TYDZIEŃ OD 27.04 DO – 30.04

Witamy w nowym tygodniu 🙂

 Oto kolejne propozycje, które możecie Państwo wykorzystać do wspólnej zabawy z dzieckiem w domu 🙂 Przypominamy i zachęcamy do przesyłania nam zdjęć przedszkolaków ze wspólnej domowej aktywności,  za pośrednictwem grupowej poczty elektronicznej lub aplikacji Messenger 🙂

Jednocześnie dziękujmy Państwu za dotychczasową współpracę i zaangażowanie w tym realizację działań w ramach, różnych programów i projektów, które staramy się kontynuować mimo zaistniałej sytuacji –  w zmodyfikowanych przez organizatorów formach:) Zachęcamy do dalszej współpracy – propozycje materiałów do realizacji programów i projektów, jak zwykle znajdziecie Państwo na grupowej ,,Misiowej” poczcie elektronicznej 🙂 

W tym tygodniu tematem przewodnim będzie ,,DZIEŃ I NOC” 🙂

 

Poniedziałek 27.04.2020r.

,,Piesek i noc” – słuchanie opowiadanie U. Piotrowskiej czytanego przez rodzica. Wspólne z dzieckiem omówienie treści opowiadania, wnioskowanie, zwróćmy uwagę na umiejętne włączanie się dziecka  do dyskusji – nieprzerywanie podczas wypowiedzi innej osoby. Gromadzenie przez dziecko spostrzeżeń dotyczących różnic w wyglądzie miejsc w różnych porach doby: za dnia i w nocy. Wyjaśnienie następstwa dnia i nocy.

„Piesek i noc” Urszula Piotrowska

       Jak wiadomo, po nocy przychodzi dzień, a kiedy przeminie dzień, nadchodzi noc. I tak było zawsze. Ale mały pluszowy Piesek zażyczył sobie pewnego ranka, że chce nocy właśnie teraz. Takiej prawdziwej, z księżycem i gwiazdami!

– Hej hop! – zawołał rozbawiony Trampolinek. – Musisz poczekać, bo Ziemia nie może obracać się szybciej.

– Nie będę czekał, Hau, hau – powtarzał Piesek. – Idę poszukać nocy.

I pomaszerował przed siebie. Zastanawiał się, kogo by tu zapytać o drogę.

Zawołał do promieni słonecznych:

– Promyki, promyki, gdzie jest noc?

Ale promyki nie słyszały, bo były bardzo zajęte. Musiały ogrzać i oświetlić mnóstwo miejsc.  Jak to robiły każdego dnia. Potem zapytał wiatru, ale wiatr pokręcił się, pokręcił, zaszumiał po swojemu, bo myślał, że piesek żartuje i pomknął gdzieś daleko.

Piesek poszedł dalej. Nagle zobaczył stadko szpaków, które kąpało się w kałuży. Przez chwilę przyglądał się wesołej zabawie, a potem zapytał:

– Szpaki, szpaczki, czy wiecie, gdzie jest noc?

– Nie wiemy, ale może sowa Ci powie, bo ona bardzo lubi noc.

Pobiegł szczeniaczek do lasu, by odnaleźć drzewo, w którego dziupli mieszkała sowa.

– Sowo, sowo, czy wiesz, gdzie jest noc?

– Oczywiście, że wiem, hu, hu, hu – wymądrzała się sowa. – Na drugiej półkuli.

– Czy to daleko, hau, hau?

Sowa uśmiechnęła się do Pieska.

– Daleko, daleko. Lepiej wracaj do przedszkola, a noc sama Cię odnajdzie.

– Ja pierwszy ją odnajdę! – upierał się Piesek. – Polecę do niej samolotem.

– Hu, hu, hu, jak sobie chcesz – wzruszyła sowa ramionami. – Tylko zanim dotrzesz na miejsce, to tam będzie dzień.

– Idę się spakować i pożegnać z przyjaciółmi, hau, hau.

Pomerdał zadowolony ogonkiem i pobiegł do przedszkola. Po  drodze spotkał prawdziwego psa Reksa, który kopał dołek obok dołka. Reks zauważył pluszowego kuzyna i zaszczekał:

– Może byś mi pomógł znaleźć kość, którą gdzieś tu zakopałem? Póki jeszcze świeci słońce i wszystko widać.

Piesek ochoczo zabrał się do pracy i po chwili razem wykopali wielką stara kość. Potem znowu ją zakopali i szczeniaczek pomaszerował do przedszkola.

A tymczasem wokoło zaczęło robić się szaro. Kiedy Piesek dotarł na przedszkolne podwórko, nastała noc. Taka, jakiej szukał –  z księżycem    i gwiazdami. Przed drzwiami czekał na pieska Trampolinek.

– Trampolinku, Trampolinku, widzisz, jednak znalazłem noc, hau, hau i nie muszę nigdzie lecieć.

– Hej hop! – zawołał Trampolinek. – Bardzo się cieszę, choć zajęło ci to cały dzień.

Proponowane pytania do opowiadania, które po przeczytaniu możemy zadać dziecku:

  1. Czego szukał Piesek?
  2. Kogo pytał o drogę?
  3. Jakie ptaki kąpały się w kałuży?
  4. Dlaczego sowa nie wierzyła, że Piesek odnajdzie noc?
  5. Jak długo Piesek szukał nocy?

,,Gwiazdozbiory” – zachęcamy do wspólnego z dzieckiem wykonania gwiazdozbioru na folii aluminiowej malowanego np. farbami lub pastą do zębów itp. Inspirowanie dziecka do obserwacji nieba wieczorową porą. Wizualizacja pojęcia – gwiazdozbiór.

KARTY PRACY cz. 3, s. 46 – 47.

 

Wtorek 28.04.2020r.

,,Galimatias w kalendarzu” – zabawa matematyczna na podstawie przesłanego materiału video. Utrwalanie nazw pór roku, nazw miesięcy i kolejności występowania ich po sobie. Przeliczanie miesięcy. Stosowanie liczebników głównych i porządkowych.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=mUXa5Hg_QzI

,,Nowy dzień, niesie nowe niespodzianki…” – zachęcamy do wysłuchania i wspólnych improwizacji ruchowo – tanecznych przy ,,Piosence o Dniu i Nocy”. Dostrzeganie przez dziecko rytmu i stałego następstwa dnia i nocy.

Link do utworu muzycznego: https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s

KARTY PRACY cz. 3, s. 48 – 49.

 

Środa 29.04.2020r.

,,Kiedy śpimy? Czy wszyscy zasypiają nocą?” – rozmowa tematyczna.  Poznanie nazw zawodów, które wykonywane są także nocą. (np. lekarz, strażak, policjant, ochroniarz, kolejarz, taksówkarz, kierowca – można też poszukać w wyszukiwarce internetowej ilustracji obrazujących wymienione zawody).

,,Sowa” – wykonanie sowy z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym lub ręcznikowym i kolorowego papieru oraz innych dostępnych w domu materiałów ( wg. inwencji twórczej dziecka przy współpracy z rodzicem). Zwrócenie uwagi dziecka na rytm dobowy sowy.

Link do propozycji wykonania sowy: http://edufunkids.com/sowa/

,,Dzieci trenują w domu” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych nr 3 wg propozycji organizatora projektu ,,Zdrowo i Sportowo” na zabawy ruchowe z dziećmi w domu. Doskonalenie sprawności fizycznej przedszkolaków.

Link do propozycji ćwiczeń ruchowych: https://www.youtube.com/watch?v=vDIQFQeAr3g

Zamieszczamy także link do informacji o zamiennikach sprzętu sportowego, które na pewno posiadają Państwo w domach 🙂

,,Czym zastąpić sprzęt sportowy w domu?”

http://zdrowoisportowo.edu.pl/2020/04/10/dzieci-trenuja-w-domu-zamienniki-sprzetu/

KARTY PRACY cz. 3, s. 54 – 55.

 

Czwartek 30.04.2020r.

,,Latarka” – wyklejanie namalowanej latarki np. plasteliną, ciastoliną, papierem itp. dostępnym w domu materiałem. Wyrabianie u dzieci nawyku doprowadzania działań do końca. Wspomaganie możliwości twórczych dziecka.

,,Siwa chmurka” –  wieczorne wysłuchanie piosenki o chmurce. Utrwalanie nazw i kolejności czynności wykonywanych przez dziecko przed snem. Różnicowanie i posługiwanie się określeniami czasu, typu: dzisiaj, wczoraj, jutro.

Link do utworu muzycznego: https://www.youtube.com/watch?v=o_UgJyyrPPg

KARTY PRACY cz. 3, s. 56.

 

Inne propozycje

„Kręgle” – dziecko ozdabia dostępnym materiałem butelki po napojach, posłużą one za domowe kręgle. Rodzic pomaga umieścić kręgle w odpowiedniej odległości. Jeszcze piłka i gra gotowa 🙂

„Kiedy jest noc?” – zabawa badawcza. Jeśli dysponujecie Państwo globusem i latarką wspólnie z dzieckiem odnajdzie miejsce, w którym się znajdujemy – czyli Polskę. (rodzic pomaga dziecku) Zaznaczamy to miejsce np. plasteliną. Latarka będzie naszym słońcem. Obracamy globus, jednocześnie świecąc na niego nieruchomą latarką. Dziecko zauważa, że gdy na jednej półkuli jest dzień, na drugiej panuje noc.

„Druga połowa” – ćwiczenia koncentracji i sprawności dłoni i palców. Rodzic rysuje na kartce jedną część przedmiotu. Zadaniem dziecka jest dokończenie go. Zabawę zaczynamy od rysowania np. podstawowych figur geometrycznych takich jak: koło, trójkąt. Później można zaproponować dziecku trudniejsze wzory.

„Zajączki” –  zabawa paluszkowa. Dziecko kolejno porusza palcami prawej ręki, zaczynając od kciuka:

„Jeden zajączek wskoczył na łąkę.

Drugi zajączek gonił biedronkę.

Trzeci – odszukał w trawie ślimaka.

Czwarty – oglądał robaka.

Piąty – przyglądał się temu wszystkiemu,

Nastawiał uszy w wielkim zdziwieniu!”

„Kształty” – dziecko siada na podłodze za rodzicem i rysuje mu na plecach dowolny kształt. Zdaniem rodzica jest odgadnięcie co narysowało dziecka, następnie następuje zamiana ról.

Pieczątki z ziemniaka” – dziecko z pomocą rodzica wycina kształty z ziemniaków, maluje je farbą i stempluje na kartkach dowolne kompozycje.

JĘZYK ANGIELSKI – zachęcamy do zabawy i obejrzenia szóstego odcinka ,,MEMO I PRZEDSZKOLAKI”. Materiał video z bazy Akademii Wydawnictwa PWN.

https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc6,37934.html