Praca w domu: 27-30.04.

Kochani!

Zachęcam do skorzystania z propozycji zabaw, ćwiczeń i działań, które możecie w tym tygodniu podejmować wspólnie z „Kropelkami” w domu. Będę kontaktowała się z Wami CODZIENNIE od poniedziałku do czwartku za pomocą komunikatora Messenger, w grupie „Uczymy Kropelki” lub telefonicznie. W razie wszelkich pytań, wątpliwości, trudności proszę o kontakt – życzę udanej zabawy i nauki, pozdrawiam serdecznie, Monika Murawska-Ślęzak 🙂

Zaplanowana tematyka na dni: 27 – 30 kwietnia: „POLSKA-NASZA OJCZYZNA!”

Dziecko utrwali wiedzę ma temat symboli narodowych (godła, flagi, hymnu). Wysłucha hymnu narodowego, przyjmując przy tym właściwą postawę. Rozpozna i nazwie symbole narodowe: flagę, godło, hymn. Pozna ciekawostki historyczne o początkach państwa polskiego oraz legendy o Lechu i powstaniu Gniezna. Nauczy się na pamięć wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka” („Kto ty jesteś, Polak mały”). Utrwali poznane litery, poćwiczy aktywne słuchanie, korzystając z dostępnych słuchowisk, bajek i filmów. Pozna cyfrę 9 oraz poćwiczy logiczne myślenie, spostrzegawczość oraz umiejętność przeliczania. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych związanych z polskimi symbolami narodowymi.

Poniedziałek 27 kwietnia 2020r.

NAUKA NA PAMIĘĆ WIERSZA: zachęcam Was do przypomnienia sobie i nauki na pamięć wiersza Władysława Bełzy „Katechizm polskiego dziecka”.

Kto ty jesteś?

— Polak mały.

— Jaki znak twój?

— Orzeł biały.

— Gdzie ty mieszkasz?

— Między swemi.

— W jakim kraju?

— W polskiej ziemi.

— Czym ta ziemia?

— Mą Ojczyzną.

— Czym zdobyta?

— Krwią i blizną.

— Czy ją kochasz?

— Kocham szczerze.

— A w co wierzysz?

— W Polskę wierzę.

— Coś ty dla niej?

— Wdzięczne dziecię.

— Coś jej winien?

— Oddać życie.

Wiersz znajdziecie również pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=SoVENmM_vJU

PRZYPOMNIENIE INFORMACJI O SYMBOLACH NARODOWYCH: zachęcam Was do obejrzenia filmu o polskich symbolach narodowych dostępnego pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 2-3 w Kartach pracy cz. 5.

UTRWALENIE HYMNU NARODOWEGO: zachęcam Was do utrwalenia hymnu narodowego. Pamiętajcie, o momentach, w których wykonywamy jest hymn. Zwróćcie też uwagę o zachowaniu prawidłowej postawy podczas jego wykonywania lub słuchania. Hymn znajdziecie pod linkiem:https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

Wtorek 28 kwietnia 2020r.

LEGENDA O POWSTANIU PAŃSTWA POLSKIEGO: zachęcam Was do zapoznania się z legendą o Lechu  http://scholaris.pl/resources/run/id/68252

Po obejrzeniu filmu zachęcam Was do opowiedzenia legendy o Lechu i orle białym z wykorzystaniem historyjki obrazkowej, którą znajdziecie  poniżej….

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: Obejrzyjcie historyjkę obrazkową na s. 5 w Kartach pracy cz. 5.

Opowiedzcie, co przedstawiono na obrazkach. Jak myślicie, dlaczego w godle Polski jest orzeł?

Wykonajcie ćwiczenia na s. 4 w Kartach pracy cz. 5.

ZABAWY Z KODOWANIEM: odgadnijcie, co kryje zakodowany obrazek (wskazówki do wykonania zadania prześlę przez Messengera, możecie także pobrać zadanie korzystając z linku:https://mojedziecikreatywnie.pl/sdm_downloads/symbole-narodowe-zakodowane-godlo-polski/

Środa 29kwietnia 2020r.

PRACA PLASTYCZNA: zachęcam Was do wykonania flagi polskiej oraz kotylionu (opis wykonania prac prześlę przez Messengera). 2 maja będziemy obchodzić w Polsce Święto Flagi. Być może udekorujecie Wasze okno, balkon, pokój własnoręcznie wykonaną flagą, do czego Was gorąco zachęcam 🙂

SŁUCHANIE PIOSENKI: zachęcam Was do osłuchania się z piosenką dostępną pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

Jestem Polakiem

Autor tekstu: Justyna Tomańska, Mariusz Totoszko

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko
I przygód wiele na pewno w drodze spotka nas

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Pierwsze jest Zakopane
Miejsce wspaniała
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare
W nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Teraz to już Warszawa
To ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych, pięknych miejsc

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty

Toruń z daleka pachnie
Bo słodki zapach pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdański
Stąd szarym morzem można wyruszyć dalej w świat

Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty
/2x

Zwróćcie uwagę, jakie miejsca odwiedzają dzieci z piosenki. My mieszkamy na Mazurach, ale w naszej ojczyźnie jest dużo innych, pięknych regionów. Najbardziej znane, tradycyjne stroje ludowe, jakie noszą ich mieszkańcy, znajdziecie w Karcie pracy cz.5 na s. 6 i 7. Dzieci z piosenki odwiedzają również stolicę Polski. Zdjęcia najbardziej znanych obiektów i miejsc w Warszawie, znajdziecie na s.8-9 w Kartach pracy cz. 5. Czy ktoś z Was był kiedyś w stolicy? Może macie zdjęcia z tej wycieczki? Zastanówcie się, jakie regiony i miejscowości w Polsce odwiedziliście, które podobały Wam się najbardziej? Zachęcam Was do dyskusji 🙂

Jeśli chcecie, możecie podzielić się z kolegami zdjęciami z Waszych wypraw po Polsce. Zrobimy z nich Mapę miejsc w Polsce, które polecają Kropelki 🙂

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 6-7 oraz 8-9 w Kartach pracy cz. 5

Czwartek 30 kwietnia 2020r.

ZABAWA MATEMATYCZNA: „Poznajemy cyfrę 9”. Zachęcam do obejrzenia filmu dostępnego pod linkiem:

Zachęcam Was do ćwiczenia umiejętności przeliczania podczas codziennych zajęć. Poproście, aby dziecko (np. w czasie zabawy), wzięło 8 klocków, dołożyło 1, przeliczyło je ponownie. Pobawcie się np. nakrętkami, wykonajcie różne działania matematyczne używając 9 nakrętek (np. weźcie 5 nakrętek, policzcie ile trzeba dołożyć, aby było ich razem 9, itp.). Każda sytuacja jest dobra, aby rozwijać umiejętności matematyczne!

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 10-11 w Kartach pracy cz. 5.

Ćwiczenia graficzne: Zachęcam Was do utrwalania cyfry 9. Możecie ozdobić napisaną na dużej kartce 9 według własnego pomysłu, pisać na tacce wysypanej np. mąką, kaszą…, malować palcem po śladzie, wygiąć z drucika, ułożyć 9 z dowolnych materiałów (tradycyjnie propozycje ćwiczeń prześlę przez Messengera).

JĘZYK ANGIELSKI: zachęcam Was, abyście utrwalili angielskie nazwy liter, pomoże Wam film, który znajdziecie pod linkiem:  https://www.youtube.com/watch?v=saF3-f0XWAY&list=PLBFDAC7CD4CD5D44B

RUCH NA ŚWIEŻYM POWIETRZU: zachęcam Was do jak największej aktywności na świeżym powietrzu. Nie muszę Was na pewno przekonywać, że żadne zabawy i ćwiczenia w domu, nie zastąpią możliwości biegania, wspinania się, rzucania, które tak bardzo lubią dzieci! Jeśli macie podwórko, korzystajcie z niego, jeśli nie, udajcie się na spacer do parku, do lasu. Oczywiście pamiętajcie o zachowaniu ostrożności!

Ćwiczenia dodatkowe i inspiracje

  • „Na wycieczkę po Polsce zabieram…”  ‒ zacznijcie zabawę słowami: Na wycieczkę do lasu / w góry, nad jezioro, nad morze… / na wieś zabieram… i wymieńcie nazwę jednego przedmiotu, np.: Na wycieczkę do lasu zabieram lornetkę. Poproście dziecko, aby powtórzyło wypowiedziane prze Was słowa i dodało nazwę kolejnego przedmiotu, który chciałoby zabrać na wycieczkę, np.: Na wycieczkę do lasu zabieram lornetkę i torbę. Na zmianę powtarzajcie całą kwestię, dodając na końcu nazwę kolejnego przedmiotu. Przeliczajcie nazwy przedmiotów, które udało się Wam zapamiętać! Zabawa pozwala rozwijać mowę i ćwiczyć pamięć, a przeliczanie nazw przedmiotów kształtuje umiejętności matematyczne.

 

  • „Kijek gimnastyczny”  – przygotujcie niewielki kijek, np. od szczotki lub patyk, który znajdziecie podczas spaceru lub na podwórku 🙂 Poproście dziecko, aby stanęło w rozkroku  i trzymając kijek przed sobą zrobiło kilka skłonów w przód, a po chwili kilka naprzemiennych skrętów tułowia w lewo i w prawo. Jeśli wykonujecie ćwiczenia w domu, poproście, aby dziecko usiadło w siadzie prostym (z wyprostowanymi nogami) i – trzymając kijek za oba końce – próbowało nim sięgnąć jak najdalej do przodu, a po chwili położyło się  na plecach i spróbować sięgnąć kijkiem jak najdalej do tyłu. Po kilku powtórzeniach poproście, aby dziecko położyło się na brzuchu z kijkiem trzymanym rękami przed sobą. Zachęćcie do przenoszenia kijka nad głową  do karku i z powrotem. Będąc na świeżym powietrzu, możecie wykorzystać patyk do ćwiczeń rozmachowych, np. rysowania kształtów, liter czy cyfr na piasku… Zabawa pomaga rozciągnąć mięśnie tułowia i wzmocnić mięśnie grzbietu, przy okazji utrwalacie poznane litery i cyfry.