PROPOZYCJA ZABAW-MARZEC 16-20

MARZEC-16-20

Drodzy rodzice, propozycje do pracy z dzieckiem w domu zawarte na naszym blogu oparte są na Planie dydaktyczno – opiekuńczo – wychowawczym na miesiąc marzec 2020r. zatwierdzonym do realizacji w grupie ,,Słoneczka”.

PROPOZYCJE TYDZIEŃ od 16.03.2020r. do 20.03.2020r.

 

Opowiadanie „W marcu jak w garncu”

 Od początku września robiły dzieci kalendarz pogody. Każdy dzień miał swój kwadracik, w którym rysowało się:

słońce – kiedy pogoda,

smugi – kiedy deszcz padał,

i szarobure chmury –

kiedy był dzień ponury,

a w zimie biały, świeży

śnieg, co na ziemi leży.

Najpierw było w tym kalendarzu dużo zieleni, bo we wrześniu jeszcze i trawa, i liście na drzewach zielone. Potem liście pożółkły na drzewach i w kalendarzu też. Aż wreszcie wszystko dokoła zrobiło się białe i na ziemi, i w kalendarzu. Bo dzieci rysowały nie tylko samo niebo, ale także i drzewa zgięte od wiatru albo wyprostowane i ziemię pokrytą trawą, opadłymi liśćmi lub śniegiem.

Aż do marca nie było żadnych kłopotów z kalendarzem. Codziennie dyżurni rysowali:

słońce – gdy jest pogoda,

smugi – jeśli deszcz padał,

i szarobure chmury –

kiedy był dzień ponury,

a w zimie biały, świeży

śnieg, co na ziemi leży.

Ale gdy nadszedł marzec, dyżurni nie wiedzieli, co robić: Jak tu rysować pogodę, kiedy co chwila jest inaczej?

Od rana wiatr zimny dmucha,

deszcz pada… błoto… plucha,

jakby w końcu jesieni.

Potem wiatr się odmieni

i choć jeszcze gnie drzewa,

lecz już chmury rozwiewa…

Słońce świeci na głowy

jak w poranek majowy.

Wtem chmura znów się skrada,

znów cień na ziemię pada

i na trawkę zieloną,

ledwie ze snu zbudzoną,

sypie się kasza biała…

Czyżby zima wracała?

– W marcu jak w garncu – żalił się dyżurny Pawełek – wszystkiego po trochu: słońce, deszcz, śnieg… Wszystkie pory

roku! Ale jak to pomieścić na małym kwadraciku kalendarza?

autor: Hanna Zdzitowiecka

„Maszeruje Wiosna”  piosenka dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=yNLqW1kp9Pw

Przykładowe zabawy i ćwiczenia logopedyczne usprawniające aparat artykulacyjny https://polki.pl/rodzina/dziecko,cwiczenia-logopedyczne-wiosenne-porzadki,10370006,artykul.html

Karty pracy związane z wiosną

https://eduzabawy.com/karty_pracy/szlaczki2/wiosna/

https://eduzabawy.com/materialy-tematyczne-do-druku/marzec/wiosna/kolorowanki/

https://eduzabawy.com/karty_pracy/wiosna-nauka-liczenia/

 

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków to dobra opcja dla tych, którzy ze względu na panujące zagrożenie wirusowe ograniczyli wyjścia z domu do niezbędnego minimum. Ale nie tylko! Często przeszkoda jest dużo mniej groźna – deszcz za oknem, niska jakość powietrza mogą sprawić, że aktywność ruchowa znajdzie swoje miejsce wśród czterech ścian naszych domów lub przedszkola.

Rozwój fizyczny i motoryczny dziecka

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków, poza dobrą zabawą, mają na celu pozytywne wpływanie na rozwój ruchowy i motoryczny dziecka. Upraszczając teorię:

  • rozwój fizyczny dotyczy zmian w budowie – rozrostu kości, mięśni, zmiany wagi i wzrostu;
  • rozwój motoryczny dotyczy kompetencji związanych z ruchem.

Ważne informacje:

  • rozwój motorycznyczęsto klasyfikuje się w kontekście zakresów ruchów: mała motoryka dotyczy ruchów precyzyjnych, ruchów palców, dłoni – np. lepienie, malowanie, pisanie, wiązanie butów; duża motoryka odnosi się do czynności angażujących całe ciało lub duże partie – np. skakanie na skakance, chodzenie, bieganie, wchodzenie po schodach
  • rozwój fizycznyprzebiega w dwóch kierunkach: cefalokaudalnie (od głowy do nóg) i proksymodystalnie (od linii środka do boków) – oznacza to, że w pierwszej kolejności zależy nam na rozwoju dużej motoryki, a np. szlaczki to jeden z ostatnich elementów ćwiczeń w nauce pisania.

Zabawy ruchowe i gimnastyczne dla przedszkolaków

Kto szybciej?

  • dzieci spacerują po dywanie, na umówiony sygnał, np. klaśnięcie jak najszybciej siadają na krześle, stają na jednej nodze, kładą się na brzuchu, itp.

Wierszowanki – pokazywanki

Monika Sobkowiak, Jak wspierać rozwój przedszkolaka, str. 56, Warszawa 2019

Ręce w dole, ręce w górze,

Rysujemy koło duże,

Skok do góry, ręce w bok,

Teraz w przód zrób jeden krok,

Skok do tyłu, skok na jednej nodze,

Teraz usiądź na podłodze.

Ćwiczenia wzmacniające gorset mięśniowy kręgosłupa

Autor: Dorota Świdurska, pedagog, fizjoterapeuta

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na przeciwko siebie:

  • Podawanie do siebie piłki rękami (ramiona ułożone w bok, łokcie uniesione)
  • Siłowanie – obie osoby trzymają piłkę. Na sygnał każdy ciągnie piłkę do siebie licząc np. do pięciu. Wygrywa ten, kto zabierze piłkę.
  • Klaskanie – dziecko powtarza rytm, którą rodzic pokaże (przy uniesionych łokciach).
  • Dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki ping-pongowej dmuchając ją.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą obok siebie

  • Rzucanie – rzucamy jak dalej oburączworeczek (lub np. kulkę papierową). Następnie czołgamy się po woreczek.
  • Ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.

Rodzic i dziecko lub dzieci w parach leżą na plecach, głowami do siebie

  • Z kijkiem – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), nogi podnoszą się dotykając go stopami i wracają na podłoże.
  • Z kijkiem nr 2 – chwytamy rękami za wspólny kijek (nad głową), ciągniemy kijek do siebie (kto silniejszy)

Profilaktyka płaskostopia i ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji siedzącej

  • Co narysowałem? – rysujemy zakrętką butelki (trzymaną przez palce stóp) litery, cyfry, figury, zadaniem drugiej osoby jest odgadnąć co zostało zapisane/narysowane
  • Podaj butelkę! – turlanie stopami butelki  do siebie
  • Porządku – wrzucanie do butelki palcami stóp  żołędzi, kulek papierowych, pogniecionych wcześniej stopami
  • Grzechotka – butelka wypełniona wodą z brokatem jest trzymana przez palce stóp, zadaniem dzieci jest potrząsanie butelką „grzechotką” w dowolnym rytmie, rytm może naśladować druga osoba

Rodzic i dziecko lub dzieci w pozycji leżącej

  • Grzechotka nr 2 – jak wyżej, z tą różnicą, że butelkę trzymają ręce w leżeniu na brzuchu (łokcie w górze)
  • Kółka – leżymy na brzuchu, rodzic trzyma butelkę w wyprostowanych rękach, dziecko obiema rękami (łokcie uniesione) wrzuca na butelkę kółka/obręcze. związane w pętlę sznurówki
  • Złap mnie – rodzic trzyma butelkę wyprostowanych rękach. Dziecko czołga się do butelki, by np. nakleić na niej naklejkę lub ją przewrócić w określonym czasie (rodzic liczy np. do 8, 10 )
  • Kręgle – potrzebujemy do tej zabawy więcej butelek. Leżąc na brzuchu w pewnej odległości od butelek “kręgli” przewracamy je tocząc piłkę palcami stóp lub rękami (łokcie uniesione, w bok).

Gimnastyka z kolorowymi kartami

Zasada jest prosta: losujesz kartę i wykonujesz ćwiczenia. Możesz:

  • ukryć karty w pokoju i poprosić dziecko, by je wcześniej odszukało
  • oznaczyć działaniami i poprosić dziecko o wykonanie obliczeń wcześniej
  • oznaczyć literami, z których składa się imię dziecka i wykonywać w kolejności (np. M-o-n-i-k-a).

 Życzymy udanej zabawy, pozdrawiamy wszystkich bardzo „słonecznie” 🙂