Ćwiczenia i zabawy w domu

ZACHĘCAMY PAŃSTWA DO SKORZYSTANIA Z PROPOZYCJI ZABAW I ĆWICZEŃ, KTÓRE ROZWIJAJĄ I UTRWALAJĄ UMIEJĘTNOŚCI ORAZ WIEDZĘ, KTÓRĄ KSZTAŁTUJEMY W PRZEDSZKOLU:

1.Ćwiczenia wrażliwości słuchowej

  • Zabawa w nasłuchiwanie: co się wokół nas dzieje (kto co usłyszał)? Określamy i nazywamy źródła dźwięków. Wysłuchiwanie i rozróżnianie dźwięków dochodzących z otocznia i ich lokalizacja (szmery, kroki, stuknięcia…).
  • Rozpoznawanie i nazywanie dźwięków-zabawa „Co mam w pudełku”. Razem z dzieckiem wkładamy do pudełka różne rzeczy (np. gwoździe, kamyk, groch, cukier, itp… ) potrząsamy i dziecko słucha. Następnie się odwraca i my potrząsamy, a dziecko zgaduje, co wydało określony dźwięk.

2. Ćwiczenia rytmiczne

Odtwarzanie struktur rytmicznych. Przed dzieckiem leżą klocki i umawiamy się, że będziemy je układali zgodnie z podanym rytmem, który dziecko następnie kontynuuje.

3. Ćwiczenia słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej.

  • Zabawa w kończenie wyrazów. Dorosły mówi początek wyrazu a dziecko kończy. Można posługiwać się obrazkami i wówczas dziecko znajduje wszystkie obrazki zaczynające się na daną sylabę. Np.,ma…… ko… ba…. itd.
  • Dobieranie par obrazków (wyrazów) zaczynających się daną głoską. Np.,

a jak…………
o jak………….
k jak…………
m jak…………

  • Rozpoznawanie wszystkich głosek w wyrazach i układanie takiej ilości klocków ile jest głosek. Np.,

oko – ooo   dom – ooo  smok- ooo itp…

  • Dokończ wyraz. Zabawa rozpoczynamy od podania sylaby, która tworzy pierwszy człon wyrazu, następnie dzieci dopowiadają dalszą część składając wyraz mający sens, np.:  ko – tek   la – to    ma – pa  sto – pa
  • Dobieranie właściwych określeń do podanej nazwy rzeczy. Do podanej nazwy rzeczy należy dobrać jak najwięcej właściwych określeń.               Np. śnieg – puszysty, biały, zimny, miękki, lepki, lekki, delikatny     cukier – słodki, biały, miałki, kryształowy, sypki, lepki     szalik – kolorowy, długi, ciepły, nowy, ulubiony, miły.
  • Co widzisz na obrazku? Pokaż dziecku obrazek, ułóż kilka prostych zdań, poproś żeby dziecko po kolei powtarzało zdania, narysowało tyle kresek ile jest zdań. Pokaż dziecku obrazek, po jakimś czasie zakryj go i poproś, aby wymieniło, co widziało na obrazku.
  • Ile wyrazów w zdaniu? Mówimy zdanie, np. „Mama kupiła cukierki” (ważne, aby były to zdania proste, które nie zawierają wielu wyrazów, zaimków, przyimków i spójników). Prosimy, żeby dziecko policzyło w nim wyrazy. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go na tyle części , ile jest wyrazów. Wyodrębnienie wyrazu w zdaniu. Prosimy: powiedz jeden wyraz z tego zdania” Dom jest duży.”, „Kot ma długi ogon.”, „Pies szczeka.”, „Mama gotuje obiad.” itp. Możemy pobawić się w rozwijanie zdań, np. zdanie „Pies szczeka”, rozwijamy poprzez dodawanie kolejnych wyrazów, np. „Duży pies szczeka. Duży pies szczeka głośno. Duży, czarny pies szczeka głośno”… itp.)

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE FUNKCJE MOTORYCZNE

1. Ćwiczenia ogólnej sprawności ruchowej:

  • ćwiczenia równowagi (chodzenie stopa za stopą po linii (rozłożona skakanka, krawędź dywanu…)
  • zabawy ruchowe zręcznościowe (toczenie piłeczek, żonglowanie, przerzucanie z ręki do ręki, rzuty do celu, itp.)
  • ćwiczenia gimnastyczne w parach (naśladowanie ruchów, masażyki, przeciąganie, itp.)

2. Ćwiczenia sprawności manualnej:
a) rozmachowe
ćwiczenia wstępne: prosimy dziecko, aby naśladowało ruchy, które są potrzebne przy takich czynnościach jak: malowanie ścian, sufitu, zrywanie owoców, łapanie much oraz inne czynności wg pomysłu dorosłego zamalowywanie farbami dużych płaszczyzn (kartony, szary papier) ruchami poziomymi i pionowymi na dużym papierze rysowanie jednocześnie obiema rękoma dużych wzorów.

b) manualne (motoryka mała czyli usprawnienie dłoni, palców, nadgarstka)

  • zabawy z tasiemką – przeplatanie jej przez otwory,
  • sznurowanie butów
  • wiązanie supełków i rozplątywanie ich
  • szycie po wyznaczonych liniach, punktach (np., na papierze, kartonie, materiale)
  • cięcie nożyczkami z uwzględnieniem stopniowania trudności ( –cięcie po linii prostej –po falistej –wycinanie form geometrycznych wycinanie konkretnych rysunków)
  • składanki papierowe (origami)
  • stemplowanie dowolnym materiałem (pieczątkami, paluszkami, korkiem, watą… wg pomysłu dorosłego)
  • tasowanie kart i ich układanie w dłoni lub gra np. w Piotrusia

c) graficzne (usprawniają drobne ruchy ręki ułożonej w pozycji jak przy pisaniu)

  • układanie kompozycji z koralików wg podanego wzoru lub wg własnego pomysłu
  • kolorowanie kolorowanek
  • kopiowanie obrazków przez kalkę
  • wypełnianie określonych konturów kolorem za pomocą kresek pionowych i poziomych lub ukośnych
  • rysowanie szlaczków literopodobnych w liniaturze zwiększonej lub na papierze zmywalnym (wykorzystanie książeczek z serii „Bawię się i uczę”)
  • dowolne rysowanie kredkami, ołówkiem, farbami.

Zachęcamy do wykonania albumu prac wykonanych przez dzieci w czasie przerwy. Zebrane prace/albumy można będzie przynieść do przedszkola, kiedy zajęcia zostaną odwieszone. Dzieci otrzymają za nie okolicznościowe dyplomy 🙂

Przykłady ćwiczeń i zabaw utrwalających poznane litery i cyfry:

  1. Monogramy
    Wykorzystując gazety, czasopisma, reklamy ze sklepów, polecamy dzieciom wycinanie liter/cyfr wzdłuż zewnętrznych krawędzi. Wycięte litery można wykorzystać na monogramy do wykonania różnych napisów lub układanek literowych.
  2. Wydzieranki literowe
    Wykorzystując gazety lub czasopisma polecamy dzieciom, by starały się bardzo dokładnie wydzierać wskazane litery (lub wyrazy). Podczas czynności wydzierania dzieci nazywają pojedyncze litery tworząc z nich w następstwie sylaby, wyrazy.
  3. Modelowanie konturów liter, sylab, wyrazów, cyfr
    Wykorzystując drut, glinę, plastelinę, grubszą nitkę, itp. dzieci układają modele liter/cyfr.