Warsztaty

W dniach 8-9.09.2016r. uczniowie Niepublicznego Zespołu Szkół i Placówek w Wipsowie uczestniczyli w warsztatach:
„Cudze chwalicie, swego nie znacie. Poznajemy Jastrzębią Górę i Ruchome Wydmy w Łebie”.
8 września 2016 roku uczniowie wyjechali  w kierunku  Morza Bałtyckiego. Warsztaty rozpoczęły się kilkugodzinną wycieczką  do Słowińskiego Parku Narodowego i najlepiej zachowanych w Europie Środkowej wydm ruchomych. Na wydmy dotarliśmy meleksami.   Największe z wydm osiągają ponad 30m wysokości i ok. km długości. Oprócz wędrujących piasków w skład parku wchodzą przymorskie jeziora. Uczestnicy wycieczki mieli okazję płynąć statkiem po jednym z nich, a mianowicie po Jeziorze Łebsko.
Po wspaniałym rejsie kolejnym etapem wycieczki był przejazd do Łeby, jednej z najpopularniejszych miejscowości położonych nad morzem,  na obrzeżu Słowińskiego Parku Narodowego. Po kolacji uczniowie korzystali z basenu położonego na terenie pensjonatu, w którym zatrzymaliśmy się na nocleg. Dzień zakończono ogniskiem i pieczeniem kiełbasek.
Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od kilkugodzinnego pobytu w niesamowitym Fokarium –Sea Parku w Sarbsku. Dzieci zobaczyły: oceanarium prehistoryczne 3D, park makiet zwierząt morskich, park miniatur latarni morskich, „błękitka” mówiącego wieloryba- interaktywne widowisko multimedialne z udziałem zabawnego wieloryba, muzeum marynistyczne, park linowy dla dzieci, wrak na wspak, który u niejednego wywołał zaburzenia błędnika, place zabaw wewnątrz repliki galeonu. Najciekawszym punktem programu podczas pobytu w Sea Parku był pokaz karmienia fok. Dzieci podziwiały jak zwierzęta reagują na komendy trenerów np. klaszczą, skaczą, „witają się”. Uczestniczyliśmy w dwóch pokazach: uchatek kalifornijskich i fok szarych.
Kolejnym punktem podróży była Jastrzębia Góra, w której udaliśmy się na plażę, tam podziwialiśmy najwyższy klif w Polsce. Warsztaty zakończyliśmy przejazdem na przylądek Rozewie gdzie zwiedzaliśmy latarnię morską.
Z pewnością  każdy uczestnik warsztatów przekonał się,że cudze chwalimy swego nie znamy i przyzna, że podróże kształcą.

 


Warsztaty językowe: Poznań- Słubice- Berlin- Tropical Island- Gniezno
W dniach 21-24 czerwca 2015r. Odbyły się, jak co roku, wyjazdowe warsztaty językowe po krajach niemieckojęzycznych. Tym razem uczniowie naszej szkoły odwiedzili Poznań, Słubice, Berlin, Tropical Island oraz Gniezno.
Pierwszego dnia zwiedzali Poznań. Spacerowali po Starym Mieście, zobaczyli m. in. ratusz ze słynnymi koziołkami, pręgierz, zabytkowe kamienice, barokowy kościół farny i inne zabytki.
Drugi dzień to pobyt w Berlinie, przejazd w pobliżu ,,Muru berlińskiego”, opery, Uniwersytetu Berlińskiego, Katedry Berlińskiej, Czerwonego Ratusza, Bramy Brandenburskiej, Parlamentu Niemieckiego.
Uczniów bardzo zaciekawiło Muzeum techniki, w którym znajdowały się eksponaty wielkich lokomotyw, i wagonów, samoloty, samochody, motocykle i rowery, a nawet statki i łodzie. Wszystkie te pojazdy prezentowały rozwój techniki od starożytnych rekonstrukcji do nowoczesnych. W  muzeum czekało też na dzieci około 250 eksperymentów. Mogły dotykać eksponatów, wprawiać w ruch, badać jak działają. Ciekawą atrakcją była chatka czarownicy, w której można dać się zakręcić. Pokonywanie kolejnych sal to niezapomniane wyzwanie i przygoda.
Trzeci dzień uczniowie spędzili na zabawie w ogromnym, wodnym parku rozrywki- Tropical Island koło Berlina. To kraina pełna egzotyki: spacery po plaży Morza Południowego, ekspedycje po Lesie ?Tropikalnym, relaks w Strefie Saun. Dzieci korzystały z kąpieli, pływały i zjeżdżały na zjeżdżalniach wodnych. Był to niesamowity dzień pełen wrażeń.
Czwartego dnia uczniowie pojechali do Gniezna-aby zwiedzić pierwszą stolicę Polski. Zobaczyli tam m. in. Katedrę Gnieźnieńską i pomnik Bolesława Chrobrego.
Następnym przystankiem w drodze powrotnej do domu był Toruń. Tutaj spacerowali po Starówce. Widzieli Krzywą Wieżę, dom Kopernika, Ratusz. W czasie wolnym zakupili słynne toruńskie pierniki.
Po tylu dniach atrakcji i wspaniałych wrażeń uczniowie z radością powitali Wipsowo.
Zmęczeni, ale zadowoleni już czekają na następne warsztaty.


„Widzę, słyszę, dotykam-nauczyłem się” – szkolne warsztaty na Helu
Promyki słońca muskające nasze twarze, szum morza i miękki piasek między palcami. Czy istnieje przyjemniejszy sposób na żegnanie lata niż warsztaty szkole spędzone nad polskim morzem? Uczniowie szkoły podstawowej oraz gimnazjum pojechali 10 września na Hel w ramach szkolnych warsztatów „Widzę, słyszę, dotykam-nauczyłem się”. Edukacja nie musi zamykać się w czerech ścianach klas. Dużo lepiej zapamiętuje się nowe informacje, gdy można ich doświadczyć na własnej skórze.
Dzień przed wyjazdem p. Sylwia wraz z p. Irminą i p. Olą przygotowały prezentację multimedialną o miejscach, które uczniowie mieli odwiedzić w ramach warsztatów. Informacje podane były w przystępny sposób i opatrzone atrakcyjnymi fotografiami. Wszystkim prezentacja bardzo się spodobała i już nie mogli się doczekać, aby zobaczyć to wszystko na własne oczy.
Opiekunkami w czasie wyjazdu były p. dyrektor, p. Ania, p. Zosia i p. Irmina. Zbiórka o 6.15 w Wipsowie przebiegła prawidłowo i o 6.30 można było ruszyć w podróż. Nie obyło się bez paru przystanków na rozprostowanie nóg i skorzystanie z łazienki, ponieważ cała podróż na Hel trwała aż 4 godziny! Nikt się jednak nie nudził w czasie jazdy gdyż czas umilało nam dwóch przewodników. Z głośników rozlegała się także wesoła muzyka, a w drodze powrotnej uczniowie mogli obejrzeć ciekawe filmiki z serii „Magiczne drzewo”.
Pierwszym punktem zwiedzania Helu było molo, gdzie dzieci mogły nacieszyć oczy szerokim morzem, posłuchać wielu ciekawostek pana przewodnika a nawet zobaczyć żywe meduzy. Niedaleko molo znajduje się latarnia morska. W czasie obrony Helu 19 września 1939 roku, latarnia została wysadzona w powietrze przez polskich saperów, dla utrudnienia celowania niemieckiej artylerii. W roku 1942, w czasie okupacji niemieckiej latarnię odbudowano a w roku 2001 latarnia przeszła gruntowny remont. Droga na szczyt tego zabytku nie była łatwa, ale zapierający dech w piersiach widok na samym szczycie wart był całego wysiłku.
Po chwili na zakup pamiątek, grupa udała się na smaczną grochówkę do niedalekiej restauracji ze wspaniałym widokiem na morze. Świeże morskie powietrze sprawiło, że każdy miał istnie wilczy apetyt.
Następnym punktem programu było zwiedzanie fokarium i obserwacja odbywającego się tam o określonych porach karmienia fok. Fokarium wspomaga odtworzenie i ochronę fok szarych w rejonie południowego Bałtyku. Ośrodek istnieje od 1999 roku, choć działalność na rzecz badań i ochrony fok podjęto znacznie wcześniej. Wszyscy byli zachwyceni widokiem pluskających wesoło zwierząt. Niektóre z nich wykonywały ciekawe sztuczki jak na przykład przynoszenie wyrzuconych przez treserki kolorowych piłek.
Gdy foki skończyły swoje popisy, uczniowie mieli czas na lody oraz na pluskanie się w morzu. Był to moment, na który wszyscy czekali cały dzień. Czy można przyjechać nad morze i nie zanurzyć w nim nawet palca? Pogoda sprzyjała ponieważ było bardzo słonecznie i nawet panie nauczycielki dały się skusić na spacer plażą po ciepłym piasku. Woda była zadziwiająco przyjemna. Dla dalszej ochłody można było kupić lody włoskie w pobliskiej budce. Kto jeszcze tego nie zrobił mógł kupić pamiątki w rozsypanych przy plaży sklepikach.
Ostatnim punktem programu był godzinny rejs statkiem. Niektóre dzieci bały się spienionych fal i hałasu silnika, ale błyskawicznie oswoiły się z nową sytuacją i cieszyły widokiem oddalającego się brzegu. Kapitan statku był bardzo przyjazny i zapraszał dzieci do kabiny, gdzie pozwalał założyć swoją kapitańską czapkę oraz czapki marynarskie, zrobić sobie zdjęcie a nawet dotknąć steru. Chętnych było wielu, na szczęście rejs był dość długi by wszyscy zainteresowani mogli skorzystać z tej oferty. Żal było opuszczać statek, ale zbliżał się wieczór i czas było wracać w wipsowskie strony.
Aby nauka na warsztatach nie poszła w las, pani dyrektor rozdała ulotki z informacjami o helskim fokarium i powiedziała, że niedługo odbędzie się konkurs wiedzy. Na ulotkach była lista pytań wraz z odpowiedziami,więc każdy będzie mógł rzetelnie przygotować się do konkursu. Podróż powrotna minęła spokojnie. Część uczniów spała, część oglądała film, ale wielu z nich wciąż miało energię na rozmowy i wspólne zabawy. Autobus dojechał do Wipsowa o godzinie 22.00. Wszyscy byli zmęczeni, ale niewątpliwie zadowoleni z wyjazdu. Czekamy na kolejne!
Irmina Kłoss – nauczyciel języka angielskiego


Zagraniczne warsztaty z języka niemieckiego.
Uczniowie naszej szkoły jak co roku wyjechali na zagraniczne warsztaty z języka niemieckiego. Celem jak zawsze było obcowanie z językiem obcym.
Po drodze uczestnicy wycieczki zatrzymali się w Solcu Kujawskim, gdzie zwiedzali Jura Park i Muzeum Ziemi im. Karola Sabatha. Drugiego dnia pojechali na Tropical Islands – największy w Europie tropikalny park rozrywki- niedaleko Berlina. Znajduje się tam imitacja morza, sztuczne wiry, fontanny, jaskinie porośnięte bujną roślinnością, zjeżdżalnie i piękna plaża.
Trzeciego dnia podczas pobytu w Berlinie uczniowie zobaczyli słynną Aleję Lipową, Bramę Brandenburską, historyczny fragment Muru Berlińskiego oraz Reichstag.Zwiedzili też jedno ze słynnych muzeów Pergamonmuseum. Następnie w Poczdamie odwiedzili miejsce podpisania traktatu poczdamskiego oraz ogrody pałacowe SanSouci.
W drodze powrotnej do Wipsowa zwiedzili Toruń, gdzie uczestniczyli w w warsztatach w zakładzie piernikarskim. Poznali historię i tradycje związane z piernikami oraz własnoręcznie przygotowali je do wypieku w wielu różnych kształtach(serduszka, koguty, kareta, herb Torunia i inne).
Warsztaty językowe upłynęły szybko i zapewniły uczniom wiele niesamowitych atrakcji.


Warsztaty języka niemieckiego

Warsztaty języka niemieckiego to nie tylko zachęta do nauki języka, ale przede wszystkim kontakt z żywym językiem, jego naturalnym brzmieniem i melodią.
O tym, że najlepiej uczyć się języka w kraju, w którym język ten służy do codziennego porozumiewania się jego mieszkańców, wiadomo od dawna. Nikt zatem nie powinien mieć wątpliwości, że wyjazd do Niemiec to znakomita okazja do kontaktu z kulturą tego kraju, ale także do podszlifowania znajomości tego języka.