do piaskownicy i szast, szast, sypał piaskiem dookoła, szarpał gałęziami i rozkołysał huśtawki, buju, buju. Powietrze ochłodziło się, a wiatr stawał się coraz bardziej porywisty.
      Trampolinek stał przy oszklonych drzwiach na werandę, a obok niego zebrały się zaciekawione dzieci. Napłynęły chmury. Ale nie były to sympatyczne białe obłoczki, tylko ogromne, ciężkie, granatowe chmurzyska. I nagle niebo przeszył błysk, a po chwili rozległ się grzmot, i znów błysk, a po nim grzmot.
      – Błyskawice i pioruny, hej hop! – zawołał przejęty Trampolinek.
      A potem lunął deszcz, który przemienił się w potężną ulewę. Miała ona wielką ochotę wtargnąć do środka.
      – Oj, nie, nie! – żartobliwie pogroziła jej pani. – Nie wpuścimy burzowego gościa.
      Ale ulewa nie straciła dobrego humoru chlap, chlap, cha, cha, cha. Popłynęła strumieniami po ścieżkach na przedszkolnym podwórku i jak wodospad wyskakiwała z rynien.
      Po chwili deszcz i wiatr ucichły i burza skończyła się prawie tak szybko, jak się zaczęła. Znów zaświeciło słonko. Jeszcze tylko ostatnie kropelki leciały na ziemię, kap, kap, kap…
      A wtedy pani zadała dzieciom zagadkę:
      Przegląda się słońce w kroplach deszczowych
      i tworzy na niebie most kolorowy.
      Nikt po nim nie przejdzie – to wam zaręczam.
      A jak go nazwiemy? Po prostu…
      – Tęcza! – zawołały przedszkolaki.
      – Tęcza! – powtórzył Trampolinek.
      I w tym momencie na niebie pojawił się piękny, wielobarwny łuk.

      • Odpowiedz całym zdaniem na pytania: Przed czym ostrzegły dzieci jaskółki? Co robił wiatr? Po czym poznajemy, że zbliża się burza? Co pojawiło się na niebie po burzy?
      • Obejrzyj filmik „Jak powstaje tęcza?”. Powiedz czego dowiedziałeś/łaś się na temat tęczy.

      https://www.youtube.com/watch?v=qigLVHVd5j0

      • „Krok za krokiem” – zabawa ruchowa. W  tej zabawie dziecko ma zawiązane oczy i podąża za dźwiękiem wydawanym przez rodzica za pomocą np. grzechotki. Zabawę można urozmaicić wyznaczając trasę papierową taśmą – za jej przekroczenie dziecko wraca na start.
      • Wykonaj ćwiczenia w książce – 5-latki s. 42 i 44, 6-latki s. 56-57.

       

    1. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw nr 2 wg Doroty Świdurskiej, pedagoga-fizjoterapeuty Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu. (opis 09.06.2020).
  • Propozycje popołudniowe:
    • „Kredkowy rytm” – dostrzeganie regularności. Rodzic rozpoczyna układanie rytmu: kredka czerwona, kredka niebieska, kredka fioletowa, kredka czerwona… Dziecko odgaduje rytm i go kontynuuje. Rodzic może wprowadzić kolejne kolory lub zmienić układ elementów, zwiększając stopień trudności ćwiczenia.
    • Ćwiczenie percepcji słuchowej „Co piszczy w trawie?”. Dziecko wskazuje czyje słyszy odgłosy.

    https://www.youtube.com/watch?v=CSJSdXymXYY

     

    Piątek – 12.06.2020r.

    1. Edukacja matematyczna:

     „Liczymy kwiaty, motyle, żabki” – monografia liczby 10; poznanie zapisu cyfrowego liczby 10.

    • Prezentacja zapisu cyfrowego liczby 10 – przyjrzyj się cyfrze zapisanej przez rodzica na kartce. Następnie znajdź w swoim pokoju dziesięć takich samych (lub o podobnych cechach) przedmiotów i stwórz zbiory układając na dywanie np. klocki, kredki, pluszaki, autka, książki. Przelicz jeszcze raz zgromadzone przedmioty, porównaj ich kształty, wielkość i przeznaczenie.
    • Ułóż cyfrę 10 z dowolnych materiałów np. guzików, kamyków, fasoli, wstążek, drucików kreatywnych, klocków (w zależności co jest dostępne w domu).
    • Rysuj palcem liczbę 10 w powietrzu, na dywanie, na plecach rodzica.
    • Poproś rodzica, aby ułożył zadanie z treścią, a Ty dokonaj zapisów matematycznych do treści, zarówno z dodawania jak i odejmowania np. Na kwiatku usiadły 4 pszczoły, po chwili 2 odleciały. Ile zostało pszczółek na kwiatku? 4 – 2 = 2. (6-latki zapisują działanie, 5-latki układają działanie używając liczmanów).
    • Zabawa ruchowa „Bociany”. Poruszaj się po pokoju, naśladując chód bociana (wysoko unoś kolana). Na hasło rodzica stań na jednej nodze i rozłóż ręce na boki. Staraj się jak najdłużej utrzymać równowagę. Powtórz zabawę kilka razy, ale za każdym razem zmień nogę.
    • Wykonaj ćwiczenia w książce – 5-latki s 45 i 46. 6-latki, s. 52-53.
    1. Zajęcia umuzykalniające:

    „Taniec motyla” – improwizacja ruchowa z chustami z członkiem rodziny do muzyki klasycznej.

    https://www.youtube.com/watch?v=PYyPTJBp6hI

    1. Ćwiczenia gimnastyczne: Zestaw nr 2 wg Doroty Świdurskiej, pedagoga-fizjoterapeuty Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu. (opis 09.06.2020).

    Propozycje popołudniowe:

    • Zabawa „O jakim obrazku mówię” – doskonalenie spostrzegawczości i umiejętności opisu słownego, posługiwanie się przyimkami określającymi położenie przedmiotów w przestrzeni, orientacja na kartce. Rodzic rozkłada na dywanie kilka obrazków przedstawiających łąkę. Jeżeli nie ma w domu drukarki można rozłożyć kolorowe książeczki na wybranych stronach. Potem opisuje jeden z nich, a dziecko odgaduje, o którym obrazku jest mowa. Następnie wybrany obrazek opisuje dziecko.
    • Ćwiczenia lateralizacji – rysowanie figur geometrycznych palcem na dywanie raz prawą, raz lewą ręką, a następnie obiema rękami.

    j. angielski:

    https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc7,37935.html

    https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc8,37936.html
    Karty pracy do pobrania:

    https://akademia.pwn.pl/view/175e1494-45b7-47e1-be92-57a7dcf79659/37946/Memo_karty%20pracy_odcinki_1_3_5_7_9.pdf

    Religia :

    Drogie Dzieci!
    W Kościele trwa teraz miesiąc CZERWIEC – czyli miesiąc szczególnie poświęcony Jezusowi, w którym szczególnie czci się w wieczornych nabożeństwach czerwcowych – Serce Pana Jezusa. Pomódl się zatem piosenką do Jezusa: Piosenka ,,Gdy Pan Jezus był malutki”

    https://www.youtube.com/watch?v=EBl9voxeARg