“Utwory i zabawy zamieszczone w scenariuszu są własnością ich autorów. Wykorzystane w scenariuszu, zostały opracowane na potrzeby edukacyjne  i są przeznaczone wyłącznie do użytku dzieci i rodziców z Przedszkola nr 49 w Gdyni w ramach realizacji  zdalnego nauczania zgodnie z  Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19”


XV tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska  

Temat zajęć: „ Żegnamy przedszkole- wyjeżdżamy na wakacje”

 1.Powitanie piosenką „ Na dzień dobry…” https://www.youtube.com/watch?v=FSpO0R3qlqs

 Dzieci wykonują polecenia zgodnie ze słowami piosenki.

Na dzień dobry klaszczą dzieci

klaszczą raz i dwa,

Na dzień dobry klaszczą dzieci

Witam dzieci was.

Na dzień dobry tupią dzieci

Tupią raz i dwa,

Na dzień dobry tupią dzieci

Witam dzieci was.

Na dzień dobry skaczą dzieci

skaczą raz i dwa,

Na dzień dobry skaczą dzieci

Witam dzieci was.

Na dzień dobry tańczą dzieci

tańczą raz i dwa,

Na dzień dobry tańczą dzieci

Witam dzieci was.

.Bezpieczne wakacje- wspólne oglądanie filmów edukacyjnych

2.1 Bezpieczeństwo nad wodą  https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA

  2.1 Bezpieczeństwo w górach https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio

 2.2 Atrakcje w bezpieczne wakacje https://www.youtube.com/watch?v=CQkc4Dfe1aw&pbjreload=101

 Rodzice z dzieckiem oglądają wspólnie filmy edukacyjne o bezpiecznych wakacjach, potem wspólnie omawiają filmiki.

 3 .Wakacyjne zabawy ruchowo- naśladowcze

 3.1.Opalamy plecy, brzuszki https://www.youtube.com/watch?v=Y18aFHAXLt0

 3.2 Zadania dla małych bystrzaków-ćwiczymy pamięć i spostrzegawczość

https://www.youtube.com/watch?v=kb4rKOT6UAs

Oraz : https://www.youtube.com/watch?v=VxeMGmfxct4

4.„Niech żyją wakacje ‘’- nauka piosenki https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY

Naukę piosenki rozpoczynamy od wysłuchania całego utworu. Warto omówić z dziećmi treść piosenki, zapytać o czym ona jest oraz omówić jej charakter (czy jest wesoła, czy smutna). Następnie uczymy dzieci całej piosenki. 

Tekst piosenki :

Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.
Pojedzie z nami piłka
i kajak, i skakanka,
będziemy grać w siatkówkę
od samiutkiego ranka.

Gorące, złote słońce
na ciemno nas opali,
w srebrzystej, bystrej rzece
będziemy się kąpali.
Niech żyją wakacje,
niech żyje pole i las,
i niebo, i słońce,
wolny, swobodny czas.

 5.Utrwalenie piosenki – „Hej ,przedszkole ukochane”

 Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki

A ty już kończysz swe siedem lat
Żegnasz zerówkę lub sześciolatki
I zaraz ruszysz dalej w świat

Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

2. A kiedy czerwiec jak woda płynie
Na dworze lata nadchodzi dzień
Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
Przedszkole właśnie kończy się

Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

3. Rzec „do widzenia” trzeba na drogę
Bo po wakacjach nie wrócisz już
Wspominaj często przedszkolne progi
By miłych wspomnień nie krył kurz.

Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

 6.Piosenka na pożegnanie : Pożegnanie” https://www.youtube.com/watch?v=TnNdC_qAuY4

7.Wspólne oglądanie z rodzicami wakacyjnych przygód Bolka i Lolka

 https://www.youtube.com/watch?v=PTn_A8SQz9c

Oraz : https://www.youtube.com/watch?v=PTn_A8SQz9c&t=13s


XIV tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska  

Temat zajęć: „ Dzień Taty”

 1.Powitanie piosenką „Taniec przyklejaniec ”  https://www.youtube.com/watch?v=bkEHK47buMY słowa i muzyka: K.Kulikowska

Zatańczymy śmieszny taniec,

mały taniec przyklejaniec.

Teraz rączki przykleimy

i wesoło zatańczymy.

Zatańczymy śmieszny taniec,

mały taniec przyklejaniec.

Teraz łokcie przykleimy

i wesoło zatańczymy.

Zatańczymy śmieszny taniec,

mały taniec przyklejaniec.

Teraz brzuszki przykleimy

i wesoło zatańczymy.

Powtarzamy tekst i następnie przyklejają się:

palce

plecy
 2.Zabawy z tatą

2.1 Taneczne powitanie https://www.youtube.com/watch?v=40Lw8zA9zAU

 Dzieci i rodzice tańczą przy akompaniamencie muzyki. Na przerwę w muzyce i hasło „tworzymy pary” dzieci i rodzice dobierają się i witają się ze sobą np. rękami, nosami, stopami, kolanami, policzkami.

2.2.Gimnastyka na wesołowspólna zabawa z tatą  https://www.youtube.com/watch?v=4T9mvzAZhD8

  2.3 Tańcowanki wywijankiwspólne ćwiczenia z tatą  https://www.youtube.com/watch?v=ySzqne9EatU

 2.4 Improwizacja taneczna z tatą i mamą-  „Góry do góry ‘’  https://www.youtube.com/watch?v=sdQGqO9xuao

Rodzice wraz z dzieckiem tańczą i ilustrują ruchem słowa piosenki: „ Góry do góry”

 Piękny świat przemierzasz po maleńku.

  1. Nagle STOP!
    Jakiś mur, groźny cień.
    Ach to strach, to wielka góra lęku.
    Ale ty nie bój się, tylko wierz! Jeśli takich gór nie da się przeskoczyć,
    jeśli takich gór obejść nie da się: Ref.: No to góry do góry,
    dziecięca wiara,
    może je w morze powrzucać zaraz.
    Góry do góry
    morze nie może się doczekać
    na wielkie plum
  2. Piękny świat przemierzasz po malutku.
    Nagle STOP!
    Znowu mur i ten cień.
    Ach to żal, to wielka góra smutku
    Ale ty otrzyj łzy, mocno wierz! Ref.: No to góry do góry,
    dziecięca wiara,
    może je w morze powrzucać zaraz.
    Góry do góry
    morze nie może się doczekać, nie może się doczekać! No to góry do góry,
    dziecięca wiara,
    może je w morze powrzucać zaraz.
    Góry do góry
    morze nie może się doczekać
    na wielkie plum!

    Bridge:
    Tam wielka góra złości,
    tam wielki ból.
    Tam góra wątpliwości,
    wystarczy już!
    Na góry już się nie gap,
    powyżej spójrz,
    bo moc pochodzi z Nieba!

    Ref.: No to góry do góry,
    dziecięca wiara,
    może je w morze powrzucać zaraz.
    Góry do góry
    morze nie może się doczekać, nie może się doczekać!

    No to góry do góry,
    dziecięca wiara,
    może je w morze powrzucać zaraz.
    Góry do góry
    morze nie może się doczekać
    na wielkie plum!

 

  1. „Daj mi rękę tato‘’- nauka piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs

 Naukę piosenki rozpoczynamy od wysłuchania całego utworu. Warto omówić z dziećmi treść piosenki, zapytać o czym ona jest oraz omówić jej charakter (czy jest wesoła, czy smutna). Następnie uczymy dzieci całej piosenki. 

Tekst piosenki :

Daj mi rękę tato.

Już na dworze ciemno

a ja się nie boję

bo ty idziesz ze mną.

Nawet z nocnych strachów

nic sobie nie robię

Strachy uciekają

gdy jestem przy tobie.

Ref.: Tato, tato,

jak to dobrze, że

jesteś zawsze blisko,

i że kochasz mnie.

Tato, tato,

nigdy nie smuć się

i pamiętaj przecież,

ja też kocham cię.

Codziennie jesteśmy

na długim spacerze

Już mnie nauczyłeś

jeździć na rowerze.

I wiem, że mnie jeszcze

nauczysz wszystkiego

co mądre i dobre.

I cieszę się z tego.

Ref.: Tato, tato…

O moich marzeniach

nie powiem nikomu

Chciałabym mieć tatę

przez cały dzień w domu.

Żeby ważne sprawy

na później zostawił

i żeby się głośno

śmiał i ze mną bawił.

Ref.: Tato, tato…

 4.Utrwalenie piosenki – „Hej ,przedszkole ukochane” 

  1. Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki
    A ty już kończysz swe siedem lat
    Żegnasz zerówkę lub sześciolatki
    I zaraz ruszysz dalej w świat Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
    Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa 2. A kiedy czerwiec jak woda płynie
    Na dworze lata nadchodzi dzień
    Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
    Przedszkole właśnie kończy się

    Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
    Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

    3. Rzec „do widzenia” trzeba na drogę
    Bo po wakacjach nie wrócisz już
    Wspominaj często przedszkolne progi
    By miłych wspomnień nie krył kurz.

    Ref; Hej przedszkole ukochane, co bez ciebie zrobię ja
    Może jednak tu zostanę jeszcze rok a może dwa

5.Masażyk relaksacyjny –Z mamą , tatą (wg  Katarzyna Dobroś)

Siadamy razem z dzieckiem jedno za drugim ( widzimy plecy dziecka )

Szliśmy razem na wycieczkę,           (otwartą dłonią uciskanie pleców)
z tyłu na plecach mieliśmy teczkę    (rysowanie prostokąta na plecach)
Na niebie świeciło słoneczko            (zataczanie niewielkich kół na ramionach)
a myśmy biegali w kółeczko             (rysowanie kół na łopatkach)
Długą linę mama z tatą trzymali       (rysowanie wężyka wzdłuż kręgosłupa)
i wesoło na boki się kiwali.               (kiwanie głową osoby siedzącej przed nami)
Wolno szliśmy, szurając nogami         (otwartą dłonią uciskanie pleców, a następnie  głaskanie w dół i górę wzdłuż kręgosłupa)
a mama skakała wesoło za nami.         (dwoma palcami każdej ręki podskoki po plecach)
Wtem zaczął kropić deszczyk              (delikatne stukanie palcami po plecach)
i poczuliśmy wesoły dreszczyk.           (połaskotanie w pasie osoby siedzącej przed nami)

6.Wspólne czytanie opowiadania – „ Bajka na Dzień Ojca”  https://dobrytata.waw.pl/bajka-na-dzien-ojca.html

Tata siada wygodnie z dzieckiem i czyta mu bajkę.


XIII tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska       

Temat zajęć: „Dzieci świata- różni, a jednak tacy sami ”

 1. Powitanie dzieci piosenką „Kolorowe dzieci ”- obejrzenie i wysłuchanie piosenki

 https://www.youtube.com/watch?v=Y_kIVuTfVk4&t=180s

Tekst piosenki :

Gdyby, gdyby moja mama
Pochodziła z wysp Bahama
To od stóp po czubek głowy
Byłabym czekoladowa

Mogłam przyjść na świat w Cejlonie
Na wycieczki jeździć słoniem
I w Australii mieć tatusia
I z tatusiem łapać strusie

Ref. Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!

Przecież wszędzie i (jo) każda mama
Każdy tata i (jo) chce tak samo
Żeby dziś na całym świecie
Mogły żyć szczęśliwe dzieci

Mogłam małą być Japonką
Co ubiera się w kimonko
Lub w Pekinie z rodzicami
Ryż zajadać pałeczkami

Od kołyski żyć w Tunisie
Po arabsku mówić dzisiaj
Lub do szkoły biec w Mombasie
Tam gdzie palmy rosną w klasie

Ref. Nie patrz na to i (jo) w jakim kraju
Jaki kolor i (jo) dzieci mają
I jak piszą na tablicy
To naprawdę się nie liczy!…

2.Wspólne obejrzenie filmik edukacyjnego – Dzieci z różnych stron Świata :

 

https://www.youtube.com/watch?v=s0NCq8-lP20

3.Zabawa muzyczna „ Indiański taniec”

https://www.youtube.com/watch?v=ZKslipdC-sY

 Bawimy się i wykonujemy ruchy zgodnie ze słowami  tekstu.

 Tekst zabawy:

  1. Dziś jesteśmy Indianami

i tańczymy taniec nasz.

W przód leciutko pochylony

idzie w kole każdy z Nas.

Ref. Heja, heja! Na prerii widać wielki kurz.

Heja, heja! Indianie chodzą w kole już.

Heja, heja! Indianie tańczą właśnie tak.

Heja, heja! Ten okrzyk to jest Indian znak.

  1. Dziś jesteśmy Indianami,

każdy z nas pióropusz ma.

Taniec Indian tańczyć chcemy,

dla nas ta muzyka gra.

Ref. Heja, heja! Na prerii widać wielki kurz.

Heja, heja! Indianie chodzą w kole już.

Heja, heja! Indianie tańczą właśnie tak.

Heja, heja! Ten okrzyk to jest Indian znak. /

4. Bajka o wzajemnej tolerancji : Urodziny Maćka- czyli krótka historia o tolerancji

 https://www.youtube.com/watch?v=DL1Au8gOs9M

 Siadamy wygodnie z mamą i tatą i uważnie wsłuchujemy się w opowiadanie.

5.Przypomnienie piosenki :Jesteśmy dziećmi https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

6.Osłuchanie z piosenka : Hej przedszkole ukochane https://www.youtube.com/watch?v=bQHzW2NNpjQ

 Tekst piosenki:

1.Gdy maj nadchodzi i kwitną kwiatki
   A ja już kończę swe siedem lat
   Żegnasz zerówkę lub sześciolatki
   I zaraz ruszam dalej w świat

    Ref.: Hej przedszkole ukochane,

             co bez ciebie zrobię ja
             Może jednak tu zostanę

             jeszcze rok a może dwa

  1. A kiedy czerwiec jak woda płynie
    Na dworze lata nadchodzi dzień
    Dla wszystkich chłopców i dla dziewczynek
        Przedszkole właśnie kończy się

Ref; Hej przedszkole ukochane,

 co bez ciebie zrobię ja
Może jednak tu zostanę

 jeszcze rok a może dwa

  1. Rzec „do widzenia” trzeba na drogę
    Bo po wakacjach nie wrócisz już
    Wspominać będę przedszkolne progi
        By miłych wspomnień nie krył kurz.

Ref.: Hej przedszkole ukochane,

         co bez ciebie zrobię ja
         Może jednak tu zostanę  

         jeszcze rok a może dwa

6.Pożegnanie zabawą: Gimnastyka Rączek  https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

 Jedna ręka, druga ręka,

(dzieci pokazują po kolei ręce)

Ręce dwie (klaszczą trzy razy)

Jedna ręka, druga ręka,

(ponownie pokazują ręce)

Witają się. (machają rączkami)

ref: Skrzyżowane i do przodu, w górę, w dół.

(dzieci krzyżują ręce na ramionach, wyciągają przed siebie, unoszą i opuszczają)

Jedna rączka, druga rączka, zakręcimy bączka.

(wyciągają do przodu raz jedną, raz drugą dłoń, wykonują młynek dłońmi)

  1. Kłócą się
  2. Wspinają się
  3. Myją się
  4. Żegnają się

(dzieci bawią się analogicznie do pierwszej zwrotki)


XII tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska            

Temat zajęć: „ Dzień Dziecka- zabawy muzyczne ”

 1.Powitanie dzieci piosenką : „Bawimy się” https://www.youtube.com/watch?v=d8hZjlOn5Po

Dzieci wykonują polecenia usłyszane w piosence:

Kiwamy, kiwamy, kiwamy tak głowami,

Mrugamy, mrugamy, mrugamy tak oczami,

Ruszamy, ruszamy, ruszamy językami,

Cmokamy, cmokamy, cmokamy tak ustami,

A teraz dmuchamy, dmuchamy baloniki,

A potem wesoło klaszczemy w rytm muzyki.

Machamy, machamy, machamy tak rękami,

Kręcimy, kręcimy, kręcimy ramionami,

Stukamy, stukamy, stukamy tak łokciami,

Bawimy, bawimy, bawimy się palcami,

A teraz dmuchamy, dmuchamy baloniki,

A potem wesoło klaszczemy w rytm muzyki.

 1.1.. Wysłuchanie piosenki o Dzieciach Świata : Jesteśmy dziećmi  https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

2.Zabawy muzyczno- ruchowe

2.1. Gimnastyka Rączek  https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

  1. Jedna ręka, druga ręka,

(dzieci pokazują po kolei ręce)

Ręce dwie (klaszczą trzy razy)

Jedna ręka, druga ręka,

(ponownie pokazują ręce)

Witają się. (machają rączkami)

ref: Skrzyżowane i do przodu, w górę, w dół.

(dzieci krzyżują ręce na ramionach, wyciągają przed siebie, unoszą i opuszczają)

Jedna rączka, druga rączka, zakręcimy bączka.

(wyciągają do przodu raz jedną, raz drugą dłoń, wykonują młynek dłońmi)

  1. Kłócą się
  2. Wspinają się
  3. Myją się
  4. Żegnają się

(dzieci bawią się analogicznie do pierwszej zwrotki)

2.3. „Gimnastyka” https://www.youtube.com/watch?v=UD3N8JV0GRc

Dzieci wykonują gimnastykę zgodnie ze słowami piosenki.

3.„Fikający zuch” A. Galica- nauka piosenki: https://www.youtube.com/watch?v=SXpvsCdhIDc

 Naukę piosenki rozpoczynamy od wysłuchania całego utworu. Warto omówić z dziećmi treść piosenki, zapytać o czym ona jest oraz omówić jej charakter (czy jest wesoła, czy smutna). Następnie uczymy dzieci całej piosenki. 

  1. Gimnastykuj się codziennie,

Zobacz jakie to przyjemne

Ref.: W zdrowym ciele zdrowy duch,

Pokaż jaki z ciebie zuch.

  1. Raz przysiady, raz podskoki,

Ręce w górę lub na boki,

Ref.: W zdrowym ciele zdrowy duch,….

  1. Mocne nogi, plecy proste,

Raz fikołek, a raz mostek,

Ref.: W zdrowym ciele zdrowy duch,

 4.Taniec przy muzyce „Owczareczek”  http://chomikuj.pl/marikamalami/Galeria/ta*c5*84ce+ludowe/Ta*c5*84ce+ludowe/owczareczek(1),376984402.mp3(audio)

 Uczestnicy zabawy dobierają się w pary. Następnie wykonują ruchy zgodnie z filmikiem (link do filmu: https://www.youtube.com/watch?v=Q-a0wXrLG0A  autor: Mały Kolberg)

 5. Pożegnanie dzieci piosenką „Pożegnajmy się wesoło”: https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

Dzieci zgodnie z słowami piosenki naśladują ją.

Tekst piosenki:

Pożegnajmy się wesoło zaklaszczemy raz, dwa, trzy.
Pożegnajmy się wesoło zaklaszczemy ja i ty.
Pożegnajmy się wesoło zatupiemy raz, dwa, trzy,
Pożegnajmy się wesoło już tupiemy ja i ty
Hop hop pa pa, żegnam wszystkich Was
cwałujemy jak koniki dziś muzyka żegna  nas.

6.Relaks przy muzyce ”Letnia łąka”

Utwór nr 6 „relaks” F. Chopin nokturn b- moll  https://www.youtube.com/watch?v=xtoHlIGaaUo

Rodzic puszcza dziecku melodię. Następnie prosi, aby namalowało (narysowało) letnią łąkę, która kojarzy mu się z wysłuchanym utworem.  


XI tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska            

Temat zajęć: „Moja rodzina -Mama część 2”

1.Powitanie dzieci piosenką „ Głowa, ramiona, brzuszek, plecy” https://www.youtube.com/watch?v=RDeVMWBneRo

Głowa, ramiona, brzuszek, plecy

Tak się bawią dzisiaj dzieci

Pajacyki w bok, do siebie

I nożyce przód i w tył  / x2

Szukamy pary i dalej ruch jak w piosence.

2.Zabawy z mamą

2.1 Zabawa – pomagamy mamie w domowych obowiązkach.  https://www.youtube.com/watch?v=8naJ5QQjoaw

Śpiewając i bawiąc się z ta piosenką zamieńmy słowo : Praczka na Mama

Tu lewą mam rączkę, a tu prawą mam

Tu lewą mam rączkę, a tu prawą mam,

jak Mamy pracują pokażę ja wam:
Tak piorą, tak piorą przez cały boży dzień. /x2

Tu lewą mam rączkę, a tu prawą mam,
jak Mamy pracują pokażę ja wam:
Wieszają, wieszają przez cały boży dzień.
Tu lewą mam rączkę, a tu prawą mam,
jak Mamy pracują pokażę ja wam:

Maglują, maglują przez cały boży dzień.
Tu lewą mam rączkę, a tu prawą mam,
jak Mamy pracują pokażę ja wam:

Prasują, prasują przez cały boży dzień.

2.2. Zabawa ruchowa : Lustra ( Rymowana gimnastyka dla smyka)

https://chomikuj.pl/zmarzluch79/dla+dzieci+-+mp3+piosenki/Rymowana+gimnastyka+dla+smyka

 Zabawę rozpoczynamy od utworzenia z mamą pary, dalszy przebieg wg słów piosenki.

Dobieramy się parami,
Witamy się oklaskami.
Pocieramy się noskami
I stykamy się łokciami. (x2)

Chwytamy ręce kolegi,
Trenujemy razem biegi.
A teraz wszyscy kucamy
I swoje ręce puszczamy. (x2)

A na podłodze parami
Stopami się spotykamy
I za ręce się chwytamy.
Delikatnie się bujamy. (x2)

Teraz wstajemy parami,
Jesteśmy swymi lustrami.
Jeden z nas ruch pokazuje
A drugi go naśladuje.(x2)

 3.„Matczyna miłość‘’- nauka piosenki

https://chomikuj.pl/Ewucka/Muzyka+dla+przedszkolaka/P*c5*82yta+z+u*c5*9bmiechem/Pi*c4*99ciolatki+vol.2/23+Mi*c5*82o*c5*9b*c4*87+matczyna,274632310.mp3(audio)

 Kontynuujemy naukę piosenki. Przypominamy piosenkę- wysłuchując całego utworu. Naukę zaczynamy od refrenu, który się powtarza i jest zawsze dla dzieci najłatwiejszy.

Tekst piosenki :

Umiesz wytłumaczyć sny
uspokoić mnie.

Ty ocierasz moje łzy

Kiedy jest mi źle

ref.
Na świecie jest bardzo wiele miłości
Jedna się kończy , a  inna zaczyna

Lecz ta, która w mym serduszku gości

To ta- najważniejsza- Matczyna.

2.Umiesz z klocków zrobić dom

Namalować las

Naucz mnie pamiętać go

I zatrzymać czas

ref:
Na świecie jest bardzo wiele miłości
Jedna się kończ , a  inna zaczyna

Lecz ta, która w mym serduszku gości

To ta- najważniejsza- Matczyna.

4.Masażyki relaksacyjne

 4.1 „ W mojej rodzinie”( wg Dominika Góra)- utrwalenie

Siadamy razem z dzieckiem jedno za drugim ( widzimy plecy dziecka )

W mojej rodzinie każdy chodzi inaczej:

Tata tupie                                  (delikatnie uderzamy całymi dłońmi o plecy dziecka z przodu)

Mama stuka                              (palcami wskazującymi stukamy  po całych pleckach )

Brat biega                                 („ biegamy” wszystkimi paluszkami po całych pleckach )

A siostra skacze                        ( zaciskamy dłonie w piąstki i skaczemy po całych pleckach )

Babcia z dziadkiem chodzą tak.(delikatnie chodzimy po kręgosłupie)

A ty chodzisz jak ?                    ( poruszamy paluszkami w dowolny sposób)

4.2 Spacerek z mamą wg (Magdalena Nowak )

 Idę z mama na spacerek: tup, tup, tup         ( delikatnie dotykamy plecków)

Włosy czesze nam wiaterek- wiu, wiu, wiu  ( delikatnie dotykamy włoski)

Deszczyk także na nas pada- kap, kap, kap   ( palcami robimy deszczyk)

Lecz się smucić nie wypada-oj nie, oj nie       ( rysujemy uśmiech)

Czy deszcz pada, czy wiatr wieje                     (połaskotać raz za jednym, raz drugim uszkiem)

Z mamą zawsze jest weselej                             ( rysujemy uśmiech )

Z mama mi nie straszna plucha                        ( opukujemy plecki opuszkami)

Ani żadna zawierucha !                                      ( chwytamy za ramiona i delikatnie potrząsamy)

5.Wspólne czytanie opowiadania „ Czar dla mamy”   http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=1026


X tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska                        Mama-designstyle-love-heart-m

Temat zajęć: „Moja rodzina -Mama”

 Powitanie dzieci piosenką „ Jedna rączka ,druga rączka”  https://www.youtube.com/watch?v=RPt24yOqJ0w

Jedna ręka, druga ręka,

(dzieci pokazują po kolei ręce)

Ręce dwie (klaszczą trzy razy)

Jedna ręka, druga ręka,

(ponownie pokazują ręce)

Witają się. (machają rączkami)

ref: Skrzyżowane i do przodu, w górę, w dół.

(dzieci krzyżują ręce na ramionach, wyciągają przed siebie, unoszą i opuszczają)

Jedna rączka, druga rączka, zakręcimy bączka.

(wyciągają do przodu raz jedną, raz drugą dłoń, wykonują młynek dłońmi)

  1. Kłócą się
  2. Wspinają się
  3. Myją się
  4. Żegnają się

(dzieci bawią się analogicznie do pierwszej zwrotki)

2.Zabawy z mamą

2.1 Zabawa logopedyczna: Całuski dla mamy

Siadamy razem z dzieckiem naprzeciwko siebie i posyłamy nawzajem całuski na różne sposoby : usta w dzióbek- całusek na wprost, dzióbek skierowany w prawą stronę- „całus” z prawej, dzióbek skierowany w lewą stronę- „ całus” z lewej strony, krążymy  dookoła dzióbkiem – „ całuski na okrągło”

 2.2. Zabawa paluszkowa : Moja mama lubi….(wg Justyna Niedbała)

 Mojej mamy palce                     ( machamy wszystkimi paluszkami jednocześni)

Bardzo lubią harce                     ( kręcimy rączkami „młynek” w górę i w dół)

Lubią głaskać mnie po głowie  ( głaskamy po główce jedna ręką)

Lubią ściskać rączki obie           (  naprzemienne ściskanie jednej rączki przez drugą)

Lubią klepać mnie po brzuszku( klepiemy po brzuszku)

Albo drapać mnie po uszku      ( drapiemy się po uszku)

A najbardziej, wierz lub nie      ( klaszczemy w rączki)

Lubią mówić : KOCHAM CIĘ !   (tworzymy rączkami serduszko i wysyłamy całuska)

 3.„Matczyna miłość‘’- nauka piosenki

https://chomikuj.pl/Ewucka/Muzyka+dla+przedszkolaka/P*c5*82yta+z+u*c5*9bmiechem/Pi*c4*99ciolatki+vol.2/23+Mi*c5*82o*c5*9b*c4*87+matczyna,274632310.mp3(audio)

 Naukę piosenki rozpoczynamy od wysłuchania całego utworu. Warto omówić z dziećmi treść piosenki, zapytać o czym ona jest oraz omówić jej charakter (czy jest wesoła, czy smutna). Następnie uczymy dzieci całej piosenki. 

Tekst piosenki :

1.Umiesz wytłumaczyć sny
uspokoić mnie.

Ty ocierasz moje łzy

Kiedy jest mi źle

ref.
Na świecie jest bardzo wiele miłości
Jedna się kończ , a  inna zaczyna

Lecz ta, która w mym serduszku gości

To ta- najważniejsza- Matczyna.

2 Umiesz z klocków zrobić dom

Namalować las

Naucz mnie pamiętać go

I zatrzymać czas

ref:
Na świecie jest bardzo wiele miłości
Jedna się kończ , a  inna zaczyna

Lecz ta, która w mym serduszku gości

To ta- najważniejsza- Matczyna.

4. Masażyk relaksacyjny „ W mojej rodzinie”( wg Dominika Góra)

Siadamy razem z dzieckiem jedno za drugim ( widzimy plecy dziecka )

W mojej rodzinie każdy chodzi inaczej:

Tata tupie                                  (delikatnie uderzamy całymi dłońmi o plecy dziecka z przodu)

Mama stuka                              (palcami wskazującymi stukamy  po całych pleckach )

Brat biega                                 („ biegamy” wszystkimi paluszkami po całych pleckach )

A siostra skacze                        ( zaciskamy dłonie w piąstki i skaczemy po całych pleckach )

Babcia z dziadkiem chodzą tak.(delikatnie chodzimy po kręgosłupie)

A ty chodzisz jak ?                    ( poruszamy paluszkami w dowolny sposób)

5. Wspólne czytanie opowiadania „ Laurka dla mamy” http://nasze-bajki.pl/pl/przegladarka.aspx?bajka=6999


IX tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska

Temat zajęć: „W świecie muzyki”

 1.Powitanie dzieci piosenką „Wszyscy są, witam Was”

Przykładowy link: https://www.youtube.com/watch?v=h9wMpq8kqkA

Dzieci zgodnie z słowami piosenki naśladują ją.

Tekst piosenki:

Wszyscy są, witam Was, zaczynamy – już czas!

Jestem ja, jesteś Ty. Raz, dwa, trzy!

2.Lustra- zabawa

http://chomikuj.pl/derek.z/Dokumenty/Muzyka/Zabawy+slowno-muzyczne/16.+Lustra,307185076.mp3(audio)

Dziecko bawi się z rodzicami według słów piosenki

Dobieramy się parami,
Witamy się oklaskami.
Pocieramy się noskami
I stykamy się łokciami. 2x

Chwytamy ręce kolegi,
Trenujemy razem biegi.
A teraz wszyscy kucamy
I swoje ręce chwytamy. 2x

A na podłodze parami
Stopami się spotykamy
I za ręce się chwytamy.
Delikatnie się bujamy. 2x

Teraz wstajemy parami,
Jesteśmy swymi lustrami.
Jeden z nas ruch pokazuje
A drugi go naśladuje. 2x

3.Nauka piosenki „Roztańczone nutki”

 https://www.youtube.com/watch?v=pP5LwJA1Gu0

Do przedszkola wpadły nutki,
wszystkie miały czarne butki,
czarne szelki i czapeczki
i skakały jak piłeczki.

Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.

Poprosiły o mieszkanie
w dużym, czarnym fortepianie,
i biegały i skakały
po klawiszach czarno-białych.

Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.

Nawet na leżakowaniu,
przeszkadzały dzieciom w spaniu
i skakały po kocykach
w czarnych szelkach i bucikach.

Ta wysoko, tamta nisko,
ta z plecakiem, ta z walizką.
Roztańczone nutki trzy: do, re, mi, nutki trzy.

4,Zabawa „Rodzinna orkiestra”

 https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY

Dziecko wraz z innymi uczestnikami zabawy naśladuje grę na poszczególnych instrumentach z prezentacji

 5,Bajka o królewnie nutce

  https://www.youtube.com/watch?v=iU2jld4n5J0&t=746s

 6.Pożegnanie dzieci piosenką „Pożegnajmy się wesoło”

 https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

Dzieci zgodnie z słowami piosenki naśladują ją.

Tekst piosenki:

Pożegnajmy się wesoło zaklaszczemy raz, dwa, trzy.
Pożegnajmy się wesoło zaklaszczemy ja i ty.
Pożegnajmy się wesoło zatupiemy raz, dwa, trzy,
Pożegnajmy się wesoło już tupiemy ja i ty
Hop hop pa pa, żegnam wszystkich Was
cwałujemy jak koniki dziś muzyka żegna  nas.


VIII tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska

1.Powitanie dzieci piosenką „Przywitajmy się wesoło”

https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

Dzieci zgodnie ze słowami piosenki naśladują ją.

Tekst piosenki:

Przywitajmy się wesoło zaklaszczemy raz, dwa, trzy.
Przywitajmy się wesoło zaklaszczemy ja i ty.
Przywitamy się wesoło zatupiemy raz, dwa, trzy,
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty
Hop hop dzień dobry witam wszystkich Was
cwałujemy jak koniki dziś muzyka wita nas.

2.Zabawy muzyczno- ruchowe

2.1. „Baczność- Hymn Polski”

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

Rodzic wystukuje rytm, podczas którego dziecko porusza się. Na hasło „baczność- Hymn Polski” dziecko zatrzymuje się i staje na baczność wysłuchując fragment hymnu Polski. Zabawa kończy się wspólnym odśpiewaniem hymnu z rodzicem.

2.2. „Orły do gniazd”

https://www.youtube.com/watch?v=J9-Jhoth_tk

Na podłodze układamy kółko (np. z hula hop. wstążki itp.), które symbolizuje orle gniazdo. Dziecko odgrywa rolę orła i porusza się w rytm piosenki, a na przerwę w utworze musi szybko wrócić do gniazda.

 3.Quiz wiedzy o Polsce

  1. Polskie godło to:
    bocian
    skowronek
    biały orzeł na czerwonym tle
  1. Bałtyk to nazwa:
    gór
    morza
    miasta
  1. Kolory polskiej flagi to:
    biały i czerwony
    biały i niebieski
    czerwony i czarny 
  1. W naszym kraju mówimy:
    po francusku
    po rosyjsku
    po polsku
  2. W Polsce rządzi:
    król
    prezydent
    święty Mikołaj

 4.Wysłuchanie piosenki „Jestem Polakiem” , odśpiewanie refrenu i nauka zwrotek piosenki

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

1 Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka Nas

Ref: Jesteśmy Polką …
2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką…
3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką …
4 Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
Pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Skąd szarym morzem
Można wyruszyć dalej w świat

Ref: Jesteśmy Polką…

5.Relaks „Orzeł Polski”

https://www.youtube.com/watch?v=t-JD2bnNQvY

Dziecko podczas słuchania utworu ma za zadanie wykonać kartę pracy z linku: https://przedszkouczek.pl/wp-content/uploads/2020/03/Labirynt.pdf


VII tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latkówniepod

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska

Temat zajęć: „Jestem Polakiem”

 1.Powitanie dzieci piosenką „Przywitajmy się wesoło”

Przykładowy link: https://www.youtube.com/watch?v=dvSAoxWiVT4

Dzieci zgodnie z słowami piosenki naśladują ją.

Tekst piosenki:

Przywitajmy się wesoło zaklaszczemy raz, dwa, trzy.
Przywitajmy się wesoło zaklaszczemy ja i ty.
Przywitamy się wesoło zatupiemy raz, dwa, trzy,
Przywitamy się wesoło już tupiemy ja i ty
Hop hop dzień dobry witam wszystkich Was
cwałujemy jak koniki dziś muzyka wita nas.

2.Wspólne oglądanie prezentacji dotyczących Polski

 Link do prezentacji To jest mój kraj”  https://www.youtube.com/watch?v=jnV_yEm8G1U

 Link do prezentacji „Katechizm polskiego dziecka” https://www.youtube.com/watch?v=58IaxG-4S3M

Link do prezentacji „Polskie symbole narodowe” https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A

Link do prezentacji „Święto flagi” https://www.youtube.com/watch?v=AMi7DWaQsVk

3.Wysłuchanie i próba odśpiewania w pozycji „na baczność” hymnu Polski

https://www.youtube.com/watch?v=ioUutRw9WeQ

Jeszcze Polska nie zginęła,

Kiedy my żyjemy.

Co nam obca przemoc wzięła,

Szablą odbierzemy.

 

Marsz, marsz Dąbrowski,

Z ziemi włoskiej do Polski.

 Za twoim przewodem

Złączmy się z narodem.

 4.Wysłuchanie piosenki „jestem Polakiem” i nauka refrenu

https://www.youtube.com/watch?v=plug6OIrxRM

 Ref: Jesteśmy Polką i Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił,
Chcemy byś również kochał ją i ty i ty

1 Ciuchcia na dworcu czeka
Dziś wszystkie dzieci pojadą nią by poznać kraj
Ciuchcia pomknie daleko i przygód wiele
Na pewno w drodze spotka Nas

Ref: Jesteśmy Polką …

2 Pierwsze jest Zakopane miejsce wspaniałe
Gdzie góry i górale są
Kraków to miasto stare w nim piękny Wawel
Obok Wawelu mieszkał smok

Ref: Jesteśmy Polką…
3 Teraz to już Warszawa to ważna sprawa
Bo tu stolica Polski jest
Wisła, Pałac Kultury, Królewski Zamek
I wiele innych pięknych miejsc

Ref: Jesteśmy Polką …
4 Toruń z daleka pachnie, bo słodki zapach
Pierników kusi mocno nas
Podróż skończymy w Gdańsku
Skąd szarym morzem
Można wyruszyć dalej w świat

Ref: Jesteśmy Polką…
5.Relaks „Flaga narodowa”

https://www.youtube.com/watch?v=t-JD2bnNQvY

Dziecko podczas słuchania utworu ma za zadanie namalować flagę Polski.


VI tydzień

Zajęcia Rytmiki dla 5- 6 latków

opracowała:  mgr Lucyna Gawińska

Temat zajęć: „Wiosna w ogrodzie cz. 1  ”

 1.Powitanie dzieci piosenką „Dzień, dzień dobry” ( zabawa dźwiękonaśladowcza)  słowa i muzyka Katarzyna Kulikowska

Tekst piosenki z opisem ruchów:

Dzień, dzień dobry,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

przywitajmy się !      (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Dzień, dzień dobry,    ( odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

Przywitajmy się ( uderzmy dłońmi o uda )

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

 2.Zabawy muzyczno- ruchowe

2.1. „Stoi różyczka”- zabawa ludowa  https://www.youtube.com/watch?v=9xJ3n6cX1sg

Uczestnicy zabawy stoją w kole, a jedno z nich wchodzi do środka i odgrywa rolę „różyczki”. Pozostali kręcą się w kółko i śpiewają:

Stoi Różyczka w czerwonym wieńcu,

My się kłaniamy jako książęciu. (wszyscy zatrzymują się i kłaniają różyczce)

Ty, Różyczko, dobrze wiesz,

dobrze wiesz, dobrze wiesz,

Kogo kochasz, tego bierz,

Tego bierz! (różyczka wybiera jednego z uczestników zabawy i zamienia się z nim rolami)

2.2. „Mały ogrodnik”

 “Walc kwiatów” Piotr Czajkowski https://www.youtube.com/watch?v=GC7PycSBILc

Rodzic włącza utwór. Dziecko kuca i udaje „nasionko’. Rodzic jest „ogrodnikiem” i pielęgnuje „nasionko” aby urosło ( przytula je, podlewa, głaszcze itp.)W czasie pielęgnacji nasionko zaczyna kiełkować i powoli staje się pięknym kwiatem (dziecko powoli się podnosi)

3.„Maszeruje wiosna” K. Bożek-Gowik- nauka refrenu i 1 zwrotki

Przykładowy link: https://www.youtube.com/watch?v=DnH0l6NK6vI

1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna.
Ma spódniczkę mini, sznurowane butki
i jeden warkoczyk krótki.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu
małą torebeczkę. Chętnie żuje gumę i robi
balony a z nich każdy jest zielony.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas
każda trawka chce być już zielona.
gdybyś zapomniała inną drogą poszła
zima by została mroźna.

Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło
lecą i świergocą głośno i wesoło.
Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat,
gdy go w górę wznosi zielenieje świat !

4.Pożegnanie dzieci piosenką „Do widzenia, pożegnajmy się…” ( zabawa dźwiękonaśladowcza)   słowa i muzyka Katarzyna Kulikowska

Tekst piosenki z opisem ruchów:

Dzień, dzień dobry,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

przywitajmy się !   (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Dzień, dzień dobry,    ( odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

Przywitajmy się ( uderzmy dłońmi o uda )

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

 2.Zabawa muzyczno- ruchowa „wstawajcie zajączki”

 Rodzic umawia się z dzieckiem , o której będzie pobudka zajączków. Może to być piąta, siódma itp. Dziecko „zajączek” kładzie się na dywanie. Rodzic klaszcze w dłonie. Dziecko liczy uderzenia. „Zajączek” może wstać tylko wtedy, gdy liczba klaśnięć będzie się zgadzała z wcześniej umówioną godziną. Na hasło „dobranoc” „zajączek” znowu usypia i czeka na godzinę pobudki.

 3.„Nie chodź kurko na podwórko”- osłuchanie z piosenką  https://www.youtube.com/watch?v=sVkUo-JjdSM

Dziecko siada w wygodnym miejscu i słucha piosenki.

Tekst piosenki:

Nie chodź kurko na podwórko,

maluj jaja od samego ranka,

dziobkiem kreskę, łapką gwiazdkę

i będzie pisanka

Ref.  Bo na Święta Wielkanocne jajka musza być,

nie takie zwyczajne ale kolorowe,

aby jeszcze lepiej smakowały ci,

w kropki i w paseczki,

w kolka i w gwiazdeczki,

w ciapki żółte i różowe i pomarańczowe/ x2

Ty zajączku już nie biegaj,

maluj z kurką,

maluj jajka białe,

tu kropeczka tam kreseczka,

piękne będą całe.

Ref. …

4.Pożegnanie dzieci piosenką „Do widzenia, pożegnajmy się…” ( zabawa dźwiękonaśladowcza) słowa i muzyka Katarzyna Kulikowska

Tekst piosenki z opisem ruchów:

Dzień, dzień dobry,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

przywitajmy się !      (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Dzień, dzień dobry,    ( odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

Przywitajmy się ( uderzmy dłońmi o uda )

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

 2.Zabawa muzyczno-ruchowa „kurczęta”

https://www.youtube.com/watch?v=e2ziz9Z6G84

Dziecko podczas słuchania melodii ruchem ilustruje jej treść. Na przerwę w muzyce przykuca i „dziobie ziarno”, stukając paluszkiem w podłogę.

 3.Zabawy z piosenką „ Nie chodź kurko na podwórko”

 https://www.youtube.com/watch?v=sVkUo-JjdSM

 3.1 Ćwiczenia rytmiczne przy piosence

Rodzic prosi, aby podczas słuchania piosenki dziecko zagrało jej rytm na dowolnym instrumencie (np dwie łyżki, kredki, pudełko).

 3.2. Śpiewanie piosenki sylabami

Rodzic prosi dziecko, aby podczas piosenki śpiewało melodię sylabami zamiast słów (np. lalala…, lololo…,tatata…, blebleble… itp.

 3.3. Śpiewanie piosenki z tekstem

 Dziecko śpiewa  refren piosenki. Następnie uczymy dziecko zwrotek piosenki. Dziecko powtarza za nami tekst, a następnie próbuje zaśpiewać go z muzyką. Podczas nauki tekstu możemy ruchem naśladować słowa piosenki. To ułatwi dziecku zapamiętanie tekstu.

Tekst piosenki:

Nie chodź kurko na podwórko,

maluj jaja od samego ranka,

dziobkiem kreskę, łapką gwiazdkę

i będzie pisanka

Ref.  Bo na Święta Wielkanocne jajka musza być,

nie takie zwyczajne ale kolorowe,

 aby jeszcze lepiej smakowały ci,

w kropki i w paseczki,

 w kolka i w gwiazdeczki,

w ciapki żółte i różowe i pomarańczowe/ x2

Ty zajączku już nie biegaj,

maluj z kurką,

maluj jajka białe,

tu kropeczka tam kreseczka,

piękne będą całe.

Ref. …

4.Pożegnanie dzieci piosenką „Do widzenia, pożegnajmy się…” ( zabawa dźwiękonaśladowcza)  słowa i muzyka Katarzyna Kulikowska

Tekst piosenki z opisem ruchów:

Dzień, dzień dobry,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

przywitajmy się !      (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Dzień, dzień dobry,    ( odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

Przywitajmy się ( uderzmy dłońmi o uda )

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

 2.Utrwalenie ćwiczeń przygotowujących aparat głosowy do śpiewu

2.1. Ćwiczenie aparatu artykulacyjnego „Balonik”

 Dziecko jest balonikiem. Nabiera w policzki dużo powietrza, a następnie powoli je wypuszcza wypowiadając głoskę sss…

 2.2. Ćwiczenie oddechowe „Piórko” autor: nieznany

 Rodzic daje dziecku mały kawałek papieru, symbolizujący piórko.  W trakcie muzyki dziecko puszcza piórko i dmucha na nie tak, żeby nie spadło na ziemię.

2.3. Zabawa „Tańczące chusteczki” autor: nieznany

Dziecko tańczy z chusteczką w rytm muzyki. Gdy rodzic zatrzyma na chwilę muzykę, dziecko podnosi chusteczkę na wysokość swojego nosa i przy zamkniętych ustach musi dmuchać tak, aby chusteczka zatańczyła. Zabawę kontynuujemy do końca utworu.

  3.Utrwalenie „To wiosna”  słowa i muzyka Danuta i Karol Jagiełło

 Tekst piosenki z opisem ruchów:

Dzień, dzień dobry,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

przywitajmy się !      (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Dzień, dzień dobry,    ( odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

Przywitajmy się ( uderzmy dłońmi o uda )

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

 2.Ćwiczenia ruchowe przy muzyce

 2.1. Rozruszanka „Boogie woogie”  autor: Marta Bogdanowicz

 Uczestnicy zabawy stoją w kole (rodzic naprzeciwko dziecka) i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki:

Do przodu prawą rękę daj,

do tyłu prawą rękę daj,

do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią,

bo przy boogie – boogie – woogie (ruszanie biodrami) trzeba w koło kręcić się (obrót)

no i klaskać trzeba raz, dwa, trzy! (klaśnięcia)

Ref. Boogie – woogie (ruszanie biodrami) ahoj! (podskok) x3

I od nowa zaczynamy taniec ten! (wracamy na swoje miejsce, kręcąc się w kółko)

(Zabawę kontynuujemy z wymienionymi kolejno w piosence częściami ciała: lewą ręką, prawą nogą, lewą nogą)

 2.2. Zabawa ruchowa „Kiedy jesteś smutny” słowa i muzyka Danuta i Karol  Jagiełło

Dzieci śpiewają zwrotki piosenki, a podczas refrenu dodatkowo wykonują ruchy zgodnie z  tekstem

Test piosenki z opisem ruchów:

  1. Kiedy jesteś smutny,

gdy humoru nie masz,

a świat cały w twoich oczach szary jest,

nie czekaj już dłużej,

stań tu razem z nami

i powtarzaj każdy ruch i gest.

Ref. Do przodu, do przodu,

raz, dwa, trzy, (trzy kroki w przód)

do tyłu, do tyłu,

raz, dwa, trzy, (trzy kroki w tył)

w lewo, w bok, (krok w lewo)

w prawo, w bok (krok w prawo)

i do góry skok. (podskok) /bis

  1. Kiedy jesteś smutny,

gdy humoru nie masz,

a świat cały…

Ref. Do dołu, do dołu, (kucamy)

raz, dwa, trzy, (trzy uderzenia rączką o podłogę)

do góry, do góry, (podnosimy się)

raz, dwa, trzy (trzy klaśnięcia dłońmi nad głową)

w lewo, w bok…

  1. Kiedy jesteś smutny,

gdy humoru nie masz,

a świat cały…

Ref. Dokoła, dokoła, (obrót wokół własnej osi)

raz, dwa, trzy,

dokoła, dokoła,

raz, dwa, trzy,

w lewo, w bok…

3.Nauka piosenki „To wiosna” słowa i muzyka Danuta i Karol Jagiełło

 Naukę piosenki rozpoczynamy od wysłuchania całego utworu. Warto omówić z dziećmi treść piosenki, jej charakter (czy jest wesoła, czy smutna). Dziecko powinno refren w utworze oraz określić nam liczbę zwrotek w piosence. Naukę śpiewu rozpoczynamy od  refrenu.   

 Tekst piosenki:

I .Kto to może być, tego nie wie nikt,

nieco cieplej się zrobiło,

mówią, że zza morza przybył ktoś,

wszystko wokół się zmieniło. (bis)

Ref.: To wiosna, zielona wiosna,

oczarowała swą urodą cały świat,

to wiosna, zielona wiosna,

pachnąca tak, jak najpiękniejszy w świecie kwiat. (bis)

II.Tak jak w pięknym śnie wszystko budzi się,

kwitną w sadzie pierwsze drzewa,

mówią, że zza morza przybył ktoś,

każdy ptak już o tym śpiewa.

Ref.: To wiosna, zielona wiosna…

 4.Pożegnanie dzieci piosenką „Do widzenia, pożegnajmy się…” ( zabawa dźwiękonaśladowcza) słowa i muzyka Katarzyna Kulikowska

 Tekst piosenki z opisem ruchów:

Do widzenia,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Do widzenia,

pożegnajmy się !   (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Do widzenia,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Do widzenia,

Pożegnajmy się

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

5.Relaks przy muzyce muzyce” Alan Menken

Tekst piosenki z opisem ruchów:

Dzień, dzień dobry,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

przywitajmy się !   (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Dzień, dzień dobry,    ( odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Dzień, dzień dobry,

Przywitajmy się ( uderzmy dłońmi o uda )

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

 2.Ćwiczenia ruchowe przy muzyce

 2.1. Rozruszanka „Boogie woogie”

 Uczestnicy zabawy stoją w kole (rodzic naprzeciwko dziecka) i wykonują ruchy zgodnie ze słowami piosenki:

Do przodu prawą rękę daj,

do tyłu prawą rękę daj,

do przodu prawą rękę daj i pomachaj nią,

bo przy boogie – boogie – woogie (ruszanie biodrami) trzeba w koło kręcić się (obrót)

no i klaskać trzeba raz, dwa, trzy! (klaśnięcia)

Ref. Boogie – woogie (ruszanie biodrami) ahoj! (podskok) x3

I od nowa zaczynamy taniec ten! (wracamy na swoje miejsce, kręcąc się w kółko)

(Zabawę kontynuujemy z wymienionymi kolejno w piosence częściami ciała: lewą ręką, prawą nogą, lewą nogą)

 2.2. Zabawa ruchowa „Kiedy jesteś smutny”

 Dzieci śpiewają zwrotki piosenki, a podczas refrenu dodatkowo wykonują ruchy zgodnie z  tekstem

Test piosenki z opisem ruchów:

  1. Kiedy jesteś smutny,

gdy humoru nie masz,

a świat cały w twoich oczach szary jest,

nie czekaj już dłużej,

stań tu razem z nami

i powtarzaj każdy ruch i gest.

Ref. Do przodu, do przodu,

raz, dwa, trzy, (trzy kroki w przód)

do tyłu, do tyłu,

raz, dwa, trzy, (trzy kroki w tył)

w lewo, w bok, (krok w lewo)

w prawo, w bok (krok w prawo)

i do góry skok. (podskok) /bis

  1. Kiedy jesteś smutny,

gdy humoru nie masz,

a świat cały…

Ref. Do dołu, do dołu, (kucamy)

raz, dwa, trzy, (trzy uderzenia rączką o podłogę)

do góry, do góry, (podnosimy się)

raz, dwa, trzy (trzy klaśnięcia dłońmi nad 3

  1. Kiedy jesteś smutny,

gdy humoru nie masz,

a świat cały…

Ref. Dokoła, dokoła, (obrót wokół własnej osi)

raz, dwa, trzy,

dokoła, dokoła,

raz, dwa, trzy,

w lewo, w bok…

3.Pożegnanie dzieci piosenką „Do widzenia, pożegnajmy się…” ( zabawa dźwiękonaśladowcza)

Tekst piosenki z opisem ruchów:

Do widzenia,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Do widzenia,

pożegnajmy się !   (uderzamy dłońmi o uda)

Zatańczymy, zaśpiewamy  (wykonujemy obrót wokół osi)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

Do widzenia,  (odwracamy się w prawo i w lewo i kiwamy głową)

Do widzenia,

Pożegnajmy się

Zaklaszczemy, wytupiemy (klaszczemy i tupiemy)

fideralalala,  (młynek rączkami w powietrzu)

hej ! (podskakujemy i wykrzykujemy głośno „hej!”)

4,Relaks przy muzyce

Dziecko wybiera ulubionego misia, kładzie się i odpoczywa przy dźwiękach melodii.

 

 

Autorzy tekstów i muzyki

Utwory nr 1 „Przywitanka” „Powitanka”- Katarzyna Kulikowska

Utwór nr 2 „Boogie woogie”- Marta Bogdanowicz

Utwór nr 3 „Kiedy jesteś smutny”- Danuta i Karol Jagiełło

Utwór nr 4 „Pożegnanka” – Katarzyna Kulikowska

Utwór nr 5 „Relaks przy muzyce”- Alan Menken

Zmiana wielkości czcionki