16.04.

RYTM DNIA I NOCY

Opowieść ruchowa „Słońce i księżyc – dzień i noc”

Wyjaśnij dziecku, że kiedy usłyszy o słoneczku, wykonuje Twoje polecenia. To samo, kiedy usłyszy o księżycu. Zatem zadaniem wszystkich uczestników zabawy jest uważne słuchanie tego, o czym rodzic opowiada, i odpowiednie reagowanie ruchowe na usłyszane słowa. A oto opowieść :

 

Słońce wstało, przeciągnęło się powoli i uśmiechnęło do wszystkich. Rozpoczyna się dzień. Słońce wędruje po niebie, przechadza się wolno, maszeruje raźnie, podskakuje z uśmiechem na buzi. Wędrowało tak godzinę, dwie, trzy, i jeszcze więcej, aż się zmęczyło i postanowiło zwolnić krok. Przechadza się teraz powoli, coraz bardziej zgarbione, chyli się ku zachodowi. Dzień się kończy. Słońce idzie spać. Niebo ciemnieje i rozpoczyna się noc. Księżyc wędruje po niebie, przechadza się wesoło, maszeruje raźnie i z uśmiechem na buzi. Wędrował tak godzinę, dwie, trzy i jeszcze więcej, aż się zmęczył i postanowił zwolnić krok. Przechadza się teraz powoli, coraz bardziej zgarbiony. Noc przemija, księżyc idzie spać, bo idzie dzień i wschodzi słońce….

Ćwiczenia oddechowe „Chmurki”. Pogłębianie wdechu i wydechu.

Dzieci dmuchają z różnym natężeniem na chmurkę zawieszoną na wstążce lub nitce.

 

Zabawa matematyczna „Układamy rytmy”. Dostrzeganie i układanie rytmów.

Dzieci otrzymują liczmany, np. obrazki przedstawiające gwiazdki, księżyce,

słoneczka, i układają z nich rytmy pokazane przez rodzica np.

słońce – księżyc, słońce – księżyc itd.

słońce – księżyc – gwiazda, słońce- księżyc – gwiazda itd.

księżyc – gwiazda – gwiazda, księżyc – gwiazda – gwiazda itd

Następnie samodzielnie wymyślają swoje układy.

 

Zabawa słowna „Przeciwieństwa”

Rodzic mówi pierwsze słowo, a dziecko dopowiada drugie o znaczeniu przeciwnym,

np.: jasno – ciemno ,dzień – noc, głośno – cicho, czarny – biały, góra – dół, długi – krótki, mały – duży, wesoły – smutny.

 

Wykonanie ćwiczenia „ Połącz z cieniem”. Ćwiczenie spostrzegawczości – karta pracy w załączeniu.

 

Praca plastyczna „Dzień i noc”.

Rodzic dzieli kartkę z bloku kreską na 2 połowy. Na jednej z nich dziecko maluje farbami lub rysuje kredkami słońce, a na drugiej księżyc i gwiazdy.

Czytanie globalne, czyli czytanie wyrazów w całości to świetna zabawa! Rozwija analizę wzrokową, spostrzegawczość i uwagę. Dziecko ćwiczące czytanie globalne, czyta i przyswaja wzrokowo nowe słowa zdecydowanie łatwiej; nie musi przy tym znać alfabetu.

 

Jak się bawić?

 

Początkowo pokazujemy dziecku po kolei wyrazy po lewej stronie tabelki. Czytamy, prosimy dziecko, żeby powtórzyło po nas. Dajemy dziecku kilkanaście sekund, żeby popatrzyło na wyraz, przechodzimy do kolejnego. Następnie mówimy losowo jeden z wyrazów i prosimy, żeby dziecko go wskazało lub prosimy o czytanie po kolei, dużym ułatwieniem będą tutaj rysunki. Kiedy dziecko nie ma już problemów z „czytaniem” wyrazów po lewej stronie, zasłaniamy ją i powtarzamy cały proces z wyrazami po prawej.

 

Tabelkę można pociąć, wykorzystać wyrazy jako memo, prosić dziecko o losowanie słów i ich odczytywanie, uderzanie ich młotkiem lub packą na muchy.

czwartek