Praca w domu: 14-17.04

Kochani!

Zachęcam do skorzystania z propozycji zabaw, ćwiczeń i działań, które możecie w tym tygodniu podejmować wspólnie z „Kropelkami” w domu. Będę kontaktowała się z Wami CODZIENNIE od wtorku do piątku za pomocą komunikatora Messenger, w grupie „Uczymy Kropelki” lub telefonicznie. W razie wszelkich pytań, wątpliwości, trudności proszę o kontakt – życzę udanej zabawy i nauki, pozdrawiam serdecznie, Monika Murawska-Ślęzak 🙂

Zaplanowana tematyka na dni: 14 – 17 kwietnia: „SŁOŃCE I KSIĘŻYC – DZIEŃ I NOC”

W tym tygodniu dziecko rozwinie umiejętności obserwowania zjawisk przyrodniczych. Nazwie zjawiska związane z następstwem czasowym: dzień i noc, pory roku oraz będzie stosowało pojęcia dotyczące następstw czasowych, utrwali nazwy dni tygodnia. Zapozna się i utrwali wielką i małą literę „N, n”, poćwiczy aktywne słuchanie, poprzez udostępnione słuchowiska, bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne,  poćwiczy spostrzegawczość oraz umiejętność przeliczania i logicznego myślenia podczas układania i kontynuowania rytmów i sekwencji. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych.

Wtorek 14.04.2020

OBEJRZENIE FILMU ANIMOWANEGO: zachęcam, abyście obejrzeli film animowany: „Czas, zegar i zegarmistrz” dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=-HFIGiRk0g4

Porozmawiajcie na temat filmu: „- Jak można określić upływ czasu? – Jak ludzie nazwali miary czasu? – Jak nazywa się przedmiot, który służy do mierzenia czasu?”.

Obejrzyjcie zegary, które macie w domu, omówcie ich wygląd, przeznaczenie. Dokonajcie wspólnie z dziećmi pomiarów czasu trwania różnych czynności (np. mycia zębów, czasu ubierania się, itp.).

SŁUCHANIE PIOSENKI: zachęcam, abyście posłuchali piosenki „Zegar i czas” dostępnej pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=3HMPJT4PAhg

Zegar i czas

muzyka: Mariusz Matuszewski, słowa: Maria Lorek

  1. Tik i tak. Tik i tak.

Któż to spieszy się aż tak?

Każde tik i każde tak

daje ludziom ważny znak.

  1. Jest godzina na śniadanie,

na zabawę, na czytanie.

Biegną też we śnie godziny,

bo czas nie śpi, gdy my śpimy.

  1. Bo czas płynie niczym rzeka,

wciąż do przodu, nie narzeka

na brak czasu, na spóźnienie,

na zbyt krótkie okamgnienie.

  1. Tik i tak. Tik i tak.

Taki rytm w zegarze gra.

W równym rytmie tak od lat

słychać, jak jest stary świat.

Zachęcam do ilustracji ruchowej piosenki (zgodnie z ruchami prezentowanymi przez wykonawców piosenki).

Środa 15.04.2020

ZAPOZNANIE Z LITERĄ „N”:

OBEJRZENIE FILMU: zachęcam do obejrzenia filmu dostępnego pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=ekY5oZDdQ4

Obejrzyjcie historyjkę na s. 46 i 47 Kart pracy i opowiedzcie co widzicie na obrazkach? Co Wy robicie nocą, a co o poranku?

Podzielcie słowo noc na sylaby. Ile słyszycie sylab? Spróbujcie podać nazwy przedmiotów, warzyw, owoców, w których głoska n: jest na początki, na końcu, w środku słowa (dostosujcie do możliwości Swojego dziecka). Podzielcie podane słowa na sylaby.

Pomoże Wam film dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=T0l824S6lKg

Wprowadzenie do nauki pisania: filmik z instrukcją, jak piszemy litery „N, n” prześlę przez Messengera.

Napiszcie litery „n, N”: w powietrzu, palcem po stole, po śladzie w liniaturze i bez śladu. Zwróćcie uwagę na kierunek ruchu podczas zabaw z pisaniem n, N.

Ułóżcie literę „n, N” z wybranych materiałów (ziarna, materiał, nici, paski papieru, klocki, itp…).

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 46-47 w Kartach pracy cz. 4.

Poszukajcie liter „n, N” w starych gazetach, książkach, kolorowankach, obrysujcie je niebieską kredką, mazakiem, długopisem…

PRACA PRZESTRZENNA: „Zegar”- spróbujcie wykonać zegar z dostępnych w domu materiałów. Najpierw uważnie obejrzyjcie zegary, które macie w domu. Do pracy możecie użyć papierowego talerzyka lub wyciętego koła z papieru, napiszcie na małych karteczkach w kształcie kwadratu liczby od 1 do 12 lub narysujcie kropeczki, wytnijcie dwa paski jako wskazówki (jeden krótki, drugi dłuższy). Umieśćcie wszystkie elementy na tarczy w odpowiednich miejscach i przyklejcie. Wskazówki możecie również dokleić na wybranej przez siebie godzinie.

Czwartek 16.04.2020

ZABAWY MATEMATYCZNE: „Jutro będzie nowy dzień” – kontynuowanie rytmów. Zachęcam do zabaw z rytmami. Opisy potrzebnych materiałów oraz przebiegu ćwiczeń prześlę przez Messengera.

Zabawa rozwijająca spostrzegawczość: „Co zniknęło” ‒ Poproście, aby dziecko przyjrzało się wybranemu miejscu w domu, np. przedmiotom ustawionym na półce, i zapamiętało je. Poproście, aby się odwróciło, a w tym czasie zmieńcie ułożenie elementów, dodajcie lub schowajcie wybrany przedmiot. Zachęćcie dziecko do odgadnięcia, co się zmieniło. Zabawa rozwija spostrzegawczość i pamięć, dzięki czemu przygotowuje dziecko do nauki rozpoznawania liter i cyfr. Stosowanie określeń nad, pod, obok, za, przed, z lewej strony, z prawej strony (w wypadku starszych dzieci) rozwija orientację w przestrzeni i kształtuje umiejętności matematyczne.

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 48-49 w Kartach pracy cz. 4.

ĆWICZENIA GIMNASTYCZNE: „Po nitce do kłębka”  ‒ ułóżcie na podłodze linę (sznurek, grubą włóczkę, związane sznurowadła itp.).  Poproście, aby dziecko przeszło po linie stopa za stopą. Możecie przygotować ścieżkę z taśmy malarskiej (nie suwa się po podłodze i łatwo ją usunąć). Dzięki zabawie dziecko będzie ćwiczyło sprawność, koordynację ruchową  i równowagę.

JĘZYK ANGIELSKI: zachęcam do zabawy ruchowej, podczas której przypomnicie sobie i utrwalicie słówka angielskie, film dostępny pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=SUt8q0EKbms

Piątek 17.04.2020

ROZMOWA NA PODSTAWIE OPOWIADANIA: Zachęcam, abyście przeczytali dzieciom opowiadanie Urszuli Piotrowskiej „Kto nie śpi w nocy?”, albo wysłuchajcie nagrania przesłanego przez Messengera.

Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta, które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać. – Dzisiaj nie pójdę spać! – postanowił. Przygotował kanapki, termos z ciepłą herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka.  Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał. Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały. – O! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie. – Hu, hu, któż to w nocy hałasuje, hu, hu? – odezwał się jakiś pohukujący głos. Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schował się pod ławkę. – Przepraszam, hej hop, a kto pyta? I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę  i domyślił się, że stanęła przed nimi Sowa. – Czy nie powinieneś teraz spać, Trampolinku, hu, hu? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki. –  Słyszałam cię daleko, daleko stąd. – Naprawdę? – zdziwił się Trampolinek. – Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer. – A ja w ogóle nie słyszałem, jak pani przyleciała. Sowa rozejrzała się uważnie dookoła, żeby sprawdzić, czy nikogo obcego nie ma w pobliżu, i powiedziała: – Zdradzę ci pewien sekret . Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać, jak frunę, hu, hu . – Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek. Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrącił kamyk. Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno . – Nie martw się, Trampolinku – pocieszała go Sowa. – Latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie  tak jak ty, hu, hu. I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki i wypił herbatę. Trochę mu się nudziło,  więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. I gdy tak bawił się latarką, przyleciały ćmy. – Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko! Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki i plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka  skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha:

Opowiem ci tylko tyle:

ćmy są to nocne motyle,

do światła pędzą jak strzały,

więc zgaś latarkę, mój mały.

Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę . – Och, nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do sali. – Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska. – Przyszedłem po ciebie, bo też dobrze widzę w nocy. – Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem, jak nadchodzisz . – Bo potrafię skradać się bez szelestu, łaaa – zaryczał z dumą Tygrysek . – Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową Trampolinek. I poszli do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe, czy sowa to słyszała?

Spróbujcie odpowiedzieć na pytania: – Dlaczego Trampolinek nie położył się spać? – Dokąd się udał? – Co zabrał ze sobą? – Jakie zwierzęta spotkał nocą? – Dlaczego sowa znalazła Trampolinka? – Co przyciągnęło ćmy? – Kto pomógł Trampolinkowi wrócić do domu?

Jeśli chcecie poznać inne zwierzęta, które można spotkać nocą w lesie, obejrzyjcie film: https://www.youtube.com/watch?v=ko2jKJLR8uc

ĆWICZENIA W KARTACH PRACY: wykonajcie ćwiczenia na s. 50-51 w Kartach pracy cz. 4.

PRACA PLASTYCZNA: „Sowa” – zachęcam Was do wykonania pracy przestrzennej lub formy płaskiej, opis wykonania oraz pomysły prześlę przez Messengera.

SŁUCHANIE PIOSENKI: zachęcam, abyście posłuchali piosenki „Zegar i czas” dostępnej pod linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=3HMPJT4PAhg

DODATKOWE ZABAWY I ĆWICZENIA!

  • „Mali kucharze” – zachęcajcie dziecko do pomocy podczas przygotowywania posiłku – smarowania chleba masłem za pomocą bezpiecznego noża, obierania ugotowanych warzyw lub jajek, krojenia ich na kawałki. Dzieci mogą również pomóc przy obieraniu surowych warzyw za pomocą obieraczki. Zachęta do uczestnictwa w pracach domowych może wpłynąć zarówno na rozwój sprawności dłoni, jak i na poczucie wartości dziecka, poczucie przynależności  do rodziny, a także rozwijanie samodzielności.

 

  • Utrwalajcie umiejętność prawidłowego mycia rąk według instrukcji zalecanej przez MZ!

https://gis.gov.pl/zdrowie/zasady-prawidlowego-mycia-rak/