PROPOZYCJA ZABAW-27.04 – 30.04

Propozycje zabaw na tydzień kompleksowy „DBAMY O ZDROWIE”

27.04.2020 r. – 30.04.2020 r.

w oparciu o Plan Pracy Dydaktyczno – Opiekuńczo – Wychowawczej na miesiąc kwiecień 2020 w grupie „Słoneczka”

Zachęcamy do realizacji propozycji zabaw i zadań do wykonania z dzieckiem w domu, jakie przygotowałyśmy w czwartym tygodniu kwietnia, którego tematem przewodnim będzie zdrowie i higiena. Życzymy miłej zabawy.

 

PONIEDZIAŁEK

„Czym się myje zęby?”  – nauka wiersz. 

Drodzy Rodzice, poniżej zamieszczamy treść wiersza. Prosimy przeczytajcie Słoneczkom jego treść i  porozmawiajcie z dziećmi na jego temat.  Możecie zadać następujące pytania:

− Jakich przedmiotów używamy do mycia zębów, szyi, rąk?

− Dlaczego się myjemy?

− Jak jeszcze możemy dbać o swoje zdrowie?

−  Kto nam pomaga dbać o zdrowie?

Zachęcamy również Słoneczka do nauczenia się go na pamięć.

 „Czym się myje zęby?”

 Czym się myje zęby?

Pastą i szczoteczką.

Czym się myje szyję?

Mydłem i gąbeczką.

Po co się myjemy?

Czy ktoś mi odpowie?

Myjemy się po to,

żeby dbać o zdrowie.

                                   Maciejka Mazan

„Dbam o zdrowie” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

W ramach zajęć gimnastycznych proponujemy Słoneczkom ćwiczenia zamieszczone w poniższym linku .

https://www.youtube.com/watch?v=5MqblYir68o

 

WTOREK

„Witaminki” – zabawy ruchowe przy muzyce. 

Poniżej zamieszczamy link do piosenki. Proponujemy, posłuchajcie wspólnie ze Słoneczkami piosenkę. Porozmawiajcie na temat jej treści, co to są witaminy, gdzie możemy je znaleźć. Niech Słoneczka potańczą sobie do jej melodii. Spróbujcie wyklaskać rytmicznie refren.

https://www.youtube.com/watch?v=BFZ7oKmn7WQ

„Sałatka owocowa” – zajęcia  kulinarne.

Zachęcamy Was do wykonania wspólnie sałatki owocowej według Waszego pomysłu z ulubionych i dostępnych owoców, jakie posiadacie w domu. Przed jej wykonaniem porozmawiajcie ze Słoneczkami na temat etapów jej wykonania  (umycie rąk,  włożenie strojów ochronnych, podział zadań, mycie owoców, obieranie owoców oraz krojenie owoców z pomocą osoby dorosłej, wymieszanie sałatki). Życzymy smacznego.

 

ŚRODA

„Trampolinek uczy się rachować”  –  zabawa matematyczna.

Drodzy Rodzice do tej zabawy będą potrzebne wycięte z papieru kwadraty i trójkąty  po 6 dla każdego uczestnika zabawy,  po 2 pudełka oraz dowolny  pluszak, lala (w zastępstwie Trampolinka). 

Rozdajecie dzieciom liczmany (kolorowe figury geometryczne) i pudełka.  Głośno licząc, włóżcie  do pudełka kwadraty i mówcie: „Mam w pudełku cztery kwadraty. Dokładam jeden. Ile jest razem?” Poproście dzieci, aby policzyły na palcach i powiedziały, ile macie kwadratów. Wspólnie sprawdźcie  poprawność wyliczeń wyjmując z pudełka kwadraty i głośno przeliczając je wraz z dziećmi.

W dalszej kolejności Rodzice policzcie  trójkąty i włóżcie  je kolejno do pudełka.

Powiedzcie : „W pudełku mam sześć trójkątów”. Poproście dzieci, aby policzyły  trójkąty i włożyły  do swoich pudełek. Teraz Rodzice wyjmijcie ze swojego pudełka dwa trójkąty i dajcie  je lali, misiowi  (itp., w zależności jaka zabawka się z Wami bawi.)

Zapytajcie się: „Ile trójkątów mam w pudełku?” Poproście dzieci, aby policzyły na palcach i powiedziały misiowi, lali itp.  ile macie trójkątów. Następnie poproście dzieci, aby wyjęły dwa trójkąty ze swojego pudełka i powiedziały misiowi, lali itp. , ile mają trójkątów. Zapytajcie się czy dzieci mają tyle samo trójkątów co Wy? Przeliczcie wspólnie swoje i dzieci trójkąty.

 „Ćwiczymy razem z Lulisią i Lulitulisiami”  – trening fitness dla dzieci.

Zaproponujcie  Słoneczkom  trening fitness, który znajduje się w linku poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

 

CZWARTEK

 ,, Szczotka, pasta”- zabawy ruchowe przy muzyce.

 Poniżej zamieszczamy link do piosenki. Posłuchajcie wspólnie ze Słoneczkami piosenkę. Porozmawiajcie na temat jej treści, zapytajcie się dzieci co jest potrzebne do mycia zębów, dlaczego należy myć zęby.  Niech Słoneczka potańczą sobie do jej melodii. Spróbujcie zaśpiewać piosenkę.

https://www.youtube.com/watch?v=dhIqJFwQ7tM

„Przybory do mycia zębów” –   praca plastyczna.

 Drodzy Rodzice poproście Słoneczka, żeby pokolorowały przybory do mycia (załącznik)  według własnego pomysłu. Pochwalcie się efektami pracy dzieciaków.

 POZOSTAŁE PROPOZYCJE

 „Mam chusteczkę haftowaną” –  zabawa ruchowa ze śpiewem. Zaproponujcie dzieciom zabawę przy muzyce. https://www.youtube.com/watch?v=Wug8EPjIChY

„Zdrowy przedszkolak”- zabawa tematyczna. Proponujemy pobawić sie z dziećmi w lekarza. Przy okazji zabawy możecie utrwalić  zasady dbania o zdrowie, a w obecnej sytuacji jest to bardzo ważne.

„Soczyste owoce” – zabawa artykulacyjna. Zabawa polega na tym, że dzieci naśladują jedzenie soczystego owocu. Ponieważ cieknie z niego sok, muszą się oblizywać. Sięgając jak najdalej, kierują język do nosa, do brody, w prawą i w lewą stronę. Poproście je, aby wykonywały te ćwiczenia raz szybko, a raz wolno.

„Sklep spożywczy” – zabawa dydaktyczna. Zaproponujcie dzieciom zabawę w sklep.  Pobawcie się  w sprzedawanie i kupowanie. Podczas zabawy Słoneczka nauczą się grupowania przedmiotów zgodnie z podanymi kryteriami, będą doskonaliły umiejętność liczenia oraz używania form grzecznościowych.

„Jaki zawód mam na myśli?” – rozwiązywanie zagadek słownych.  Poniżej przedstawiamy kilka zagadek, przeczytajcie dzieciom ich treść, niech spróbują je odgadnąć.  Źródło: http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Zagadki+dla+dzieci+o+zawodach+ludzi

Boli Cię gardło i głowa?
Z nim Ci pomoże rozmowa.
Zajrzy do buzi i ucha,
nawet serduszko osłucha. (lekarz)

Miły pan lub pani
za ladą w aptece,
sprzedaje ludziom
leki na receptę. (farmaceuta/aptekarz)

Nosi biały czepek
i biały fartuszek,
a żebyś był zdrowy,
czasem ukłuć musi. (pielęgniarka)

Zawsze w przychodni
w fartuchu białym,
zęby tak leczy,
by nie bolały. (stomatolog/dentysta)

 „Savoir-vivre przedszkolaka” – zabawa tematyczna. Zaproponujcie dzieciom pomoc w nakrywaniu do stołu. Możecie również przypomnieć zasady właściwego zachowania się przy stole podczas posiłków.  Zachęcamy również do zaproponowania dzieciom, aby sprzątały po sobie.

„Co było najpierw, a co potem?” – ćwiczenia w mówieniu. Zaproponujcie dzieciom opowiedzenie historyjki na podstawie karty pracy Dbamy o zdrowie. Karty pracy dla 4-latków – tydzień 32 https://akademia.pwn.pl/materialy/Przedszkole-Nowa-Trampolina-New-node,5944.html

„Prawa – lewa ” – zabawa  dydaktyczna.  Nałóżcie dziecku gumkę frotkę na lewą rękę i zaproponujcie wykonywanie poleceń,  np.: Stań lewym bokiem do okna. Weź dowolną zabawkę i połóż ją po swojej prawej stronie. Stań  naprzeciwko mnie i podaj  prawą rękę, itp.

„Rymy” – zabawa słowna. Powiedzcie jakiś wyraz, zadaniem dziecka jest podanie wyrazu, które się z nim rymuje, np.: poduszka (gruszka, pieluszka, muszka), kotek (płotek, młotek), wrotki (maskotki, stokrotki, lotki, ulotki). Gdyby dzieci miały problem z podaniem, pomóżcie im, naprowadźcie je.

„W sklepie z zabawkami” – zabawa ortofoniczna. Zadaniem dzieci jest naśladowanie odgłosu wydawanego przez zabawkę oraz sposobu poruszania się: piłka – hop hop (podskoki), auto – brum brum (jeżdżenie), wóz strażacki (eo -eo), itp.

 „Co jest zdrowe dla naszych zębów?” – zachęćcie dzieci do obejrzenia filmu oraz  rozmowy na temat produktów, które służą zębom i tych, które je psują. https://www.youtube.com/watch?v=gnLf9iquGAE