24.04.

OSZCZĘDZAMY WODĘ

Rozmowa wprowadzająca.

Pytania: Czy woda jest potrzebna?, Do czego?, Co się stanie, gdy jej zabraknie?, Co możemy zrobić, aby jej nie zabrakło?

Rozwiązywanie zagadki o wodzie .
„Służy do mycia , służy do picia
Bez niej na ziemi nie byłoby życia”

Badamy wodę
– obserwacja wody, kostek lodu / określanie koloru, wyglądu, stanu skupienia /
– wąchanie wody / określanie zapachu /
– próbowanie wody / określanie smaku /

Rozmowa na temat wody w przyrodzie. Rodzic pokazuje dziecku zdjęcia ilustrujące: rzekę, jezioro, morze, ocean. Krótko o nich opowiada. Wyjaśnia, że woda jest potrzebna do życia ludziom, zwierzętom i roślinom.

Zabawa dydaktyczna „Woda”. Poszerzanie wiedzy na temat znaczenia wody dla człowieka, zwierząt i roślin.

Rodzic prezentuje dziecku zdjęcia ilustrujące komu i do czego potrzebna jest woda, np.: dziecko pijące wodę ze szklanki, ptak pijący wodę z kałuży, ryba w stawie, podlewanie kwiatka w doniczce, dziecko, które się myje. Dzieci opowiadają o zdjęciach, proponują własne przykłady wykorzystania wody.

Rozmowa nt. „Jak możemy oszczędzać wodę?” .

Rodzic zaprasza dzieci do łazienki i pokazuje, w jaki sposób należy myć ręce i zęby, żeby nie marnować wody.

Wykonanie ćwiczenia. Dzieci rysują uśmiechniętą kropelkę na tym obrazku, na którym dziecko oszczędza wodę.

https://www.szybkiplik.pl/r54UkyL67S

Zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi – „Schowaj się przed deszczem”.
Słońce świeci – marsz przy muzyce. Na przerwę w muzyce, oznaczającą deszcz dzieci chowają się w „domkach”
Siedząc obserwują deszcz: siad skrzyżny i naśladowanie odgłosów deszczu za oknem.
Kap, kap, kap – pukanie rozłożonymi dłońmi o uda
Puk, puk ,puk – dłonie w piąstkę , stukanie kostkami palców o podłogę
Szu, szu ,szu  – pocieranie dłonią o dłoń
Chlup, chlup, chlup – klaskanie dłońmi nad głową ( jak najwyżej).

 

Zabawa matematyczna Ile kropli wody jest w kałuży?

Rozkładamy swobodnie przed dzieckiem i sobą krople papierowe- to są kałuże. Mówimy : Czy można policzyć krople w kałuży na ulicy?, to bardzo trudne zadanie ,bo liczenie tych kropli trwałoby długo. My teraz policzymy krople w naszych papierowych kałużach. Dzieci i rodzice liczą krople w swoich kałużach i podają wynik. Stwierdzamy, że w kałużach jest kropli po równo, po tyle samo. Następnie chowamy 1 kroplę lub dokładamy tak, żeby dziecko stwierdziło po przeliczeniu, że ma o jedną kroplę więcej lub o jedną mniej. Jak sprawdzić kto ma najwięcej, a kto ma najmniej bez liczenia? (poukładać krople w pary w rzędzie ). Na zakończenie zabawy robimy jedną wielką kałużę lub ludzika kałużowego wg pomysłu.

 

Zabawa ruchowo- naśladowcza – obrazowanie czynności przy których wykonywaniu  potrzebna jest woda np. myjemy ręce, zęby, pierzemy, pijemy wodę, pływamy, podlewamy kwiaty.

„Wesołe zabawy z wodą” – puszczanie baniek mydlanych – ćwiczenie oddechowe.

Zabawa wyciszająca „Obieg wody”

Siedzimy na dywanie, w kubeczku mamy wodę i podajemy nawzajem sobie z rąk do rąk w ciszy, dziecko musi się skupić, podawać nam ostrożnie, żeby nie wylała się ani kropelka.

PIATEK_