PROPOZYCJA ZABAW- 04.05 – 08.05

Propozycje zabaw na tydzień kompleksowy „KTO TY JESTEŚ? POLAK MAŁY!”

04.05.2020 r. – 08.05.2020 r.

w oparciu o Plan Pracy Dydaktyczno – Opiekuńczo – Wychowawczej na miesiąc maj 2020 w grupie „Słoneczka”

 

PONIEDZIAŁEK

„Katechizm polskiego dziecka „ – rozmowa kierowana w oparciu o wiersz. W. Bełzy.

Drodzy rodzice poniżej zamieszczamy treść wiersza W. Bełzy. Przeczytajcie proszę go Słoneczkom bądź puśćcie nagranie (dołączony link) i porozmawiajcie z dziećmi o nim wg przykładowych pytań:

Jak nazywa się nasz kraj?

Jak myślicie, co to znaczy kochać swój kraj?

Jak możemy dbać o swój kraj?

Każdy kraj ma swoje symbole: flagę, godło i hymn. Jak wyglądają flaga i godło Polski?

                                            „Katechizm polskiego dziecka”

— Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

Władysław Bełza

https://www.youtube.com/watch?v=7D2wAg4xqzg

„Taniec dla dzieci Gumi miś” – zumba.

Słoneczka zatańczcie razem z Olą i Blu taniec. Miłej zabawy.

https://www.youtube.com/watch?v=oGJg1RSOof4

 

WTOREK

„Mazurek Dąbrowskiego” – wysłuchanie hymnu Polski.

Poniżej zamieszczamy link do hymnu, jednego z symboli narodowych. Zapytajcie się Słoneczek, czy pamiętają jaką należy zachować postawę podczas słuchania.

https://www.youtube.com/watch?v=MyLFTSUWRy8

„Kotyliony” – praca plastyczna.

Drodzy Rodzice zachęćcie Słoneczka do wykonania kotylionu, może być taki jak w załączonym linku bądź innych w zależności od posiadanych przez Was w domu materiałów. Zwróćcie uwagę na wykorzystanie materiałów tylko w dwóch kolorach: biały i czerwony.

https://www.youtube.com/watch?v=sMSephIxvp0

 

ŚRODA

„Koło” – zabawy matematyczne z wykorzystaniem wiersza M. Mazan „Kółko”.

Poniżej zamieszczamy treść wiersza M. Mazan. Przeczytajcie go Słoneczkom i porozmawiajcie na temat jego treści wg przykładowych pytań:

− Co jest bohaterem wiersza?

− Rozejrzyjcie się, co ma kształt koła?

− Narysujcie przed sobą, w powietrzu, koło.

− Ułóżcie ręce (palce dłoni) w taki sposób, żeby utworzyły koło.

Poroście Słoneczka, aby narysowały koło i wycięły je po śladzie.

„Kółko”

 Kółko się obraca co dzień

w hulajnodze, w samochodzie,

w deskorolce i rowerze,

w motocyklu i skuterze,

w autobusie i traktorze.

Każdy ci powiedzieć może:

Kółko w kółko się obraca,

bo to właśnie kółka praca!

Maciejka Mazan

 „Zatańcz w domu do piosenki z Króla Lwa” – zumba.

Tym razem Słoneczka zatańczcie z Olą i Blu taniec do piosenki z Króla Lwa.

https://www.youtube.com/watch?v=BEu1WLjOokY

 

CZWARTEK

„Czy można nadmuchać balonik bez dmuchania?” – eksperyment.

Drodzy Rodzice spróbujcie wykonać ze Słoneczkami prosty eksperyment wg wskazówek zamieszczonych w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=oNvgwU4_jqc

„Jesteśmy Polką i Polakiem” – zabawy ruchowe przy piosence.

Poniżej zamieszczamy link do piosenki oraz słowa. Porozmawiajcie ze Słoneczkami na temat treści wiersza, niech spróbują zaśpiewać piosenkę, pokażcie im miejsca, o których jest mowa w piosence na mapie, pokażcie zdjęcia miast, zabytków, morza, gór.

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

„Jesteśmy Polką i Polakiem”

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty /2x

Autor tekstu: Justyna Tomańska, Mariusz Totoszko

 

PIĄTEK

„Nasza miejscowość” – spacer po okolicy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.

Zachęcamy Was do wybrania się na spacer do miejsca pamięci narodowej związanego z historią miejscowości – Pomnik pamięci żołnierzy z II wojny światowej. Możecie wybrać się również na wirtualny spacer i pokazać Słoneczkom miejsca i atrakcje turystyczne Białej Piskiej na zdjęciach.

https://www.polskaniezwykla.pl/web/place/search,1,-1,-1,977640,-1,-1,-1.html

„Blu tańczy Baby Shark” – zumba.

Słoneczka zatańczcie z Blu do piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=3MiyEskvmm8

 

POZOSTAŁE PROPOZYCJE

„Słuchaj i zrób” – zabawa słuchowo – ruchowa. Zabawa polega na tym, że dzieci maszerują po pokoju w różnych kierunkach. Na jedno klaśnięcie kładą się na brzuchu (leżenie przodem), a na dwa  – na plecach (leżenie tyłem). Zabawa ma na celu ćwiczenie refleksu i koordynacji słuchowo-ruchowej.

 „Wstążki biało-czerwone” – ćwiczenia oddechowe. Dmuchanie na biało – czerwone wstążki (paski papieru). Utrwalenie barw narodowych. Wzmacnianie przepony. Zwrócenie uwagi na zachowanie prawidłowego toru oddechowego (wdech nosem , wydech ustami).

„Parada majowa” – zabawa. Zadaniem dzieci jest maszerowanie i skręcanie się na boki, machając rękami raz w prawą, raz w lewą stronę. Zabawa na ma na celu rozróżnianie strony prawej i lewej.

„Gdzie mam plecy? – zabawa dydaktyczna. Pokażcie części ciała na dziecku i nazwijcie je, następnie dziecko pokazuje je i nazywa na rodzicach. Zabawa ma na celu rozwijanie umiejętności dostrzegania drugiej osoby, utrwalenie schematu ciała.

„Co widzisz?” – zabawa słowna. Zachęćcie Słoneczka aby dzieliły  się spostrzeżeniami, co zwróciło ich uwagę w najbliższym otoczeniu. Zabawa ma na celu zachęcenie do swobodnych wypowiedzi oraz dostrzeganie piękna otaczającego świata.

„Rysuj, rysuj” – zabawa grafomotoryczna rozwijająca umiejętność rysowania pod dyktando. Przed zabawą zachęćcie dzieci, aby wskazały górę, dół oraz środek kartki. Następnie poproście Słoneczka, aby narysowały na środku kartki flagę Polski. Na górze chmurkę i słoneczko, a na dole trawę.