PROPOZYCJA ZABAW-20.04 – 24.04

Propozycje zabaw na tydzień kompleksowy „KODEKS MAŁEGO EKOLOGA”

20.04.2020 r. – 24.04.2020 r.

w oparciu o Plan Pracy Dydaktyczno – Opiekuńczo – Wychowawczej na miesiąc kwiecień 2020 w grupie „Słoneczka”

 

 

PONIEDZIAŁEK

„Ziemia prosi o ochronę ”  – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji oraz bezpośrednich doświadczeń.

 

Drodzy Rodzice zachęćcie Słoneczka do rozmowy na temat przyrody. Zwróćcie uwagę na piękno przyrody.  Zapytajcie się:

 Co to jest przyroda?

 Czy wokół nas jest przyroda?

Pokażcie dzieciom zachowania dobre  – szanujące przyrodę oraz złe – niszczące ją (ZAŁĄCZNIK 1). Omówcie te ilustracje wspólnie z dziećmi.

Poszukajcie wspólnie ze Słoneczkami odpowiedzi na pytanie: Jak wy, jako małe dzieci, możecie chronić przyrodę?. Zwróćcie uwagę na ekologiczne postępowanie na przykład poprzez: wrzucanie śmieci do odpowiednich pojemników, sprzątanie po psie, gaszenie światła, gdy nikogo nie ma w pomieszczeniu, używanie toreb na zakupy wykonanych z materiału, zakręcanie wody podczas mycia zębów.

 „ Tor przeszkód”   – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 Proponujemy Słoneczkom tor z przeszkodami, który znajduje się w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=JIjowiZ5IDg

 

WTOREK

„Świat w naszych rękach”  nauka piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Porozmawiajcie o piosence, niech Słoneczka wymienią kolory pojemników do segregacji. Zachęcamy również, aby nauczyły się piosenki na pamięć.

 „Świat w naszych rękach”

Ci co lubią segregację
Otóż oni mają rację
Gdy w osobne pojemniki
Lecą papier, szkło, plastiki

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat

A recykling trudne słowo
Chodzi o to by na nowo
Z naszych śmieci zrobić coś
Papier, plastik albo szkło

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x2

Więc dorośli oraz dzieci
Posłuchajcie
Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś
Żeby jutro dobrze żyć

Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat x3

„Kodeksu Małego Ekologa”  –  praca plastyczna.

Drodzy Rodzice oraz Słoneczka zwracamy się do Was z prośbą, aby każde dziecko przedstawiło na rysunku siebie  w różnych sytuacjach sprzyjających ochronie przyrody z przykładowym hasłem: nie będę śmiecić,  będę wrzucać odpady do odpowiednich pojemników, posprzątam po swoim psie, będę gasić światło, gdy z niego nie korzystam, będę zakręcać wodę, gdy szczotkuję zęby, będę dbać o przyrodę (ZAŁĄCZNIK 3). Wybieracie jedną sytuację. Pochwalcie się zdjęciem na naszej grupie na FB, bądź prześlijcie za pomocą aplikacji Messenger lub poczty elektronicznej, a my postaramy się stworzyć plakat SŁONECZKOWY KODEKS MAŁEGO EKOLOGA z Waszych prac.

 

ŚRODA

„Segregujemy śmieci ” – zabawa matematyczna.

Przygotujcie wraz z dziećmi trzy kartonowe pudła w kolorach spełniających wymagania segregacji odpadów, mogą to być również trzy kolorowe kartki – będą to pojemniki do segregowania odpadów.  Ułóżcie symboliczne śmieci (mogą to być również ilustracje np. https://www.zbierajselektywnie.pl/wazne-informacje-dla-wlascicieli-nieruchomosci-zamieszkalych), odpowiadające kolorom pojemników. Zadaniem dziecka jest posegregowanie „śmieci” według własnego pomysłu.  Po wykonaniu zadania przez dziecko, sprawdźcie czy śmieci trafiły do właściwych pojemników (czy zostały ułożone na odpowiednich kartkach). Możecie również przeliczyć symboliczne śmieci w pojemnikach, określić gdzie jest więcej, a gdzie mniej.

„Chcemy być sprawni”  – zestaw  ćwiczeń gimnastycznych.

Proponujemy Słoneczkom drugą część toru z przeszkodami, który znajduje się w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=d81wLUnL2QY

Dziś obchodzimy Dzień Ziemi. Wejdźcie w poniży link posłuchaj piosenki, przeczytajcie albo posłuchajcie wiersza, rozwiążcie quiz i pokolorujcie kolorowankę. (Załącznik na naszej grupie FB oraz w wiadomości meilowej)

 Spróbujcie ułożyć puzzle.

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/dla-dzieci/224054-puzzle-kolorowe-kosze?fbclid=IwAR1jLvCE4tbKUSmr3nYmR_mMP309wHjR-Yaa1SBeFGkZj2grB_KZActE5_g

 

CZWARTEK

„Instrumenty z butelek ” – zabawa plastyczno – techniczna.

 Drodzy Rodzice zróbcie wspólnie ze Słoneczkami  instrument muzyczne, który przyda się do drugiej propozycji na dzisiejszy dzień. Może być taki, jak w poniższym linku, bądź oczywiście inny, w zależności od tego co posiadacie.

http://www.ourtime.pl/robotki-reczne-grzechotki/

 „Butelkowa muzyka”  –  zabawy rytmiczne. 

 A teraz spróbujcie zagrać na wykonanych instrumentach melodię do piosenki „Świat w naszych rękach” , jednocześnie śpiewając ją.

 

PIĄTEK

„Gałgankowe Królestwo ”- rozmowa kierowana na podstawie wiersza B. Rokickiej.

„Gałgankowe Królestwo”

W pewnym państwie,

gdzieś za wzgórzem,

zamek stoi

z wieżą w chmurze.

Król tam rządzi gałgankowy,

co swój kodeks ma surowy!

Kocha ptaki, kwiaty, dzieci,

lecz nie lubi, gdy ktoś śmieci!

Gdy się woda zbytnio leje,

król ze złości zielenieje!

Gdy ktoś zrywa piękne kwiaty,

rwie na sobie wszystkie szaty!

Każdy króla tutaj słucha

i nastawia pilnie ucha.

Już nie słychać krzyków, złości,

bo królestwo lśni w czystości.

Gałgankowy lud świętuje,

ze swym królem wiwatuje!

Bo Królestwo Gałgankowe

obyczaje ma wzorowe!

Barbara Rokicka

 Drodzy Rodzice zachęćcie Słoneczka do rozmowy na temat wiersz. Wyjaśnijcie znaczenia słów niezrozumiałych występujących w wierszu, m.in.: gałganek (https://sjp.pwn.pl/szukaj/ga%C5%82ganek.html), szaty (,https://sjp.pwn.pl/szukaj/szaty.html)  wiwatować (https://sjp.pwn.pl/sjp/wiwatowac;2579933.html)

Jaki był król, który rządził królestwem?

Czego król nie lubił? Kiedy się złościł?

Czy mieszkańcy królestwa słuchali swojego króla?

Dlaczego mieszkańcy królestwa świętowali?

 Spróbujcie zbudować zamek dla Króla z dowolnych klocków, jakie posiadacie.

 „ Tor przeszkód”   – zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

 Proponujemy Słoneczkom tor z przeszkodami, który znajduje się w poniższym linku

https://www.youtube.com/watch?v=JIjowiZ5IDg

 

Pozostałe propozycje:

„Slalom z przeszkodami” –  zabawa ruchowa. Ćwiczenie percepcji wzrokowej oraz wyczucia przestrzeni. Zabawa polega na tym, abyście wyznaczyli w domu umowną trasę, na której układacie  przeszkody, np. krzesełko, duży klocek. Dziecko jest samochodem i musi przejechać trasę bez dotykania, poruszania czy przewracania przeszkód.

„Co nie pasuje do kolekcji?” – zabawa dydaktyczna. Niech Słoneczka odszukają i nazwą nie pasujące elementy kolekcji.  (ZAŁĄCZNIK 4)

„Słuchaj i graj”-  ćwiczenie percepcji słuchowej. Ułóżcie dowolny rytmiczny wzór z wykorzystaniem dwóch figur geometrycznych: trójkąta i koła. Zadaniem dzieci jest odwzorowanie rytmu, wygrywając go pałeczką na bębenkach zgodnie z  ustaleniami: trójkąt – lekkie uderzenie, koło – mocne uderzenie. Zabawę możecie kontynuować, zmieniając sekwencję figur.

„Powtórz za mną” – doskonalenie małej motoryki i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez naśladowanie i odwzorowywanie. Dajcie dziecku kartkę ( sami też ją miejcie). Podnieście ręce i na wysokości wzroku zginajcie kartkę np.: na pół, tworząc prostokąt; do rogu, tworząc trójkąt. Zadaniem dziecka jest odwzorowanie sposobów składania na swojej kartce.
„Robimy kulki ” – ćwiczenie motoryki małej. Zabawa polega na zgniataniu kartki papierowej, papieru, gazety, chusteczki jedną ręką i formowani kulki, którą możemy wykorzystać do innych zabaw, np. rzucanie do celu, bitwa na kulki itp.

„Czym podróżujemy?”-  zabawa ortofoniczna.  Zabawa polega na naśladowaniu dźwięku wydawanego przez pojazd wypowiedziany przez Rodzica, np. brum, brum (samochód), wrrr-wrrr-wrrr (motor), plusk, plusk, plusk (łódka), wuuu, wuuu, wuuu (samolot).

„Krople rosy” –  ćwiczenia w liczeniu na podstawie karty pracy (ZAŁĄCZNIK 2).

 

„Kto rozpozna, z czego zrobiono…?” – zabawa sensoryczna. Włóżcie do kartonowego pudełka bądź worka różne przedmioty z rodzaju nieużytków. Dzieci z zamkniętymi oczami losują po jednym przedmiocie i starają się rozpoznać, z jakiego materiału jest on zrobiony, np. szkło, plastik, folia aluminiowa, tkanina, papier.

„Kolorowe pojemniki” – zabawa grafomotoryczna. W poniższym linku znajdują się przykładowe grafiki do ćwiczeń grafomotorycznych.

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/kwiecien/dzien-ziemi/karty-pracy1dz/

 „Historia pewnej butelki” zabawa słowna.  Rodzice zachęćcie Słoneczka do ułożenia opowiadania. Zacznijcie sami:  Zosia wracała z mamą z przedszkola. Zachciało jej się pić. Mama kupiła jej pyszny soczek w butelce. Zosia wypiła napój i… zadaniem dzieci jest kontynuowanie historii zużytej butelki. Zabawa ta ma na celu doskonalenie umiejętności układania prostych opowiadań według podanych reguł z zachowaniem logicznej kolejności wydarzeń oraz rozwijanie wyobraźni.

„Balonik” – zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami oddechowymi. Nadmuchajcie balon i bawcie się  dmuchając na niego, w taki sposób, aby utrzymać go jak najdłużej w powietrzu.

 „Ułóż obrazek”  – rozwijanie percepcji wzrokowej. Zaproponujcie dzieciom ułożenie dowolnych, ulubionych puzzli.

 „Kółko graniaste” – zabawa ruchowa ze śpiewem. Poproście Słoneczka, żeby pobawiły się z Wami w zabawę przy muzyce https://www.youtube.com/watch?v=bW6zJQDgCkg

„Czego brakuje?”  – zabawa dydaktyczna. Wybierzcie 5 dowolnych zabawek, ułóżcie je na podłodze. Następnie schowajcie jedną, podczas gdy dziecko ma zakryte oczy.  Zadaniem dziecka, jest odgadnięcie, którą zabawkę schowaliście.