PROPOZYCJA ZABAW-MARZEC 23-27

MARZEC-23-27

Propozycje zabaw na 4 tydzień  marca

Wiosenne porządki – 23.03.2020 r. – 27.03.2020 r.

Umiejętności dziecka:

  • zna i opisuje niektóre zjawiska atmosferyczne występujące wiosną
  • stosuje w wypowiedziach nowo poznane wyrazy dotyczące cech pory roku
  • uważnie słucha opowiadania i zadaje pytania do jego treści
  • wnioskuje o obserwowanych zmianach w przyrodzie w związku ze zmianą pór roku
  • akompaniuje z wykorzystaniem instrumentu muzycznego
  • tworzy proste kompozycje muzyczne
  • tworzy twórcze opowiadania, zachowując kolejność wydarzeń
  • wykonuje kompozycje przestrzenne z różnorodnego materiału plastycznego
  • grupuje obiekty w sensowny sposób i formułuje uogólnienia typu: to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne
  • określa położenie przedmiotów w przestrzeni
  • potrafi zapamiętać układ przedmiotów i dostrzega zmiany w ich położeniu
  • rozpoznaje i nazywa podstawowe figury geometryczne
  • jest spostrzegawcze
  • rozpoznaje i nazywa niektóre urządzenia gospodarstwa domowego
  • opisuje słownie przeznaczenie niektórych urządzeń
  • umie wyróżnić urządzenia elektryczne spośród sprzętów wykorzystywanych w gospodarstwie domowym
  • rozumie, że wolno korzystać z urządzeń elektrycznych wyłącznie za zgodą i pod opieką dorosłych
  • zna znaki ostrzegające przed niebezpieczeństwem porażenia prądem
  • ma świadomość, że podczas korzystania z urządzeń elektrycznych trzeba przestrzegać zasad bezpieczeństwa i zachowywać ostrożność
  • chętnie podejmuje zabawy słowne
  • zna etapy czynności pielęgnacyjnych na działce uprawnej
  • zna nazwy i zastosowanie wybranych narzędzi ogrodniczych

 

 

  1. Opowiadanie „Pączki i kotki”

– Dzisiaj będziecie detektywami – powiedziała pani.

Bardzo się zaciekawiliśmy, bo detektywi mają ciekawe życie: chodzą i szukają śladów, a potem rozwiązują zagadki.

– Jakich śladów będziemy szukać? – spytała Ania.

– Śladów wiosny – oznajmiła pani.

– A w jakich butach chodzi wiosna? – spytał Marek.

Marek jest fajnym kolegą, ale czasem nic nie rozumie. Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, a Marek powiedział, że nie ma z czego, bo detektywi w telewizji zawsze szukają śladów butów, no a jeśli nie wiadomo, w jakich butach chodzi wiosna, to skąd będzie wiadomo, jakie ślady zostawia?

– Ślady wiosny są zupełnie inne – wyjaśniła pani. – Najważniejsze to kwiatki, pączki i kotki, ale nie tylko. Sami zobaczycie!

Więc ubraliśmy się i ruszyliśmy na poszukiwania jak prawdziwi detektywi. Dzień był zimny i pochmurny. Śnieg już stopniał, ale wszystko wyglądało buro i brzydko.

– Lepiej wracajmy – powiedział Janek. – Przecież widać, że wiosna jeszcze nie przyszła.

– Gdyby detektywi tak szybko się poddawali, to nie rozwiązaliby żadnej zagadki – odparła pani.

Więc zaczęliśmy szukać. Na pierwszy rzut oka wydawało się, że wszystko jest tak, jak w zimie. Ale potem zobaczyliśmy, że jakiś ptak wyciąga z krzaków długą słomkę i frunie z nią na drzewo.

– Buduje gniazdo – wyjaśniła pani. – To już pierwszy ślad wiosny!

Potem Janek zauważył, że na żywopłocie pojawiły się malutkie, jeszcze stulone listeczki.

– To są pączki – oznajmiła pani.

Marek bardzo się rozczarował, bo myślał, że śladami wiosny są pączki z lukrem i że je znajdziemy i zjemy.

To był już drugi ślad wiosny, więc zaczęliśmy szukać kolejnych. Okazało się, że choć jest zimno, to obudziły się już różne robaczki, które chodziły sobie i pełzały po trawniku. Ania zauważyła, że słychać ładny śpiew ptaków, a nie tylko krakanie wron i ćwierkanie wróbli. No, i w końcu znaleźliśmy krzak kwitnącej forsycji! Jej żółte kwiatki dopiero się rozchylały, ale był to najlepszy dowód na to, że wiosna już tu jest!

– Tylko kotków nie znaleźliśmy – zmartwiła się Ania.

– Nieprawda! Ja znalazłem! – krzyknął Marek, strasznie zadowolony z siebie. – O, tam!

I pokazał okno sąsiadów, gdzie na parapecie spał nasz znajomy kot Stefan.

– Marek! – zawołała Ania. – Chodzi o kotki na drzewie!

I wszyscy zaczęli się śmiać. Tylko Marek nie rozumiał, o co chodzi i powiedział, że jak nam tak bardzo zależy, to może poprosić Stefana, żeby na chwilę wszedł na drzewo. Jeśli to ma przyspieszyć nadejście wiosny, to czemu nie?

Maciejka Mazan

Przeczytajcie dzieciom opowiadanie, zachęćcie je do rozmowy na temat jego treści. Zwróćcie uwagę na elementy humorystyczne opowiadania.  Pokażcie w miarę możliwości ilustracje z oznakami wiosny.

 

,, W naszym ogródeczku”

W naszym ogródeczku

zrobimy porządki-

zagrabimy ścieżki,

przekopiemy grządki.

Na grządkach wyrośnie

fasolka, marchewka,

sałata i groszek

czerwona rzodkiewka.

W naszym ogródeczku

posiejemy kwiatki

będą nam pachniały

i fiołki i bratki.

 Hanna Zdzitowiecka

Porozmawiajcie z dziećmi na temat prac w ogrodzie, pooglądajcie okazy warzyw oraz kwiatów wymienionych w wierszu; postarajcie się opisać ich wygląd.

  1. Poznajemy KSYLOFON

https://www.youtube.com/watch?v=kB1r2uJaiBM

Wiosenny koncert” Pozwólcie zagrać znaną melodię Słoneczkom na dowolnym instrumencie, jaki posiadacie w domu.

– zachęcamy do improwizacji muzycznych z wykorzystaniem dostępnych w domu instrumentów muzycznych.

  1. Robot

Spróbujcie zrobić z dziećmi roboty z kartonów… Może być taki https://zszywka.pl/p/jak-zrobic-robota-z-kartonu-po-soku-7690371.html.  Bądź inny, dowolny. Jeżeli nie posiadacie kartonów, narysujcie go.

  1. Pobawcie się w roboty.

Mówcie jak roboty, dzielcie wyrazy na sylaby. Sprawdźcie, czy dzieci zrozumiały co do nich powiedzieliście. Niech spróbują złożyć wyrazy z sylab.

  1. Patrzę i układam tak samo – zabawa rozwijająca umiejętność odtwarzania podanego wzoru. Przy okazji można utrwalić stosunki przestrzenne, liczenie, kolory itp.

http://www.kreatywniewdomu.pl/2017/09/maa-motoryka-i-cwiczenie-lewej-pokuli.html

Oczywiście możecie użyć do tego, inne materiały jakie posiadacie w domu.

  1. Uwaga! Urządzenie elektryczne.

Pokażcie dzieciom znak https://onninen.pl/pl-PL/znak-elektryczny-ostrzegawczy-nie-dotykac-urzadzenie-elektryczne-zeo-a-1,HGG627.

Porozmawiajcie na temat urządzeń elektrycznych, jakie macie w domu, nazwijcie je.  Pokażcie dzieciom krótkie filmiki dotyczące zasad korzystania z urządzeń elektrycznych:

https://www.youtube.com/watch?v=xqVym7AjIFY

https://www.youtube.com/watch?v=MqdjjteNy60

  1. A teraz coś do poruszania się… Słoneczka uwielbiają śpiewać, tańczyć i ruszać się…

https://www.youtube.com/watch?v=eXTBJkvsWsk

https://www.youtube.com/watch?v=B4jmkwQNsX8&fbclid=IwAR29KcFYmqmcM0eztGS4-0UJ6EQzAOVJf9sU5ApgfiX9JGrZ69XkV_EXGRc&app=desktop