3. Propozycje zabaw i zadań 30-03.04.2020r.

Poniedziałek – 30.03.2020r.

  1. „Wiosenne porządki nad rzeką” – rozumienie konieczności dbania o czystość zbiorników wodnych, wyjaśnienie znaczenia słowa i działania filtrów (urządzenie, które pełni funkcję oczyszczającą – zanieczyszczenia zatrzymują się na filtrze), uświadomienie wpływu czystości wody na stan naszego zdrowia oraz życia roślin i zwierząt na podstawie wiersza J. Papuzińskiej Chora rzeka.

 

Śniła się kotkowi rzeka,

Wielka rzeka, pełna mleka…….

Tutaj płynie biała rzeka.

Ale to jest chora rzeka.

Jak tu pusto!?

Drzewo uschło…..

Cicho tak –

ani ptak,

ani ważka, ani komar, ani bąk,

ani gad, ani płaz, ani ślimak, ani żadna wodna roślina,

ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg, nikt już nie żyje tutaj,

bo rzeka jest zatruta.

Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”

Mętny opar nad wodą się bieli.

Chora rzeka

nie rzeka

tylko czeka, czeka, czeka …..

 

  1.  „Czysta rzeka” – przedstawienie w formie plastycznej czystej wody z dostępnych materiałów – rozwijanie wyobraźni dziecka i umiejętności korzystania z różnych materiałów plastycznych.

 

Wtorek – 31.03.2020r.

  1. Zabawa dydaktyczna „Wiosną w ogrodzie” – rozpoznawanie i nazywanie części roślin, rozwijanie logicznego myślenia poprzez rozwiązywanie zagadek słownych.

Zrobię dołek, zrobię rów,
to usypię kopczyk znów.
Chwyć mnie mocno, oprzyj nogę,
cały ogród skopać mogę. (łopata)

Na patyku zębów rządek,
znają je na pewno dzieci.
Służą do równania grządek
i do wysprzątania śmieci. (grabie)

Spotkasz go w ogrodzie,
gdzie pracuje co dzień
dba o klomby i rabatki,
kocha rośliny i kwiatki. (ogrodnik)

Kolorowe i pachnące,
zakwitają wiosną.
Można spotkać je na łące,
w parku i w ogródku rosną. (kwiaty)

      (kwiat, łodyga, liście tulipana)        

(sałata – liście)     (rzodkiewka – łodyga, liście, korzeń)      (cebula – liście, korzenie )     (pietruszka nać )     (marchew – korzeń) 

  • Zabawa „Którą roślinę mam na myśli?” – rodzic wypowiada głoskami nazwę rośliny z pierwszego zadania, a dziecko odgaduje wyraz.
  1. Ćwiczenia gimnastyczne (link z ćwiczeniami dostępny jest poniżej).

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Ćwiczenia z dużą piłką można zastąpić innymi ćwiczeniami wymyślonymi przez siebie

Środa – 01.04.2020r.

  1. Zapoznanie z literą Ł, ł drukowaną i pisaną. Pokaz wielkiej i małej litery Ł, ł – w książce, gazecie, zwrócenie uwagi na kierunek pisania litery i właściwe umieszczanie w liniaturze.

 

(Karty pracy – 6 latki)

 

(Karty pracy – 5 latki)

 

  • Pisanie litery „ł’’ małej i wielkiej palcem na dywanie, w powietrzu, na plecach rodzica.
  • Układanie kształtu litery „ł” z klocków.
  • Zabawa muzyczno-ruchowa przy ulubionej piosence. Dziecko tańczy, na pauzę w muzyce rodzic wymawia pewien wyraz, jeżeli dziecko słyszy głoskę ł w tym wyrazie robi przysiad, jeżeli nie, kładzie się na plecach (głoska ł może występować na początku, w środku lub na końcu wyrazu).

 

  1. Ćwiczenia gimnastyczne (link z ćwiczeniami dostępny jest poniżej).

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Ćwiczenia z dużą piłką można zastąpić innymi ćwiczeniami wymyślonymi przez siebieJ

 

Czwartek – 02.04.2020r.

  1. „Żabka – zabawka”  – zabawa plastyczno-techniczna przy użyciu rolek po papierze toaletowym, tektury, wstążki lub sznurka.

Zabawka zręcznościowa – żabka łapiąca muchę to mała wiosenna rozrywka dla dzieci spragnionych ruchu po długiej zimie. Zadaniem żabki jest złapanie muszki, co wcale nie jest takie proste;)

  1. „Taniec wiosenny” – improwizacja ruchowa z chustkami do utworu Antonio Vivaldi Wiosna – rozwijanie poczucia rytmu

https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o

 

Piątek – 03.04.2020r.

  1. Zabawy matematyczne:
  • „Słyszę i liczę” – ćwiczenia liczbowe, odtwarzanie zasłyszanych dźwięków. Rodzic wrzuca do kubka określoną liczbę np. guzików w takim tempie, aby dziecko mogło je policzyć. Następnie dziecko układa przed sobą tyle samo elementów. W celu sprawdzenia wysypuje z kubka liczmany i liczy. Jeżeli miało tyle samo, dobrze wykonało zadanie. Zabawę można powtórzyć kilka razy. Sześciolatki mogą za każdym razem podpisywać na kartce ułożone liczmany odpowiednią cyfrą.
  • „Dodajemy i odejmujemy” – dzieci otrzymują 10 klocków manipulują nimi – dodają i odejmują, ustalając wynik działania.
  • Zabawa ruchowa „Prawa-lewa” – rozpoznawanie prawej i lewej ręki. Dziecko biega po pokoju na hasło STOP zatrzymuje się i wykonuje polecenia, np. podnieś lewą rękę, pomachaj do mnie prawą ręką, połóż lewą rękę na brzuchu, połóż prawą dłoń na głowie, podrap się lewą ręką po głowie, złap prawą ręką za prawe kolano. Dzieciom, które mają problem z odróżnianiem stron prawa/lewa można przywiązać wstążkę np. na prawej rączce.

 

  1. „Wiosna w ogródku” – słuchanie piosenki, rozmowa na temat jej tekstu, określenie tempa i nastroju utworu, podejmowanie prób śpiewania refrenu.

https://www.youtube.com/watch?v=gpZElYqu1Ag

  1. Ćwiczenia gimnastyczne

https://www.youtube.com/watch?v=2BQCcIjudZ8

Ćwiczenia z dużą piłką można zastąpić innymi ćwiczeniami wymyślonymi przez siebie

 

J. angielski „I have a pet” – Mam zwierzę domowe (utrwalenie słownictwa)

Do you have a pet?
Yes, I have a dog
I have a pet, he is a dog
And he says, „Woof, woof, woof, woof, woof
Woof, woof”
I have a cat
I have a pet, she is a cat
And she says, „Meow, meow, meow, meow, meow
Meow, meow”
I have a mouse
I have a pet, he is a mouse
And he says, „Squeak, squeak, squeak, squeak, squeak
Squeak, squeak”
Woof, woof
Meow, meow
Squeak, squeak
I have a bird
I have a pet, he is a bird
And he says, „Tweet, tweet, tweet, tweet, tweet
Tweet, tweet”
I have a fish
I have a pet, she is a fish
And she says, „Glub, glub, glub, glub, glub
Glub, glub”
I have a lion
A lion!
I have a pet, he is a lion
And he says, „Roar, roar, roar, roar, roar
Roar, roar”
Tweet, tweet
Glub, glub
Roar!