W świecie kodów…

 

 

Technologia cyfrowa stała się jednym z ważniejszych komponentów edukacji na każdym szczeblu. Czy chcemy, czy nie – wszyscy z niej korzystamy, tak samo jak wszyscy, duzi i mali, żyjemy w świecie pełnym kodów. Na przykład litery to kody językowe, cyfry – kody liczbowe, a nuty pozwalają kodować dźwięki.  W dziecięcym świecie kody spotyka się równie często, co w świecie dorosłych, np. każdy posiada swój unikalny kod, czyli własne imię i nazwisko, każda grupa przedszkolaków funkcjonuje pod własną nazwą („Kropelki”, „Biedronki”, itp.).

Jeżeli kody i kodowanie to nasza codzienność, to zabawy przedszkolaków, które zawierają elementy kodowania, także należy uznać za naturalne. Kody odnajdziemy w każdym rodzaju aktywności dziecięcej. Do najprostszych przykładów kodowania w przedszkolnej sali zalicza się m.in. segregowanie, klasyfikowanie czy porządkowanie, gdzie kod stanowi kryterium, zgodnie z którym dzieci wykonują wspomniane czynności (może to być np. kolor, wielkość, kształt).

Do kodowania warto wykorzystać również gotowe narzędzia i materiały, takie jak „mata do kodowania”, będąca planszą w kratę, na której dzieci mogą układać wzory – kody, według własnych pomysłów, albo zgodnie z instrukcją nauczyciela.

Zabawy z kodowaniem sprawiły Kropelkom wielką radość i wprawiły je w świetny nastrój. Przy okazji otworzyły ich umysły i na pewno przyczyniły się do rozwijania umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania.

Serdecznie dziękujemy Rodzicom za pomoc w zakupie maty do kodowania 🙂