Praca w domu: 04-08.05

Kochani!

Zachęcam do skorzystania z propozycji zabaw, ćwiczeń i działań, które możecie w tym tygodniu podejmować wspólnie z „Kropelkami” w domu. Będę kontaktowała się z Wami CODZIENNIE za pomocą komunikatora Messenger, w grupie „Uczymy Kropelki” lub telefonicznie. W razie wszelkich pytań, wątpliwości, trudności proszę o kontakt – życzę udanej zabawy i nauki, pozdrawiam serdecznie, Monika Murawska-Ślęzak 🙂

Zaplanowana tematyka na dni: 4 – 8 maja: „ZDROWIE NASZ SKARB!”

Dziecko utrwali wiedzę na temat zdrowego trybu życia. Dowie się, jakie czynniki wpływają na zachowanie zdrowia. Utrwali zasady zdrowego odżywiania się w oparciu o piramidę zdrowego żywienia. Pozna literę „c, C”. Utrwali poznane litery, poćwiczy aktywne słuchanie poprzez udostępnione słuchowiska, bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, porówna i uporządkuje zbiory, pozna zapis znaków: „>, <, =”. Nauczy się lub posłucha tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Wykona wspólnie z rodzicami proste potrawy według różnych przepisów. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych związanych z dbałością o zdrowie.

Poniedziałek 4 maja 2020r.

ZAPOZNANIE Z LITERĄ „C”: zachęcam Was do obejrzenia filmu dostępnego pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=vkfIPu8wZiE

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: proszę, abyście wykonali ćwiczenia ze s. 64-65 w Kartach pracy cz. 4.

  • Obejrzyjcie historyjkę obrazkową, opowiedzcie jak Trampolinek i Celina robili zakupy? Jakie produkty kupili? Jeśli potrafisz, spróbuj przeczytać tekst.
  • Podzielcie słowo cytryna na sylaby? Ile słyszycie sylab? Pokażcie tyle palców, ile sylab słyszycie?
  • „C jak….”- spróbujcie podać nazwy przedmiotów, warzyw, owoców, w których głoska „c”: jest na początku, na końcu, w środku słowa. Podzielcie podane słowa na sylaby.
  • Zastanówcie się, co przypomina Wam litera „C” swoim kształtem, do czego jest podobna? W starej gazecie, kolorowance, książeczce wyszukajcie drukowane litery „c, C”. Zakreślcie ją.
  • Możecie ułożyć literę „c, C” z wybranych materiałów, np. fasoli, klocków, guzików, nakrętek, itp…
  • Wprowadzenie do nauki pisania: napiszcie literę „c, C”: w powietrzu paluszkiem, palcem po stole, po śladzie w liniaturze i bez śladu.  Zwróćcie uwagę na kierunek ruchu podczas zabaw z pisaniem „c, C” (zaczynamy od góry i w piszemy w lewą stronę).
  • W celu utrwalenia litery „C”, zachęcam Was do wykonania ćwiczeń w dodatkowych Kartach pracy „Znam litery i liczby” (wykonajcie to w ciągu tygodnia).

PRACA PLASTYCZNA: dzisiaj obchodzimy Święto Strażaka. Zachęcam Was do wykonania laurki dla bohaterskich strażaków, którzy dbają o nasze bezpieczeństwo.

Zachęcam Was do obejrzenia filmu: https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba–Uo

Przypomnijcie sobie numery alarmowe: 112 oraz 998. Porozmawiajcie o zasadach zachowania bezpieczeństwa przeciwpożarowego w różnych miejscach i sytuacjach, szczególnie w lesie!!!

Wtorek 5 maja 2020r.

ROZMOWA NA TEMAT: „CO SŁUŻY ZDROWIU?”: zachęcam Was do obejrzenia filmiku: https://www.youtube.com/watch?v=S6gewDPXBjE

Po obejrzeniu filmików zachęcam Was do rozmowy na temat zdrowego odżywiania:

– Co powinniśmy jeść, abyśmy byli zdrowi?
– Co oznacza zdrowe jedzenie?
– Dlaczego trzeba jeść dużo owoców i warzyw?
– Jakie znacie owoce i warzywa? Które z nich lubicie najbardziej?
– O czym należy pamiętać spożywając owoce i warzywa?
– Jakich produktów należy unikać naszej diecie?
– Jak należy jeść posiłki szybko czy powoli?
– Co najzdrowiej pić?

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: proszę, abyście uzupełnili piramidę żywienia, którą znajdziecie w ćwiczeniu 1. na stronie 72 Karty pracy cz. 4.

Wymieńcie produkty, które znajdują się na każdym poziomie piramidy? Wytnijcie zdjęcia owoców (s. 75). Ułóżcie z nich przepis na sałatkę owocową. Naklejcie na kartce z bloku rysunkowego zdjęcia i podpis. Możesz narysować, co po kolei będziesz robić?

SŁUCHANIE PIOSENKI: posłuchajcie piosenki „Witaminki, witaminki” https://www.youtube.com/watch?v=nYg5TJhjOEs

Witaminki

sł. A. Grabowski, muz. K. Marzec

I. Spójrzcie na Jasia, co za chudzina.
Słaby, mizerny, ponura mina.
A inni chłopcy, silni jak słonie.
Każdy gra w piłkę, lepiej niż Boniek.
Dlaczego Jaś wciąż mizernieje?
Bo to gluptasek! Witamin nie je!
Ref.:Witaminki, Witaminki.
Dla chłopczyka i dziewczynki.
Wszyscy mamy dziarskie minki, bo zjadamy witaminki!
Witaminki, witaminki.
Dla chłopczyka i dziewczynki.
Wszyscy mamy dziarskie minki, bo zjadamy witaminki!
II. Wiśnie i śliwki, ruda marchewka,
gruszka, pietruszka i kalarepka.
Kwaśne porzeczki, słodkie maliny,
to wszystko właśnie sa witaminy!
Kto chce być silny i zdrowy jak ryba,
musi owoce jeść i warzywa!

Środa 6 maja 2020r.

ROZMOWA NA PODSTAWIE OPOWIADANIA: zachęcam Was do zapoznania się z opowiadaniem M. Mazan: „Błotny potwór”.

Marek przestał myć ręce! Nie mył ich przed śniadaniem ani przed obiadem. Nie mył ich nawet przed kolacją. Ale kiedy nie chciał ich umyć po powrocie z podwórka, gdzie bawił się w błocie, miarka się przebrała. – Marek! – zawołała mama. – Natychmiast umyj ręce! Marek był zwykle bardzo grzeczny, ale tym razem tupnął nogą. – Nie! – krzyknął i schował się za firanką. – Chyba nie chcesz wyglądać jak błotny potwór? – Chcę! – burknął Marek i okręcił się firanką. Mama zastanowiła się przez chwilę. – Dlaczego nie chcesz myć rąk? – spytała. – Bo się rozpuszczą – wymamrotał owinięty firanką Marek. – Jak to? – zdziwiła się mama. – Martyna powiedziała, że jak będę często myć ręce, to mi się całkiem rozpuszczą. Jak mydło – wyjaśnił Marek. Martyna była jego koleżanką z przedszkola i lubiła z niego żartować.        – Marek, dałeś się nabrać – powiedziała mama.  Ręce się nie rozpuszczają. Marek milczał, ale zrobił sobie w firance dziurkę, przez którą spojrzał na mamę. – Serio? – Serio. Zobacz, moje się nie rozpuściły. Marek pomyślał chwilę. Mama myła ręce strasznie często. I rzeczywiście, nie brakowało jej nawet kawałka palca!  Dlatego wyplątał się z firanki i poszedł do łazienki. A następnego dnia Martyna przybiegła przestraszona do domu i zaczęła myć ręce. – Co się stało? – spytała jej mama, bardzo zdziwiona. – Marek powiedział, że jeśli ktoś ma brudne ręce, to mogą mu na nich wyrosnąć chwasty! – oznajmiła Martyna, szorując ręce mydłem i szczoteczką. – Nie wiem, czy to prawda, ale nie zamierzam ryzykować!

Po przeczytaniu, wysłuchaniu wysłanego przeze mnie nagrania z opowiadaniem spróbujcie odpowiedzieć na pytania:

  • Kto był bohaterem opowiadania?
  • Dlaczego Marek nie chciał myć rąk?
  • Co to znaczy żartować?
  • Dlaczego Martyna szorowała ręce?
  • Czy na każdy temat można żartować?

Zachęcam, abyście utrwalali z dziećmi w domu prawidłowe nawyki higieniczne i doskonalili samodzielność. Pamiętajcie o zasadach sanitarnych, które obowiązują zawsze, ale szczególnie teraz, w czasie epidemii, musimy ich bezwzględnie przestrzegać! Powrót do „normalności”, także powrót dzieci do przedszkola, będzie wiązał się z przestrzeganiem reżimu sanitarnego, dlatego proszę, abyście już teraz zwracali ich uwagę na konieczność dokładnego mycia rąk.

PRACA PLASTYCZNA: zachęcam was do wykonania projektu ręcznika. Możecie wykorzystać farby, kredki, mazaki, kolorowy papier, bibułę… Liczę na Waszą kreatywność i zachęcam do pracy 🙂

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: proszę, abyście wykonali ćwiczenia 1 i 2 na s. 70,  w Kartach pracy cz. 4.

Czwartek 7 maja 2020r.

ZABAWA MATEMATYCZNA: zapoznanie z zapisem graficznym: „<,>, =”.  Zachęcam Was do zabawy, podczas której, dzieci będą mogły rozwijać umiejętność porównywania liczebności zbiorów.

– Połóżcie 3 liczmany po swojej prawej stronie i trzy liczmany po swojej lewej. Rodzic przelicza i mówi:

– Tu trzy i tu trzy (pomiędzy liczmanami układa znak =). Tu i tu jest tyle samo. Trzy równa się trzy:   ∇∇∇=∇∇∇

Rodzic dokłada z jednej strony dwa liczmany:  ∇∇∇ =∇∇∇∇∇

Czy teraz jest dobrze? Czy trzy równa się pięć? Co trzeba zrobić, żeby poprawić zadanie? (dziecko może zabrać dwa elementy lub dołożyć, będzie to poprawne); Można jeszcze zmienić znak. (czytamy od lewej do prawej i tak też pokazujemy) Trzy to mniej niż pięć. (teraz czytamy w kierunku przeciwnym i tak pokazujemy) Pięć to więcej niż trzy.

To jest znak, który mówi, gdzie jest więcej,  a gdzie mniej.  ∇∇∇<∇∇∇∇∇

– następnie dokładamy 3 liczmany po lewej stronie

∇∇∇∇∇∇ < ∇∇∇∇∇

Czy jest dobrze…? Co trzeba zrobić…? (dziecko może zaproponować ponowie dołożenie lub odłożenie liczmanów)

Można zmienić znak. Czytamy od lewej: Sześć to więcej niż pięć, (czytamy od prawej) a pięć to mnie niż sześć.

Zachęcam Was do obejrzenia filmików, z których dowiecie się, jak stosować znaki „<,>,=”:  https://www.youtube.com/watch?v=NBAiuJ6O6Hk

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia utrwalające na s. 66 i 67  w Kartach pracy cz. 4.

ZABAWA RUCHOWA ZE ŚPIEWEM: zachęcam Was do obejrzenia zabawy ruchowej „Pięta, kciuk”, według melodii piosenki A. Jantar „Baju, baj proszę pana…”, dostępnej pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=Z52Ys1p-5-4

Zachęcam Was do wspólnej zabawy, pamiętajcie! Ruch to zdrowie!!!

Piątek 8 maja 2020r.

TEATRZYK KIMISHIBAI: zachęcam Was do obejrzenia bajki: „Groszki” w formie teatrzyku Kimishibai, który przygotowała Pani Emilia Borawska-Jackiewicz (nagranie prześlę przez Messengera). Pamiętajcie! Warzywa, także zielony groszek, są bardzo zdrowe i powinny stanowić podstawę naszej diety!!!

ZABAWA KULINARNA: rozwijamy samodzielność i utrwalamy zasady zdrowego odżywiania. Zachęcam Was do wspólnego wykonania smacznych i zdrowych kanapek. Możecie skorzystać z przepisu, który znajdziecie poniżej.

Zdrowy przedszkolak_Kanapki_przepis obrazkowy

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 68-69 oraz s. 71 w Kartach pracy cz. 4. Zachęcam również do ćwiczeń graficznych na s. 73 i 74.

JĘZYK ANGIELSKI: zachęcam Was do obejrzenia filmiku dostępnego pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=qxFMrSJNhHo

Przypomnicie sobie/ poznacie angielskie nazwy owoców.

INSPIRACJE I ĆWICZENIA DODATKOWE:

  •  „Zgadnij, co mam na myśli”  ‒ wybierzcie jeden przedmiot z otoczenia, następnie opiszcie jego wygląd i funkcje tak, żeby dziecko mogło odgadnąć, o co chodzi, np. „Jest niewielki, zielony, stoi na półce, można do niego nalać wodę” (wazonik). Stopień trudności (wybór przedmiotu i jego opis) możecie zmieniać w zależności od możliwości dziecka. Zabawa rozwija dziecięcą wyobraźnię i umiejętność logicznego myślenia
  • „Rzut do celu”  ‒ przygotujcie niepotrzebne tekturowe pudełko – im większe, tym lepiej – oraz stare gazety.  Wytnijcie w pudełku otwór wielkości około 10 cm – 15 cm. Poproście dziecko, aby zgniatało kolejne strony gazety i stworzone w ten sposób kule wrzucało do otworu, stojąc w pewnej odległości od pudełka. W zależności od możliwości dziecka otwór w pudełku oraz odległość, z jakiej dziecko rzuca kulę, mogą być większe lub mniejsze. Po wykonaniu określonej liczby rzutów możecie poprosić dziecko o przeliczenie, ile rzutów było celnych. Możecie zorganizować zawody w rzucie do celu. Zgniatanie gazet rozwija mięśnie rąk, przygotowując je do pisania. Zabawa w rzucanie kulami do celu kształtuje celność  i rozwija odporność emocjonalną dziecka (umiejętność zachowania podczas wygranej i przegranej).