TYDZIEŃ OD 11.05 – DO 15.05

Witamy przedszkolaki z grupy ,,Misie” oraz ich rodziców 🙂

Temat kompleksowy nowego tygodnia: ,,NA WSI…”

Zachęcamy do realizacji kolejnych przygotowanych przez nas propozycji oraz dziękujemy za dotychczasową współpracę – włączanie się w proponowane działania, liczne kontakty, przesyłanie zdjęć z realizacji proponowanych przez nas działań 🙂

 

Poniedziałek 11.05.2020r.

 „Co słychać na wsi?”-  zachęcamy do odtworzenia dzieciom  filmu edukacyjnego na TVP VoD z cyklu „Domowe Przedszkole”. Rozmowa n/t obejrzanego filmu: Jakie zwierzęta żyją na wsi? Kto pracuje na wsi? Skąd się bierze mleko? Jakie niebezpieczeństwa grożą nam w czasie zabaw i pracy  w gospodarstwie? Zwrócenie uwagi na trud i poszanowanie ciężkiej pracy rolnika.

Link do filmu:

https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831

 „Makieta wiejskiego podwórka”- zachęcamy do wykonania pracy plastyczno- technicznej  z materiałów dostępnych w domu wg instrukcji przedstawionej w  obejrzanym wcześniej filmiku edukacyjnym z serii „Domowe Przedszkole – Co słychać na wsi?”

KARTY PRACY CZ.4., s. 16 – 17.

 

Wtorek 12.05.2020r.

„W wiejskiej zagrodzie” – zabawa matematyczna. Określanie położenia przedmiotu w przestrzeni. Rozwijanie orientacji na kartce papieru. Zachęcamy do wykorzystania w zabawie posiadanych w domu figurek zwierząt ( w przypadku jeżeli ktoś nie posiada można narysować i wyciąć ulubione zwierzątko na kartce papieru) i postępować wg instrukcji: postaw pieska na środku kartki, krowę w prawym górnym rogu, konia w dolnym lewym, itp.

„Rolnik sam w dolinie”- zachęcamy dzieci do zaprezentowania przed wszystkimi domownikami zabawy ruchowej ze śpiewem, poznanej w przedszkolu.  Link do utworu:  https://www.youtube.com/watch?v=fnXMYTQehn4

KARTY PRACY CZ.4., s. 18 – 20.

 

Środa 13.05.2020r.

,,Na wiejskim podwórku”- wysłuchanie wiersza S. Kraszewskiego czytanego przez rodzica. Rozmowa n/t  zwierząt występujących w wierszu i ich dzieci oraz sposobów opieki nad zwierzętami.

,,Na wiejskim podwórku” S. Kraszewski
Na podwórko dumne matki przyprowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Klacz – brązowe źrebiątko.
Znalazło mamę każde dzieciątko.

 „Dzieci trenują w domu”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych przy użyciu drabinki koordynacyjnej wykonanej samodzielnie w domu ze sznurka, skakanki, itp. na  KidsSport. Rozwijanie sprawności fizycznej. Link do zestawu ćwiczeń: https://www.kidsandsport.pl/dzieci-trenuja-w-domu/

„Małe kurczątko”- zachęcamy do wykonania  zwierzątka przy użyciu słoika, żółtej bibuły i piórek. Rozwijanie inwencji twórczej i sprawności manualnej dziecka.

Link: https://eduzabawy.com/kreatywnie-z-dzieckiem/izabela-kowalska/kurczaki-z-malych-sloikowk/

KARTY PRACY CZ.4., s. 21 – 22.

 

Czwartek 14.05.2020r.

 „Maska kota”- proponujemy wykonanie maski przy użyciu kolorowej kartki, kleju, nożyczek, szablonu maski. Wdrażanie do bezpiecznego posługiwania się nożyczkami oraz porządkowania miejsca po wykonaniu zadania.

Link do szablonu maski:  https://mamotoja.pl/maska-kota-jak-zrobic-maske-kota-na-bal-dla-dzieci-szablony-do-druku,zrob-to-z-dzieckiem-artykul,28179,r1p1.html

,,Odgłosy zwierząt” – zagadki słuchowe. Odgadywanie dźwięków wydawanych przez zwierzęta mieszkające na wsi. Rodzic może zaproponować dziecku przewiązanie oczu przepaską lub wysłuchiwanie odgłosów z oddali np. dziecko znajduje się w pokoju – rodzic w kuchni itp. Rozwijanie percepcji słuchowej, różnicowanie dźwięków.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

KARTY PRACY CZ.4., s. 23 – 24.

 

Piątek 15.05.2020r.

„W zagrodzie Małgosi”- zachęcanie do naśladowania odgłosów zwierząt występujących w bajce ortofonicznej E. Michałowskiej czytanej przez rodzica. Rytmiczny podział na sylaby nazw zwierząt z jednoczesnym klaskaniem, tupaniem, wskazywanie głosek na początku słów.

,,W zagrodzie Małgosi” E. Michałowska

Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.
Piesek szczeka: Hau, hau, hau.
Kotek miauczy: Miau, miau, miau.
Kura gdacze: Kod, ko, dak.
Kaczka kwacze: Kwa, kwa, kwa.
Gąska gęga: Gę, gę, gę.
Ona też chce najeść się.
Owca beczy: Be, be, be.
Koza meczy: Me, me, me.
Indor gulgocze: Gul, gul, gul.
Krowa ryczy: Mu, mu, mu.
Konik parska: Prr, prr, prr.
A pies warczy: Wrr, wrr, wrr.
I tak gra orkiestra ta,
Aż Małgosia jeść im da.

„Dzieci trenują w domu”- zestaw ćwiczeń gimnastycznych przy użyciu drabinki koordynacyjnej wykonanej samodzielnie w domu ze sznurka, skakanki, itp. na  KidsSport. Rozwijanie sprawności fizycznej. Link do zestawu ćwiczeń: https://www.kidsandsport.pl/dzieci-trenuja-w-domu/

KARTY PRACY CZ.4., s. 25 – 27.

 

Inne zalecane propozycje

  • „Co nam dają zwierzęta?- gra interaktywna dla dzieci.

Link: https://wordwall.net/resource/1486433/edukacja-przedszkolna/zwierzęta-wiejskie-i-produkty

  • „Zagroda dla zwierząt”- zachęcanie dzieci do konstruowania z klocków budowli przedstawiających wiejską zagrodę dla zwierząt. Wdrażanie do sprzątania po zakończonej zabawie.
  • „Na wsi”- ćwiczenia   Doskonalenie sprawności ręki wiodącej. Skupianie uwagi na wykonywanej czynności.

Link: https://eduzabawy.com/karty_pracy/grafomotoryka/na-wsi/

  • „Dzień dobry zwierzątka”- zabawa fabularyzowana usprawniająca narządy mowy.

Tekst i instrukcja wykonania zabawy:

,,…Bardzo wcześnie rano wszystkie zwierzęta jeszcze smacznie spały. Kogut i kury w kurniku na grzędzie (oblizywanie czubkiem języka górnych zębów po wewnętrznej stronie), krowa i koń w oborze (unoszenie języka za górne zęby i cofanie go do podniebienia miękkiego), a piesek w budzie (język w przedsionku jamy ustnej, oblizywanie górnych zębów).

Pierwszy obudził się kogut, wyskoczył z kurnika (szerokie otwieranie buzi i wysuwanie języka nie dotykając o zęby), rozejrzał się po podwórku (kierowanie języka w kąciki ust, przy szeroko otwartych ustach), wyskoczył na płot (unoszenie języka nad górną wargę) i głośno zapiał – kukuryku!!

Głośne pianie koguta obudziło kury, które zawołały – ko – ko – ko!! Na śniadanie kurki zjadły ziarenka (chwytanie ziarenek ryżu preparowanego wargami).

Obudził się też piesek, zaszczekał – hau hau, hau!! Pobiegał w koło podwórka (usta szeroko otwarte, oblizywanie warg ruchem okrężnym). Zmęczył się bardzo tym bieganiem i dyszy (wysuwanie szerokiego języka do brody).

Wyszedł także ze swej kryjówki kotek i zamiauczał – miau, miau!! Wypił mleczko z miseczki (wysuwanie języka nad dłońmi ułożonymi w kształcie miseczki) .

W chlewiku świnka zaczęła potrącać ryjkiem drzwi (wysuwanie warg do przodu jak przy samogłosce u).

Krowa zaryczała – muu, muu!! A koń zaparskał, że też już nie śpi (parskanie, kląskanie).

A ty co mówisz wszystkim rano, gdy się obudzisz? (dzień dobry)…” (źródło tekstu: logopedia.net.pl)

  • „Eksperymenty z jajkiem”- zachęcamy do przeprowadzenia zabaw badawczych w domu wspólnie z rodzicami z użyciem jajka.

Link do eksperymentów: https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html

  • ,,Jak się robi masło?” –  proponujemy wspólne wykonanie masła przy użyciu śmietany 30% . Rozmowa na temat walorów zdrowotnych wynikających ze spożywania produktów nabiałowych, bogatych w wapń. Smarowanie pieczywa przez dzieci samodzielnie wykonanym masłem. Doskonalenie samoobsługi i samodzielności dziecka. Link z instrukcją wykonania: https://tygrysiaki.pl/maslo-smietankowe/
  • JĘZYK ANGIELSKI – zachęcamy do obejrzenia filmu, podczas którego dzieci przypomną sobie nazwy zwierząt wiejskich w jęz. angielskim.   Film dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=bV8MSaYlSbc