10.04.

WIELKANOCNY KOSZYCZEK, temat na dziś.

Niestety wiemy wszyscy, że w tym roku nie będziemy święcić pokarmów. Myślę jednak, że dobrze byłoby przybliżyć dzieciom tą tradycję. Proponuje więc wykorzystać do pomocy treść opowiadania.

W przedświąteczny sobotni poranek Ania wstała bardzo wcześnie. Kiedy zeszła na dół czuła w domu dzieje są coś niezwykłego.

– Co mogło dziać się w domu?

Zajrzała do pokoju. Panowała tam niesamowita krzątanina. Domownicy, mama, tata i jej dwaj starsi bracia byli czymś bardzo przejęci i nie zwracali uwagi na małą Anię. Może o mnie zapomnieli pomyślała dziewczynka. Ania patrzyła co robi jej rodzina mama piekła w kuchni pyszne babki i mazurki, jej bracia pomagali tacie w sprzątaniu domu, tylko mała Ania nic nie robiła. Ale gdy zobaczyła ją mama zaprosiła córeczkę do stołu zawołała resztę rodziny i razem zaczęli malować jajka, które mama wcześniej ugotowała. Dziewczynce to zajęcie bardzo się podobało, i chciała malować je przez cały dzień. Ale w pewnym momencie tata ściągnął z szafy koszyk, postawił go na stolei powiedział: najwyższa pora przygotować święconkę. Ania popatrzyła się na tatę ze zdziwieniem i pomyślała co to jest ta święconka. .. a ty jak myślisz, co to jest święconka?

Odpowiadanie na pytania dotyczące tekstu np.,

  • Co robili domownicy?
  • Co to jest święconka?
  • Gdzie się chodzi ze święconką, z kim powinniśmy iść?
  • Jak myślicie do czego się przygotowywali?

Co wkładamy do wielkanocnego koszyczka?” – poznajemy tradycje związane ze święceniem potraw.

Dzieci wypowiadają się na temat zawartości wielkanocnego koszyczka – święconki (wyjaśnienie pojęcia), zwracanie uwagi na jej estetyczny wygląd. Proponuję przygotować z udziałem dziecka wielkanocny koszyczek.

Zabawa ruchowo – naśladowcza: „Wielkanocne zwierzątka”
Rodzic mówi zaklęcie: „Czary – mary obracam się na pięcie, różdżką robię zaklęcie, niech się wokół wszystko zmieni, niech moje dziecko (można wymienić imię dziecka) w … ( zajączka, kurczaczka, baranka) zamieni”. Dzieci i chętni rodzice po wypowiedzeniu zaklęcia naśladują właściwe ruchy.

Zabawa orientacyjno – porządkowa „Szukanie jajek”

Ukryj w domu kilka czekoladowych jajek (ewentualnie papierowych kulek). Będzie ciekawie jeśli pomożesz dziecku odgadywać, gdzie są schowane z wykorzystaniem zagadek np. W tym miejscu jest zimno i na pewno znajdziesz tam mleko (lodówka),siadasz na nim, kiedy jemy posiłek( krzesło), mieszkają w nim klocki (pojemnik),stoją na nim doniczkowe kwiaty (parapet) itp. Zebrane jajka dziecko liczy. Jeśli są różne, może dodatkowo określić ile znalazło małych, ile dużych lub ile np. czerwonych, ile żółtych itp. Można również zorganizować zawody, kto znajdzie więcej jajek.

Kochani!

Spędźcie ten czas w rodzinnej atmosferze.

Podzielcie się jajkiem i cieszcie, że możecie być razem.

Życzymy Wam wszystkim zdrowych, spokojnych

i bardzo, bardzo radosnych Świąt Wielkanocnych 😉

a wszystkim dzieciom zwłaszcza – mokrego dyngusa.