PROPOZYCJA ZABAW-11.05-15.05

Propozycje zabaw i zadań na tydzień kompleksowy „NA WIEJSKIM PODWÓRKU”

11.05.2020 r. – 15.05.2020 r.

 

PONIEDZIAŁEK

„Przygoda Trampolionka na wsi” – rozmowa w oparciu o opowiadanie U. Piotrowskiej.

Drodzy Rodzice, poniżej zamieszczamy treść opowiadania. Prosimy przeczytajcie je Słoneczkom  i  porozmawiajcie z dziećmi na jego temat.  Możecie zadać następujące pytania:

– Kto poprosił Trampolinka o pomoc?

Z jakimi zwierzętami rozmawiał Trampolinek?

–  Gdzie odnalazł się kotek?

Na koniec zapytajcie się kto to jest detektyw i czym się zajmuje. Zachęcamy Was do zabawy z dziećmi w detektywów.

 „Przygoda Trampolinka na wsi”

Pewnego dnia do przedszkola przyleciał bocian Klek, który mieszkał na wsi w gnieździe na dachu stodoły.

– Kle, kle, Trampolinku, potrzebujemy twojej pomocy. Wsiadaj na moje plecy, po drodze wszystko ci opowiem.

I polecieli. Okazało się, że mały kotek Miluś gdzieś się zapodział. Jeszcze rano siedział w koszyku, a teraz go nie ma. Pies Filek posłał więc po Trampolinka, żeby pomógł w poszukiwaniach. Przecież kiedyś bawili się razem w detektywów.

Wreszcie dotarli do wsi. Bocian bezpiecznie wylądował na podwórku.

– Hau, hau, tak się cieszę, że jesteś – przywitał Trampolinka Filek. – Muszę pilnować gospodarstwa i nie mam czasu szukać tego małego wędrownika, ale ty na pewno go znajdziesz.

Trampolinek najpierw odwiedził krówki w oborze.

– Muu, nie widziałam kotka, Trampolinku, muu – zamuczała krowa. – Na nic nie patrzę, bo opiekuję się moim synkiem, cielaczkiem, muu. Idź do stajni, może tam coś wiedzą.

Ale w stajni nikogo nie było, ani klaczy, ani źrebaka. Konie wybrały się na pastwisko, ihaha, ihaha. Trampolinek porozglądał się po stajni, ale kotka nie znalazł. Nagle usłyszał gdakanie dochodzące z kurnika.

– Koo, koo, ko, ko! – wołała kwoka swoje kurczęta na obiad.

Trampolinek zajrzał do kurnika. Kiedy zapytał o kotka Milusia, usłyszał, że może poszedł bawić się z małymi prosiaczkami. A prosięta, jak wiadomo, mieszkają w chlewie z mamą świnką. Ale i tam nikt nic nie słyszał i nie widział.

– Zapytaj gęsi albo kaczek, chrum, chrum – poradziła mama świnka. – Pewnie pluskają się teraz w stawie, chrum, chrum.

Poszedł Trampolinek nad staw. Kaczka z kaczętami i gęś z gąsiętami chlapały wodą na wszystkie strony. Takiego narobiły hałasu, że aż trudno opisać.

– Gę, gę, gę, nic nie wiem, gę, gę, gę – gęgała gęś, a kaczka dopowiadała: – Kwa, kwa, kwa, i ja, i ja. Miluś nie chce się z nami pluskać, kwa, kwa.

Trampolinek wrócił do Filka, który ze znudzoną miną słuchał koguta. A kogut dreptał za Filkiem i wrzeszczał:

– Ja tu rządzę, kukuryku, na podwórku i w kurniku.

Gdy kogut zobaczył Trampolinka, trochę się zawstydził, potrząsnął grzebieniem i z zadartym wysoko dziobem odmaszerował.

– Filku, o czym rozmawiałeś dzisiaj rano z kotkiem? – zapytał Trampolinek.

– Hau, hau, tłumaczyłem mu, że jak dorośnie, będzie przeganiał myszy ze stodoły, hau, hau.

– Biegniemy do stodoły, hej, hop! – zawołał Trampolinek.

Weszli do stodoły. A tam zwinięty w kłębek spał Miluś, bo koty lubią pospać w dzień.

– Może myślał, że jak się obudzi w stodole, to już będzie dorosłym kotem – zaśmiał się Filek.

Trampolinek położył paluszek na buzię, żeby pies był cicho, i wyszli na paluszkach.

Wszystko dobrze się skończyło. Zwierzęta podziękowały Trampolinkowi za pomoc. Trampolinek musiał już wracać do przedszkola, więc bocian Klek zaprosił go do lotu. I frr, polecieli.

Urszula Piotrowska

 „Kto potrafi tak, jak ja…” – zabawa ruchowo – naśladowcza. 

Zachęcamy do zaproponowania Słoneczkom udziału w zabawie ruchowo – naśladowczej, która polega na naśladowaniu sposób poruszania się oraz dźwięku wydawanego przez: krowę, kota, bociana, psa itp. (ZAŁĄCZNIK 1).

 

WTOREK

„Wiejskie podwórko” – praca plastyczna.

Drodzy Rodzice wykonajcie wspólnie ze Słoneczkami dowolne zwierzątko z wiejskiego podwórka. Praca może być wykonana farbami, kredkami, plasteliną. Wybór należy do Was. Zachęcamy do dzielenia się z nami efektami pracy. 

https://www.youtube.com/watch?v=PJhd_RqIZDg

„Roztańczone zwierzaki” – piosenka dla dzieci.

Poniżej zamieszczamy link do piosenki oraz słowa. Zachęcamy do puszczenia jej Słoneczkom.

https://akademia.pwn.pl/material/track_17,37796.html

„Roztańczone zwierzaki”

Raz zwierzęta wiejskie potańczyć chciały, więc

wymyśliły sobie do tańca kroków pięć:

konie tak skakały,

krowy kołysały,

świnki w błocie się taplały,

a koguty głośno piały,

małe myszki uciekały.

słowa i muzyka: Maria Urbaniak-Kiełbasińska

ŚRODA

„Nogi i rogi” – zabawa matematyczna. Grupowanie obrazków w sensowny sposób.

Drodzy Rodzice rozłóżcie przed dziećmi  obrazki bądź figurki ze zwierzętami (w zależności co posiadacie w domu).  Poproście, by dzieci uważnie się im przyjrzały, a następnie rozłożyły je na trzech grupkach: na pierwszej zwierzęta z czterema nogami, na drugiej zwierzęta z dwiema nogami, a na trzeciej zwierzęta, które mają rogi. Porównajcie  wygląd zwierząt i określcie wspólne cechy.

https://eduzabawy.com/plansze-dydaktyczne/zwierzeta-wiejskie/

„Wyścigi kurczaków” – zestaw zabaw ruchowych z dzieckiem.Zachęcamy do wykonania zabaw ruchowych wg poniższego linku.  https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res-minimized/R1Qua76ix9G5p/1/ClYKaGQZvztAhMLBCaDoZanSduErXC74.pdf

 

CZWARTEK

„Na wiejskim podwórku” – zabawa dźwiękonaśladowcza.

Poniżej zamieszczamy link z odgłosami zwierząt, zachęcamy Słoneczka nazywania zwierząt oraz naśladowania ich odgłosów.

https://www.youtube.com/watch?v=qQtJP40a1Iw

„Plastelinowa farma” – praca plastyczno – techniczna.

Drodzy Rodzice oraz Słoneczka, zachęcamy do wykonania zwierząt z plasteliny oraz stworzenia farmy. Możecie wykonać pracę wg poniższego linku.  Podzielcie się z nami zdjęciami.

https://www.youtube.com/watch?v=MHFIjSmd_nA

 

PIĄTEK

„Dżdżownica Magda” – rozmowa na podstawie bajki.

Drodzy Rodzice poniżej zamieszczamy link z odcinkiem 9 Pszczółki Mai dotyczącym dżdżownicy. Porozmawiajcie ze Słoneczkami na temat trybu życia oraz roli dżdżownic, zapytajcie się:

 Jak wygląda dżdżownica?

– Czy ma głowę, tułów?

– Jak się porusza? Czy ma nogi?

– Gdzie żyje? (pod ziemią) Dlaczego tam żyje?

– Czego nie lubi? (światła).

https://www.youtube.com/watch?v=06isy7Z4FLA

 „Wyścigi kurczaków” – zestaw zabaw ruchowych z dzieckiem.

Zachęcamy do wykonania zabaw ruchowych wg poniższego linku.

https://static.epodreczniki.pl/portal/f/res-minimized/R1Qua76ix9G5p/1/ClYKaGQZvztAhMLBCaDoZanSduErXC74.pdf

 

POZOSTAŁE PROPOZYCJE

„Zwierzęta wiejskie” – ćwiczenia grafomotoryczne. https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/na-wsi/

„Leniwa ósemka” – ćwiczenia lateralizacji. Zaproponujcie dzieciom rysowanie ósemki prawą ręką, lewą ręką i obiema rękami jednocześnie w powietrzu bądź na kartce, tablicy. https://www.youtube.com/watch?v=TWaTtkWu81w

„Prawda czy fałsz” – quiz dla dzieci. Poniżej zamieszczamy przykładowe zdania na temat zwierząt, zadaniem dzieci jest podjecie decyzji czy dane zdanie jest prawdziwe, czy fałszywe.

Krowa je cukierki. (fałsz)

Kaczki pływają w stawie. (prawda)

Świnka robi „chrum-chrum”. (prawda)

Koń jest w kolorze zielonym. (fałsz)

„Gąski, gąski do domu” – zabawa ruchowa. Zachęcamy wspólnej, znanej i rodzinnej zabawy. https://www.youtube.com/watch?v=eNQSUTpUi1A

„Zwierzaki rozmawiają” – ćwiczenia artykulacyjne. Zabawa polega na tym, że jedna osoba naśladuje odgłosy zwierząt a pozostali  uczestniczy powtarzają za nim.

„Łączymy rodzinki” – zabawa dydaktyczna. Nauka  zwierząt, dzieci zwierząt, odgłosów zwierząt dla dzieci na podstawie filmu https://www.youtube.com/watch?v=E5bWIQo182c.