09.04.

WIELKANOC W MOIM DOMU- temat na dziś.

Zabawa ruchowa przy piosence. „Wielkanocne powitanie”

Zaśpiewajcie wspólnie piosenkę na melodię „Kółko graniaste” i zatańczcie

Och jak wesoło! – dzieci podskakują z radości, robią wymachy ramion do góry

Mamy Wielkanoc !- dzieci łapią się pod boczki i wykonują skręty tułowia.

Tańczymy wkoło! – dzieci wykonują obrót

Obok nas zając!– dzieci kucają i wykonują kilka zajęczych „susów”.

Obok zająca tańczą kurczaki! – dzieci wstają, uginają ręce w łokciach i wykonują ruchy „skrzydełek”.

My mamy humor nie byle jaki ! – dzieci podskakują z radości, robią wymachy ramion do góry

Porozmawiajcie z dziećmi na temat zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi panującymi w waszym domu. Zwróćcie uwagę na obchodzenie ich w rodzinnym gronie. Opowiedzcie jak przygotowujemy się do Świąt Wielkanocnych? (porządki przedświąteczne, przygotowywanie świątecznych potraw, wysyłanie życzeń, kartek świątecznych, dekorowanie mieszkania wiosennymi kwiatami, baziami ).

„Co znajduje się na wielkanocnym stole?” – opowiedzcie jakie potrawy jemy podczas śniadania wielkanocnego: biała kiełbasa, jajka, szynka, baranek z masła, mazurki, babki wielkanocne.

Zabawa logopedyczna „Świąteczny mazurek”

Aby upiec mazurek, potrzebujemy mąki (wymawianie: puch, puch, puch).

Do mąki dodajemy wody (wymawianie: gul, gul ,gul).

Następnie wlewamy niewielką ilość oleju (wymawianie: plumm, plumm, plumm).

Do pozostałych składników wbijamy jajka (kląskanie).

Aby mazurek był słodki, dodajemy trochę cukru (długie wymawianie głoski „ccc”).

Zgarniamy wszystkie składniki („czesanie” warg zębami).

Dokładnie wszystko ze sobą mieszamy (nabranie powietrza w usta i wypychanie raz

z jednej, raz z drugiej strony).

Następnie całość zagniatamy (pocieranie wargami o siebie – jak przy rozsmarowywaniu pomadki).

Gotowe ciasto możemy włożyć do piekarnika (układanie języka na kształt łopatki, a następnie chowanie go do buzi).

W czasie, kiedy ciasto się piecze, ucieramy polewę mikserem (parskanie).

Po chwili gotowy mazurek wyciągamy z piekarnika (układanie języka w łopatkę i wysuwanie go z buzi).

Ozdabiamy mazurek polewą (przesuwanie językiem na prawo i lewo przy otwartych ustach).

Kiedy już wiemy jak się piecze mazurek zachęcam wszystkich do podjęcia próby upieczenia wspólnie z dzieckiem własnego mazurka. Dla chętnych zamieszczam znaleziony przepis. Oczywiście staramy się, aby nasze dziecko jak najwięcej czynności wykonywało samodzielnie, choć pod naszym czujnym okiem. Życzę udanych wypieków.

Pieczemy ciasto – Wielkanocny mazurek

Potrzebne składniki:180 g mąki, 50 g cukru pudru ,50 g masła ,szczypta soli ,jajko2 szklanki cukru pudru sok z całej cytryny kilka łyżek dżemu (smak według uznania)owoce kandyzowane i bakalie do przybrania .Na stolnicę wysyp mąkę, szklankę cukru pudru i dołóż masło. Masło posiekaj na drobniutkie kawałki. W tak powstałej „kupce” zrób dołek, a następnie wbij do niego jajko i szczyptę soli. Zagnieć. Zagniecione ciasto zawiń w folię i włóż do lodówki na 30 minut. Po 30 minutach wyjmij ciasto z lodówki, rozwałkuj je (najlepiej na papierze do pieczenia) i wytnij z niego prostokąt. Z resztek ciasta wytnij malutką foremką kwiatki lub inny, wybrany wzór i ułóż je na brzegach wyciętego prostokąta. Prostokąt przełóż na blachę, piecz przez 15 minut w piekarniku nagrzanym do 200 stopni. Nie wyjmuj mazurka z piekarnika, dopóki nie ostygnie. Przygotuj lukier. W szklance wymieszaj cukier puder z sokiem z cytryny. Wystudzony mazurek posmaruj dżemem (nie smaruj kwiatowych wzorków), a następnie polej lukrem. Zanim lukier zastygnie, udekoruj mazurek bakaliami. I gotowe! SMACZNEGO!

Praca plastyczna- „Mazurek”

Jeżeli jednak nie możemy upiec mazurka, to przygotujcie dla dziecka kartkę z narysowanym ciastem, dajcie mu plastelinę i poproście, aby je udekorowało. Najpierw niech dziecko z żółtej plasteliny utoczy długi wałeczek i wyklei nim brzeg mazurka, a następnie ulepi z plasteliny dużo kolorowych kuleczek i dokończy ozdabiać ciasto według własnego pomysłu.

Zabawa matematyczna „Który wałeczek jest dłuższy?” –porównywanie długości.

Wykorzystajmy okazje przy ozdabianiu mazurka do utrwalania pojęć długi – krótki, dłuższy – krótszy.