PROPOZYCJA ZABAW-14.04-17.04

Propozycje zabaw na tydzień kompleksowy „Dzień i noc”

14.04.2020 r. – 17.04.2020 r.

w oparciu o Plan Pracy Dydaktyczno – Opiekuńczo – Wychowawczej na miesiąc kwiecień 2020 w grupie „Słoneczka”

 

WTOREK

„Piosenka o dniu i nocy” –  zabawy przy muzyce. 

https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s

 Porozmawiajcie na temat treści piosenki, o czym ona jest.  

 „Dzień – noc ” – zabawa plastyczna.

Przedstawiamy Wam propozycje wykonania pracy, oczywiście to są tylko inspiracje, możecie wykonać pracę na kartce, a nie na talerzyku. Zachęcamy do podzielenia się z nami efektami  Waszej wspólnej pracy.

https://pracaplastyczna.pl/index.php/kosmos/1084-dzien-i-noc

” Head Shoulders Knees & Toes”https://www.youtube.co/watch?v=WX8HmogNyCY

 

ŚRODA

„Koło dnia i nocy” – zabawa dydaktyczna.

 Słoneczka obejrzyjcie pierwsze 7 minut programu edukacyjnego pt.: ” Dlaczego? Po co? Jak? – Ziemia, pająki i bąbelki” z niego dowiecie się, że dzień i noc następują po sobie. Możecie dodatkowo ułożyć na obręczy naprzemiennie kartoniki żółty – symbolizujący dzień, niebieski – symbolizujący noc aż całe koło będzie zapełnione. Rodzice porozmawiajcie na temat cykliczności dnia i nocy.

 https://www.youtube.com/watch?v=U_ziDOlARZ4

„Chcemy być sprawni”  –    zestaw zabaw ruchowych.

 Słoneczka poćwiczcie przy muzyce skłony i rozciąganie.

 https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

 

 CZWARTEK

„Piosenka o dniu i nocy” –  zabawy przy muzyce. 

https://www.youtube.com/watch?v=CB7Vks0iT1s

„Wielki Wóz” – praca plastyczna.

 Zachęcamy Was do wykonania wspólnie ze Słoneczkami Wielkiego Wozu poprzez odpowiednie ułożenie gwiazdek na kartce. Przykład pracy znajduje się w linku http://edukacjadomowamontessori.pl/slonce-i-gwiazdozbiory/

 

PIĄTEK

„Jak Janek Skowronek chciał wygrać konkurs” – rozmowa kierowana na podstawie opowiadania.

„Jak Janek Skowronek chciał wygrać konkurs”

– Co tu zrobić? – zastanawiał się Janek Skowronek.

Zastanawiał się dlatego, że już jutro miał się odbyć konkurs „Jak oni ćwierkają?”, a Janek nadal nie miał nikogo do pary.

W zeszłym roku w konkursie mogli brać udział wszyscy i Janek pewnie by wygrał, gdyby nie Jarek Kanarek i ta jego dość nieciekawa piosenka „Tiu, tiu, tiu”. W tym roku w konkursie mogły występować tylko zespoły. Janek chciał zaprosić do wspólnego śpiewania Janusza Słowika, ale Janusz właśnie dziś postanowił wystąpić z zespołem żab „Nenufar”, więc Janek musiał sobie szybko znaleźć kogoś innego.

– Nie ma mowy, żeby Kanarek wygrał i w tym roku – mamrotał do siebie Janek. – Co robić?

Z tego wszystkiego nie poszedł spać jak zwykle o siódmej wieczorem, tylko zasiedział się do późna. Wtedy coś zahukało mu nad głową.

– A kto to? – spytał przestraszony Janek.

– Sylwia Sowa – powiedziała sowa, która jak zwykle zbudziła się o ósmej wieczorem i wyszła ze swojej dziupli. – A ty jesteś ten sławny skowronek?

– Owszem – przyznał Janek, któremu bardzo pochlebiło to, że nawet nocne ptaki o nim słyszały.

– Podziwiam cię od dawna! – ucieszyła się Sylwia. – Mam twoje wszystkie płyty!

I tak sobie przyjemnie rozmawiali, aż w końcu Janek doszedł do wniosku, że właściwie mógłby wystąpić na konkursie z Sylwią. Co prawda nie miała zbyt pięknego głosu, ale to jej „hu, hu” dobrze pasowało do jego piosenki. Sylwia bardzo się ucieszyła z propozycji i nawet zdążyli przećwiczyć piosenkę, ale potem wybiła dziewiąta i Janek zrobił się okropnie śpiący.

– No, to ja już lecę – powiedział. – Do zobaczenia. Konkurs zaczyna się o dwunastej w południe w Ptasim Domku Kultury!

I poleciał. Nie zauważył, że Sylwia Sowa się zaniepokoiła i coś do niego woła…

O dwunastej Janek czekał przed Ptasim Domkiem Kultury, ale Sylwii nigdzie nie było. Mijały minuty, potem godziny, potem konkurs się skończył, a Janek ciągle był sam.

– No, niech ja spotkam tę sowę – mamrotał do siebie, strasznie zły. – Nie wiedziałem, że to taki ptaszek!

Czekał tak do siódmej wieczorem, a potem zachciało mu się spać, więc wrócił do siebie. I nigdy się nie dowiedział, dlaczego Sylwia nie przyleciała na spotkanie… A wy jak myślicie?

 Rodzice porozmawiajcie ze Słoneczkami o opowiadaniu, pomogą Wam w tym przykładowe pytania:

− Jakie zwierzęta są bohaterami opowiadania?

− O jakiej porze dnia spotkali się skowronek i sowa?

− Co Janek Skowronek zaproponował sowie Sylwii?

− Kiedy miał się odbyć konkurs?

− Jak myślisz, dlaczego sowa nie przyleciała na spotkanie?              

Jakie znasz inne zwierzęta, które w dzień śpią, a w nocy są aktywne? (Karta pracy, załącznik 1)

 „Chcemy być sprawni”  –    zestaw zabaw ruchowych.

 Słoneczka poćwiczcie przy muzyce skłony i rozciąganie.

 https://www.youtube.com/watch?v=FZ3pj_ZkldQ

Pozostałe propozycje:

„Dzień i noc” – zagadki słowne.

Ciemnym płaszczem świat przykrywa, na jej płaszczu gwiazd tysiące,

a w kieszeniach sny ukrywa – zniknie, zanim wstanie słońce. (noc)

 Po nocy rankiem nas wita, w południe słonkiem ogrzewa.

Wieczorem bajkę opowie i kołysanki zaśpiewa. (dzień)

„Jaka to pora dnia?”. Utrwalanie nazw pór dnia na podstawie wiersza D. Gellner.

Dzień to godzin ilość spora –

trwa od rana do wieczora.

Od wieczora zaś do rana

rządzi noc – w sto gwiazd ubrana.

Rano wszyscy wstają z łóżek,

lewą albo prawą nogą,

choć niektóre straszne śpiochy

do południa wstać nie mogą!

Rano jemy co? Śniadanie!

A w południe co? Obiadek!

Dwa obiadki je łakomczuch,

pół obiadku kto? Niejadek!

Po południu – podwieczorek

można zjeść, lecz niekoniecznie,

a wieczorem co? Kolację!

I czas iść do łóżka grzecznie.

W nocy jeść już nie należy.

W nocy raczej spać wypada.

Nikt nie skacze, każdy leży,

a noc wkoło sny rozkłada.

Gdy po nocy świt zaświta,

słońce wzejdzie i dzień wstanie,

znowu z łóżek wyskoczymy

i będziemy jeść śniadanie.

Dorota Gellner

„Zapamiętaj i powtórz” – zabawa rozwijająca pamięć wzrokową. Ułóżcie na stole kilka (4–5) przedmiotów i wspólnie z dziećmi nazwijcie je. Następnie zakryjcie przedmioty, a dziecko niech wymienia je w kolejności ich ułożenia. Odsłońcie przedmioty i sprawdźcie poprawność wykonania zadania. Rozwijanie pamięci wzrokowej.

„Wiosenna gimnastyka buzi i języka” – ćwiczenia artykulacyjne.

https://www.facebook.com/logo.cotypowiesz/photos/a.409605466446488/695778364495862/?type=3&theater

„Wyklaszcz nazwę” – zabawa słowna.  Ćwiczenie analizy i syntezy wyrazów. Zadaniem dzieci jest wyklaskanie nazwy podanej przez rodzica, zgodnie z podziałem na sylaby przy jej jednoczesnym wypowiadaniu.

„Zabawa w kolorowe” – zabawa rozwijająca spostrzegawczość. Rodzic mówi: Widziałem/widziałam… ! i wymienia nazwę koloru, a dziecko musi odgadnąć, co widział dorosły. Gdy dziecko odgadnie, zaczyna zabawę od nowa. Ćwiczenie spostrzegawczości, logicznego myślenia, kształtowanie prawdomówności i przestrzegania reguł zabawy.

„Niebo” – zabawa słowna na podstawie ilustracji. Oglądanie ilustracji nieba, zachęcanie do wypowiedzi swobodnych na podstawie ilustracji.  Poznanie globusa i lunety, zapoznanie z ich przeznaczeniem.

„Szukam drugiej połowy” – ćwiczenie spostrzegawczości. Rodzice podzielcie kilka obrazków na dwie części. Dziecko szuka drugiej części obrazka, układa obrazki w całość, podaje ich nazwy.

„Jaka to melodia?”  – zabawa muzyczna. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie piosenki po melodii nuconej przez rodzica.

„Nawlekamy koraliki” – ćwiczenia manualne. Nawlekanie korali bądź guzików na nitkę, wykonanie korali dla mamy.