5.Propozycje zabaw i zadań 14-17.04.2020r.

Propozycje zabaw i zadań 14.04.-17.04.2020r.

Temat kompleksowy: Dzień i noc

Wtorek – 14.04.2020 r.

  1. Zajęcia z mowy ojczystej:

„Kto nie śpi w nocy?”– rozmowa na temat zwierząt, które nie śpią w nocy na podstawie opowiadania U. Piotrowskiej.

Kto nie śpi w nocy?
Trampolinek dowiedział się, że są takie zwierzęta, które lubią noc. I koniecznie chciał któreś z nich spotkać.
– Dzisiaj nie pójdę spać! – postanowił.
Przygotował kanapki, termos z ciepłą herbatą, kocyk oraz latarkę i poszedł do przedszkolnego ogródka.
Usiadł na ławce pod drzewem, otulił się kocem i czekał.
Najpierw podziwiał księżyc, który wyglądał jak pyszny rogalik, potem obserwował gwiazdy, a one migotały i migotały.
– O! – zawołał. – Znalazłem Wielki Wóz na niebie.
– Hu, hu, któż to w nocy hałasuje, hu, hu? – odezwał się jakiś pohukujący głos.
Trampolinka tak wystraszyło to pohukiwanie, że aż podskoczył i schował się pod ławkę.
– Przepraszam, hej hop, a kto pyta?
I wtedy na ziemię sfrunął duży ptak. Trampolinek zobaczył wpatrzone w siebie wielkie oczy, okrągłą, ruchliwą głowę i domyślił się, że stanęła przed nim sowa.
– Czy nie powinieneś teraz spać, Trampolinku, hu, hu? – zapytała, pomagając mu wyjść spod ławki. –
Słyszałam cię daleko, daleko stąd.
– Naprawdę? – zdziwił się Trampolinek.
– Naprawdę. Mam bardzo dobry słuch. Słyszę nawet najmniejszy szmer.
– A ja w ogóle nie słyszałem, jak pani przyleciała.
Sowa rozejrzała się uważnie dookoła, żeby sprawdzić, czy nikogo obcego nie ma w pobliżu, i powiedziała:
– Zdradzę ci pewien sekret. Moje pióra są otoczone puchem i dzięki niemu nie słychać, jak frunę, hu, hu.
– Też chciałbym poruszać się tak cichutko – westchnął Trampolinek.
Zrobił ostrożnie kilka kroków, a tu zaskrzypiała podeszwa w buciku, a tu zaszeleściło ubranko, a tu potrącił kamyk.
Zrobiło mu się z tego powodu bardzo smutno.
– Nie martw się, Trampolinku – pocieszała go sowa. – Latam bezszelestnie, ale nie potrafię skakać na trampolinie, tak jak ty, hu, hu. I odleciała, a Trampolinek znowu został sam. Zjadł wszystkie kanapki i wypił herbatę. Trochę mu się nudziło, więc włączył latarkę i kierował światło raz na drzewo, raz na trampolinę, raz na huśtawki. I gdy tak bawił się latarką, przyleciały ćmy.
– Jejku, jejku! – wołały – Jakie zaczarowane światełko!
Przysiadły na latarce, rozłożyły skrzydełka na boki i plotkowały jak nakręcone. A jedna połaskotała Trampolinka skrzydełkiem w policzek i wyszeptała do ucha:
Opowiem ci tylko tyle:
ćmy są to nocne motyle,
do światła pędzą jak strzały,
więc zgaś latarkę, mój mały.
Nagle latarka sama zaczęła gasnąć i ćmy odleciały, a księżyc pokazywał im drogę.
– Och, nie mam już światła. Teraz trudno będzie wrócić do sali.
– Nic się nie martw, łaaa – usłyszał nagle swojego przyjaciela, pluszowego Tygryska. – Przyszedłem po ciebie, bo też dobrze widzę w nocy.
– Hej hop, Tygrysku – zdumiał się Trampolinek. – Nie słyszałem, jak nadchodzisz.
– Bo potrafię skradać się bez szelestu, łaaa – zaryczał z dumą Tygrysek.
– Ale głos masz bardzo, bardzo donośny – pokiwał głową Trampolinek.
I poszli do przedszkola. W sali było cichutko, tylko Zajączek pochrapywał. Ciekawe, czy sowa to słyszała?

  • Po przeczytaniu opowiadania, zadajemy dziecku następujące pytania:
    – Kto jest bohaterem tego opowiadania?
    –  Dlaczego Trampolinek wyszedł nocą do przedszkolnego ogródka?
    – Co zobaczył Trampolinek na niebie?
    – Jakie zwierzęta spotkał Trampolinek?
    –  Czy znasz jeszcze jakieś zwierzęta, które są aktywne w nocy?

 

Zwracamy uwagę, by dzieci wypowiadały się całymi zdaniami.

  • Zabawa „Dopasuj podpis do obrazka”
    Przygotowujemy wspólnie z dzieckiem obrazki przedstawiające: sowę, ćmę i tygrysa (można je narysować lub jeśli ktoś ma taką możliwość to wydrukować gotowe grafiki) oraz podpisy do tych obrazków: sowa, ćma, tygrys. Dzieci układają podpisy pod obrazkami, odczytują wyrazy (6 latki), dzielą je na sylaby (5latki) i głoski (6latki), wskazują pierwsze i ostatnie głoski w tych wyrazach. Następnie wymyślają zdania z tymi wyrazami.

 

 

 „Sowy i ćmy” – zabawa ruchowa
Do tej zabawy możemy zaangażować również rodzeństwo. Przygotowujemy dwa dowolne przedmioty wydające jakieś dźwięki. Umawiamy się, że przy dźwiękach pierwszego dziecko naśladuje sowę – rozkłada szeroko ręce – skrzydła i lata. Gdy zagramy na drugim przedmiocie –  dziecko staje się ćmą i powoli biega po pokoju.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne :

1. Koncert

Dziecko siedzi na podłodze, podparte z tyłu dłońmi. Nogi ma ugięte w kolanach. Unosi zgięte nogi i na hasło „bęben!” uderza (lekko) piętami w podłogę, a na hasło „pianino!” „gra” na niej paluszkami stóp. Może wystukiwać rytm konkretnej piosenki, np. „Wlazł kotek na płotek”.

2. Wyścig wielbłądów

Dziecko chodzi na czworakach, ale z wyprostowanymi nogami i wypiętą pupą, która wygląda jak wielbłądzi garb. Jeśli w domu „zwierzaków’  jest więcej, można urządzić wielbłądzie wyścigi. Dla utrudnienia odwzorujcie chód tego zwierzęcia (symetrycznie, czyli najpierw przestawcie lewą rękę
i nogę, a później prawą rękę i nogę).

3. Wyścig raków

Dziecko opiera się na rękach i nogach (brzuchem do góry), unosi biodra i wędruje w tej pozycji. Będzie miało większą frajdę, jeśli rodzic także spróbuje.

4. Zabawa w basen

Dziecko leży na podłodze na brzuchu i „pływa” żabką (ale używa tylko rąk).

5. Lustro

Rodzic siada z dzieckiem po turecku naprzeciwko siebie. Dziecko naśladuje wszystkie ruchy dorosłego (np. „wkręcanie żarówek”, kiwanie na boki głową, rysowanie w powietrzu kółka rękami).
A potem zmiana ról – rodzic naśladuje  dziecko. Zabawę możecie sobie urozmaicić robieniem głupich min: róbcie ryjek, uśmiechajcie się szeroko, wystawiajcie język itd. To świetne ćwiczenia mięśni twarzy, które sprzyjają wymowie.

6. Szczeniaczek

Rodzic stoi w szerokim rozkroku, a dziecko biega na czworakach wokół jego nóg, wykonując ósemki (i oczywiście – szczekając albo popiskując jak mały piesek).

7. Zabawa z piłką

Dziecko w pozycji na czworakach uderza piłkę czołem i stara się nią trafić do bramki (można ją wyznaczyć za pomocą kręgli, klocków itd.). Liczy, zdobyte bramki.

   Środa – 15.04.2020         

  1. Zajęcia z mowy ojczystej:

Zapoznanie z literą N, n drukowaną i pisaną. Pokaz wielkiej i małej litery N, n – w książce, gazecie, karcie pracy. Zwrócenie uwagi na kierunek pisania litery i prawidłowe umieszczenie
w liniaturze.

  • Układanie kształtu litery „n” z wybranych przedmiotów.
  • Pisanie litry „n” palcem w powietrzu.
  • Układanie wyrazów noc, Norbert z liter przygotowanych przez rodzica na małych karteczkach (5 latki litery drukowane / 6 latki drukowane i pisane). Kolorowanie na niebiesko kartoników z literą n (wyjaśnienie dziecku, że koloruje na niebiesko, ponieważ jest to spółgłoska – 6 latki).
  • Czytanie wyrazów: noc, Norbert (6latki)
  • „Wymyśl jak najwięcej wyrazów z n” – dziecko stara się wymyślić jak najwięcej słów zawierających głoskę n (głoska może występować na początku, w środku, na końcu wyrazu).

   

 

Dzień – noc” – zabawa ruchowa. Na hasło DZIEŃ dziecko skacze z nogi na nogę, a na hasło NOC kładzie się i zamyka oczy.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenia z 14.04.2020 r.

 

Czwartek – 16.04.2020r.

  1. Zajęcia plastyczno-konstrukcyjne:

„Zegar”  – zabawa plastyczno-techniczna, wykonanie zegara z dostępnych materiałów.

  • Zapoznanie dziecka z tematem pracy – oglądnie zegarów znajdujących się w domu lub ilustracji przedstawiających różne zegary. Można wykorzystaj filmik, do którego link znajduje się poniżej.

https://www.youtube.com/watch?v=_Ty2bbbsXbE

  • Wykonanie własnego zegara z dostępnych w domu materiałów.
  • Próby ustawiania wskazówek na zegarze na pełnych godzinach. Próby odczytywania godzin na zegarze.

   

„Zegary” – zabawa ruchowa z elementami ortofonicznymi

Dziecko naśladuje na zmianę, wielki zegar stojący, mały zegar ścienny i maleńki zegarek noszony na ręku. Na sygnał wielki zegar- dziecko woła bim- bom, przenosząc ciężar ciała z boku na bok. Na sygnał – mały zegar, dziecko woła tik-tak, poruszając się po sali marszowym krokiem. Na sygnał rodzica- maleńki zegarek, dziecko biega po pokoju wołając: tiku-tiku. Zabawę powtarzamy kilka razy.

  1. Zajęcia umuzykalniające:

„W świecie instrumentów muzycznych” – utrwalenie nazw instrumentów muzycznych na podstawie filmiku „Wizyta w szkole muzycznej” .

  • Obejrzenie filmiku, rozmowa na temat występujących w nim instrumentów (dziecko wymienia nazwy instrumentów, które występowały w filmiku).

https://www.youtube.com/watch?v=f43qSH2Nq9w

  • Wykonanie ćwiczeń w Karcie pracy (karta pracy udostępniona będzie przez komunikator messenger).

 

  • Wygrywanie znanej melodii, np. Wlazł kotek na płotek na wymyślonym przez siebie instrumencie (np. miska i łyżka, butelka z ryżem, łyżki itp.).

Piątek – 17.04.2020r.

  1. Edukacja matematyczna:

Tydzień to magiczna liczba 7 – zabawy w rytmy.

  • „Tarcza zegara tygodniowego” – przeliczanie ile dni ma tydzień, udzielenie odpowiedzi (całym zdaniem) na pytania na podstawie poniższego zegara dni tygodni:

– ile dni upływa od środy do soboty?

– ile dni upływa od czwartku do niedzieli?

– ile dni upływa od wtorku od piątku?

– jaki dziś mamy dzień?

– jaki dzień był wczoraj?

– jaki dzień będzie jutro?

  • Wystukanie rytmu – dziecko wystukuje kilkukrotnie rytm, gdy dobrze go opanuje głośno liczy każdy ruch (1-7).

(1) – klaśnięcie, (2) – uderzenie prawą dłonią  w lewę  ramię, (3) – uderzenie lewą dłonią w prawe ramię, (4) – uderzenie prawą dłonią w prawe  udo, (5) – uderzenie lewą dłonią w lewe udo, (6) – uderzenie prawą dłonią w podłogę, (7) – uderzenie lewą dłonią w podłogę.

  • Układanie ciągów rytmicznych dni tygodnia – dostrzeganie przemienności i rytmu dni tygodnia.

Do tej zabawy przygotowujemy 14 karteczek, na których rodzic wypisuje nazwy dni tygodnia (dla pięciolatków można dopisać cyfry). Rodzic siedzi naprzeciw dziecka. Obok na stole leżą karteczki. Dorosły rozpoczyna opowiadanie o dniach tygodnia, poczynając od aktualnego: Dziś jest piątek (kładzie na stół napis „piątek”). Po piątku będzie sobota (dokłada karteczkę „sobota”). Po sobocie – niedziela (dokłada karteczkę). Po niedzieli – poniedziałek (kładzie karteczkę). Po poniedziałku – wtorek (dokłada karteczkę). Po wtorku- środa (kładzie karteczkę). Po środzie – czwartek (dokłada karteczkę). Po czwartku znowu będzie? – dziecko odpowiada i kończy układać rytm, wykorzystując pozostałe karteczki. Po ułożeniu ciągu rytmicznego dorosły pyta ponownie:Ile dni ma tydzień? Jaki dzień tygodnia jest po piątku? Jaki dzień tygodnia jest po środzie?

                                                                          

Gimnastyka dni tygodnia – zabawa ruchowa.

Gimnastyka – dobra sprawa,

co dzień wszystkim radość sprawia.

Gdy niedziela się zaczyna,

trening tydzień rozpoczyna.

W poniedziałek dwa podskoki,

wtorek lubi kroki w boki.

Środa kręci dwa kółeczka,

no a w czwartek jaskółeczka.

W piątek szybko dwa przysiady,

a sobota robi ślady.

I tak przez tydzień cały,

dni tygodnia wciąż szalały!

 

  1. Zajęcia umuzykalniające:

„W moim ogródecku” – taniec dowolny do muzyki ludowej; kształcenie umiejętności poczucia rytmu i swobody ruchu, zapoznanie z muzyką ludową.

  1. Ćwiczenia gimnastyczne – ćwiczenia z 14.04.2020 r.

 

język angielski:

https://akademia.pwn.pl/material/Memo_i_przedszkolaki_odc2,37733.html

 

Religia:

https://www.youtube.com/watch?v=cBAuQY_1ozc