22.04.

DZIEŃ ZIEMI

Rozmowa z dziećmi nt. Dnia Ziemi.

Rodzic zadaje dziecku pytanie:

Jak traktujemy kogoś, kto obchodzi jakieś święto, na przykład urodziny?

Informuje dziecko, że dzisiaj swoje święto ma nasza planeta.

Jak możemy je uczcić, co możemy dla niej zrobić?

Rodzic czeka, aż dziecko powie, że można ją posprzątać. Zadaje kolejne pytania: Czy wokół naszego domu jest dużo koszy na śmieci? Gdzie one stoją? Co należy zrobić z papierkiem, jeśli w pobliżu nie ma kosza?

Zabawa rytmiczno-ruchowa do wiersza Doroty Gellner Złote śmieci”. Rozwijanie słuchu fonematycznego.

Rodzic recytuje wiersz sylabami, a dziecko wyklaskuje je rytmicznie, klaszcząc naprzemiennie – raz dłonie trzymając przed sobą, a raz unosząc je w gorę.

Złote maski, złote blaski, złote spinki, złote laski,

złote suknie z cekinami przelatują za oknami.

Sąsiad z domu wybiegł z wędką, złotą laskę złapał prędko.

Ktoś z balkonu się wychylił, schwytał suknię

w jednej chwili.

Obudziły się dziewczynki – biegną łapać złote spinki.

A dozorca maską świeci i zamiata złote śmieci: złote iskry i migoty, złotą puszkę, papier złoty, mrucząc:

Ale śmieci moc! Ale zwariowana noc!

Rozmowa z wykorzystaniem rekwizytu – globusa (jeśli nie ma w domu, wykorzystujemy obrazek przedstawiający ziemię). Rodzic prezentuje dziecku globus. Wyjaśnia, że pokazana jest na nim Ziemia w bardzo dużym pomniejszeniu. Informuje, że kolor niebieski oznacza wody, które otaczają lądy.

Jak myślicie, jakie życzenie mogłaby mieć Ziemia w dniu swojego święta?

Jaką minę miałaby zaśmiecona Ziemia, a jaką czysta?

Jaki prezent dla niej może zrobić każdy z nas.

Rozwiązanie zagadki.

Jest w morzu, jest w rzece,

w jeziorze i w stawie.

Jest także w herbacie , w zupie albo w kawie.

Służy do picia, służy do mycia,

bez niej na Ziemi nie byłoby życia.

Z kranu kap, kap,

w wannie chlap, chlap,

w kałuży chlup, chlup,

w parapet puk, puk.

Zabawa matematyczna: ,,Ile kropel jest w kałuży?”

Wycinamy parę kropel z niebieskiego lub białego papieru i układamy luźno na stole, dziecko przelicza nasze krople. Można wyciąć krople każda innej wielkości i układać np. w pary, lub rosnąco, malejąco.

Wspólne obejrzenie bajki na YOU TUBE http://youtu.be ,, Kropelka- przygody z wodą – Narodziny kropelki”.