PROPOZYCJA ZABAW-25.05 – 29.05

Propozycje zabaw na tydzień kompleksowy „WYCIECZKA DO ZOO”

25.05.2020 r. – 29.05.2020 r.

w oparciu o Plan Pracy Dydaktyczno – Opiekuńczo – Wychowawczej na miesiąc maj 2020 w grupie „Słoneczka”

 

PONIEDZIAŁEK

„Poznajemy zwierzęta w zoo” – rozmowa kierowana w oparciu o bajkę.

Zachęcamy do porozmawiania na temat zwierząt w oparciu o odcinek Strażników Miasta znajdującego się w linku poniżej wg przykładowych pytań:

Jakie zwierzęta mieszkają w zoo?

Co to jest zoo?

Jak należy zachowywać się w zoo?

Dlaczego nie wolno karmić i drażnić zwierząt?

Dlaczego zakłada się ogrody zoologiczne?

https://www.youtube.com/watch?v=FQqBXuAK3OY

„Wycieczka do zoo” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych

W poniższym linku znajduje się propozycja ćwiczeń gimnastycznych.  Zachęcamy do wykonania wybranych ćwiczeń w zależności od możliwości dziecka oraz posiadanych rekwizytów.

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

 

WTOREK

„Wyprawa do zoo” – rozmowa na podstawie piosenki U. Piotrowskiej.

W poniższym linku znajduje się piosenka. Zachęcamy do odsłuchania jej i zaproponowania Słoneczkom zabaw przy piosence w zwierzęta występujące w piosence: lwa, węża i słonia – ryczeć i chodzić jak lew, syczeć jak wąż, chodzić jak słoń i trąbić.

https://akademia.pwn.pl/material/track_25,37798.html

„Wyprawa do zoo”

A kto zamieszkał w zoo?

Czy was ciekawi to?

Opowiem wszystko wam,

bo się wybieram tam,

bo się wybieram tam.

 

Dzień dobry, panie lwie,

czy pan mnie pożreć chce?

Pan grzywę bujną ma

i ryczy głośno łaaaa…,

i ryczy głośno łaaaa…

 

Spogląda krzywo wąż

i syczy, syczy wciąż,

i wije, wije się.

Pogłaskać go? O, nie!

Pogłaskać go? O, nie!

 

A trąbą macha słoń.

Czy mogę dać mu dłoń?

Zatrąbił tru-tu-tu,

więc brawo biję mu,

więc brawo biję mu.

 

Do domu wracać czas,

lecz przyjdę tu nie raz,

lecz przyjdę tu nie raz.

słowa: Urszula Piotrowska

muzyka: Magdalena Melnicka-Sypko

 „Zwierzaki z rolek po papierze” – praca plastyczno – techniczna.

Proponujemy wspólne wykonanie zwierzęcia – zebry, małpki, lwa z rolki po papierze toaletowym. W poniższym linku znajduje się film instruktażowy. Podzielcie się z nami efektami pracy. https://www.youtube.com/watch?v=nE6LmkRa3l0

 

ŚRODA

„Liczymy zwierzęta: – zabawa matematyczna.

Proponujemy Słoneczkom policzyć dzikie zwierzęta do 6 i w kwadracie obok narysować tyle kółek ile jest zwierząt na obrazku. Poniżej znajduje się link z kartami do samodzielnego wydruku  Jeżeli posiadacie w domu figurki dzikich zwierząt bądź jakieś inne obrazki, możecie je policzyć.  https://eduzabawy.com/karty_pracy/policz-obrazki/dzien-zwierzat/.  

 „ZOO” – ćwiczenia gimnastyczne na podstawie kart ruchowych.

Zachęcamy Słoneczka do wykonania ćwiczeń w oparciu o karty ruchowe zamieszczone w załączniku.

 

CZWARTEK

„ZOO” – zabawy ruchowe przy piosence.

Zachęcamy do wysłuchania piosenki przez Słoneczka. Zapytajcie sie, jakie zwierzęta występują w piosence, a następnie zaproponujcie, aby potańczyły sobie przy muzyce. https://www.youtube.com/watch?v=RLZfNJEW9y0

„Nasze ZOO” – praca plastyczno – techniczna.

Zachęcamy do wykonania zwierząt z plasteliny i stworzenia makiet zoo w domu. Podzielcie się z nami efektami pracy. https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/08/jak-ulepic-zwierzatka-z-plasteliny-krok-po-korku/

 

PIĄTEK

„W zoo” – rozmowa na podstawie wiersza D. Wawiłow.

Proponujemy rozmowę na temat praw zwierząt w oparciu o wiersz znajdujący się poniżej. Przeczytajcie Słoneczkom treść wiersza, a następnie zadajcie im pytania do treści:

− Wymień jak najwięcej zwierząt, które były w zoo.

− Które zwierzęta podobały się dziecku najbardziej?

− Jakie prawa mają zwierzęta? (Nie wolno zadawać im bólu i cierpienia. Należy zapewnić im właściwe warunki życia. Nie wolno ich porzucić. Należy chronić je przed warunkami atmosferycznymi, które zagrażają ich życiu lub zdrowiu. Należy zapewnić im odpowiedni pokarm i wodę).

„W zoo”

 W zoo jest wesoło,

ludzie chodzą wkoło,

byk ma duże rogi,

bocian nie ma nogi,

foka pływa w stawie,

nie widać jej prawie,

słonie wodę piją,

niedźwiedzie się biją,

sowa w domku siedzi,

boi się niedźwiedzi.

 

Ale najładniejsze

są zielone rybki,

patrzą sobie na mnie

zza zielonej szybki

i zębów nie mają,

i rogów nie mają,

i tylko tak sobie

pływają, pływają,

pływają, pływają

i się uśmiechają.

Danuta Wawiłow

 

POZOSTAŁE PROPOZYCJE

„Kto jest większy, a kto mniejszy?” – zabawa dydaktyczna. W poniższym linku znajdują się gotowe karty. Zachęcamy do wydrukowania dowolnej strony, wycięcia ilustracji i poproszenia dziecka, aby ułożyło zwierzęta w szeregu – od najmniejszego do największego i odwrotnie. https://eduzabawy.com/karty_pracy/uszereguj/dzien-zwierzat/

„Lew” – ćwiczenia graficzne. W poniższym linku znajduje się propozycja karty pracy do samodzielnego wydruku.

https://akademia.pwn.pl/material/NT4_Wycieczka_do_zoo_tydzien_36,38053.html

„Afryka” – oglądanie mapy świata. Proponujemy rozmowę na podstawie bajki dla dzieci w poniższym linku. Po obejrzeniu, możecie zaproponować Słoneczkom wspólne odszukanie Aryki na mapie bądź globusie.  https://www.youtube.com/watch?v=Rrlx6uW5hSg

„Wycieczka do ZOO” – zabawa artykulacyjna na podstawie bajki logopedycznej. Poniżej zamieszczamy treść bajki. Proponujemy wykonywanie ćwiczeń narządów mowy w oparciu o jej treść.

W niedzielę Kasia wybrała się do ZOO. Pojechała samochodem brum brum. Kupiła bilet wstępu, który pani skasowała (wysuwamy język do przodu i zamykamy buzię, górne zęby „kasują” bilet). Spacerowała od klatki do klatki, przyglądając się zwierzętom (język wędruje od jednego kącika warg do drugiego). W pierwszej klatce widziała małpy, które skakały po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów) i zajadały banany (robimy „małpkę”: trzymamy się za uszy, wargi ściągamy do przodu, język wsuwamy pod górna wargę i ruszamy dolna szczęką). W drugiej klatce mieszkał wilk, był bardzo zły i warczał (rozciągamy wargi w uśmiechu, pokazujemy zęby i mówimy „wrr..”).
Następnie Kasia zobaczyła słonia, który chwalił się swoją zwinna trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej). Potem Kasia oglądała żyrafę i jej bardzo długą szyję (próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Niedaleko było akwarium żółwia, któremu nigdzie się nie spieszyło. Bardzo wolno spacerował (wolno wysuwamy i chowamy język, nie opierając go o zęby). Obok było akwarium pełne pięknych ryb (układamy usta w „rybi pyszczek”).
Kasia była już bardzo zmęczona, wróciła, więc do domu samochodem: brum brum. W domu czekała na nią niespodzianka – pyszne lody, które zjadła (język naśladuje lizanie lodów). Lody były tak smakowite, że Kasia oblizała się (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

„Zmierz długość do…” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy pasek papieru o długości 20 cm i prosimy dziecko o zmierzenie nim długości od miejsca w którym siedzi do miejsca w którym posadzimy np. małpkę lub inne zwierze (liczymy liczbę pasków1,2…).

„Zwierzyniec Lulka” – film edukacyjny dla dzieci. Zachęcamy do obejrzenia filmu, rozwiązania zagadek o zwierzętach. Proponujemy również, aby dzieci podzieliły nazwy zwierząt na sylaby. https://www.youtube.com/watch?v=xlXEn3l6vYM

„Zoo – Jan Brzechwa” – znane wierszyki dla dzieci czytane do poduszki.

https://www.youtube.com/watch?v=eP1quvqxpdc

„Zwierzęta w ZOO” – ćwiczenia ortofoniczne. Proponujemy zabawę, która polega na tym, abyście wypowiedzieli rytmicznie nazwy kilku zwierząt egzotycznych, np. żyrafa, krokodyl, słoń. Zadaniem dzieci jest powtórzenie, z  zachowaniem  kolejności, nazw zwierząt w  jakiej zostały wymienione.