13.05

Temat na dziś: Pożyteczna dżdżownica 

Ćwiczenia oddechowe: Kacze piórko-dziecko dmucha na piórko położone na dłoni.

Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach z wiejskiego podwórka. (pomoce: obrazki zwierząt )

Kolorowe ma piórka, woła: kukuryku i mieszka z kurami w kurniku.(kogut)

Wieczorem odpoczywa w stajni, bo od wielu dni ciężko pracuje na swojej wsi.(koń)

Mieszka w chlewiku i głośno kwiczy: kwiku, kwiku.(świnia)

Znosi jajka i, choć nie szczerozłote, to właśnie do niej idziesz, gdy na jajecznicę masz ochotę.(kura)

To od niej mamy mleko, i choć do pięknej jej daleko, to nie tylko liczne łaty to sprawiają, że gospodarze duży pożytek z niej mają.

Zajęcie :eksperymentowanie – doświadczanie-Pożyteczna dżdżownica.

Zagadka obrazkowa i prezentacja multimedialna na temat dżdżownic. Pokazujemy obrazek, możemy część ciała dżdżownicy zasłonić i pytamy co ukrywa się na obrazku.

https://www.youtube.com/watch?v=SCEtVBhNEIs

Następnie po oglądnięciu filmu-omawiamy budowę, tryb życia i pożyteczną rolę dżdżownic.-Jak wygląda dżdżownica? Czy ma głowę, tułów? Jak się porusza? Czy ma nogi? Gdzie żyje? Dlaczego żyje pod ziemią? Czego nie lubi?( światła).

Rozmowa kierowana na temat roli dżdżownic: Gdzie można spotkać dżdżownicę(w ogródku, na grządkach).

Obserwowanie dżdżownic przez lupę- oczywiście jeżeli udało nam się ją przynieść z ogródka w słoiku z ziemią. Jeżeli nie, może będzie okazja poobserwować ją kiedyś przy okazji po deszczu np. na chodniku.

Zajęcia ruchowe: ćwiczenia gimnastyczne zestaw IX przeprowadzamy je, jeżeli mamy dużo miejsca do zabawy, a jeżeli nie to możemy wyjść na spacer , dziecko swobodnie pobiega sobie , pojeździ na rowerze. Pomoce : ringo( może być jednorazowy plastikowy lub papierowy talerzyk), chustka.

1. Zabawa Samochody-dziecko trzyma w ręku kierownicę. Na hasło: Samochody jadą-dziecko naśladuje szybką jazdę, na hasło: samochody jadą po moście-dzieci jadą wolno, na pokaz czerwonego klocka(oznacza światło czerwone) zatrzymuję się , na hasło: samochody wracają do garażu- dziecko wraca na miejsce z którego rozpoczynało zabawę.

2.Ćwiczenie dużych grup mięśniowych –dzieci stoją w rozkroku, w obu rękach trzymają ringo. Na raz! wykonują skłon tułowia w przód, dotykają prawej stopy. Na dwa! dotykają lewej, a na Trzy! prostują się i unoszą ringo wysoko nad głową. Powtarzają zadanie ze zmianą kierunku ruchu.

3.Ćw. mięśni brzucha-dzieci kładą się na plecach. Między stopy wkładają ringo i próbują podnieść i opuścić nogi, uważając, żeby ringo nie wypadło im na podłogę.

4. Zabawa na czworakach Slalom– układamy na podłodze w rzędzie 5, 6 klocków w niewielkich odstępach i dziecko na sygnał: Start biegnie slalomem na czworakach między nimi i wraca na swoje miejsce. Po chwilach odpoczynku, wykonuje to ćwiczenie jeszcze dwa razy( 3latki wykonują raz)

5.Skoki obunóż-dziecko kładzie ringo na podłodze i wykonuje kilka skoków przez nie w przód, w tył, na boki. (3latki tylko do przodu)

6. Zabawa Dogoń ringo-na sygnał dziecko puszcza ringo w przód po podłodze i biegnie za nim i łapie zanim się zatrzyma.

7. Rzuty-dziecko rzuca ringo do kosza prawa i lewa ręką na zmianę (kosz w odległości1-1,5 m)

8. Podskoki-dziecko skacze swobodnie jak pajacyk. Gdy się zmęczy odpoczywa siedząc skrzyżnie i wykonuje jeszcze to ćwiczenie 2 razy.

9.Ćwiczenie stóp(do ćwiczenia trzeba ściągnąć skarpety ) Dziecko dostaje chustkę. Ugina nogi w kolanach i opiera stopy na chustce. Na sygnał próbuje palcami stóp złapać chustkę i unieść ją w górę.

10.Zabawa uspokajająca z ćw. oddechowymi– marsz i co chwilę dziecko dmucha w chustkę, by się uniosła w górę.

Zadanie popołudniowe:

Lepienie z plasteliny postaci zwierząt i wykonanie makiety podwórka wiejskiego.